Nytt stort SAS sparprogram

Status
Not open for further replies.
Takk!

Raskt spørsmål tilbake; hva skjer med allerede inngåtte pensjonsavtaler for de som er pensjonerte? Pengene er der, men hvordan vil man gå frem etter en evt. konkurs? Eller vil denne sparepakken også innebære kutt i pensjonen til folk som er ute av selskapet?

Det vet dessverre ikke jeg svaret på. Kanskje noen andre...?
 
Ja fordomme er der nok af herinde....
Til manges store fortrydelse, så mødes både piloter og kabine imorgen med ledelsen for at forhandle:

Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro om CAU, og velger å ikke dømme deres vilje til å forhandle i denne situasjonen. MEN det å kommunisere dette budskapet ut i media en periode hvor SK allerede mangler tillit i markedet koster deres egen bedrift millioner i tapte salg, og øker bare risikoen for konkurs eller andre dramatiske tiltak.

Alt annet enn "Vi jobber med SAS for å finne en positiv løsning" burde vært uaktuelt å kommunisere.

Uansett er jeg for en gangs skyld enig med Wahoo. Hat gjerne ordningen, men si ja og slutt i SAS da. Det er fantastisk usolidarisk å sende resten ut i arbeidsledighet fordi en forening ikke liker avtalen på bordet.
 
Javel? Hva skulle de tjene på å fare med masse tullball i media? Ingenting ødelegger en karriere som ekspert fortere enn å stadig komme med utspill som ikke har en solid forankring i faget til ekspertene.

De tjener ingen ting på tullball, men de tjener utrolig mye på å vinkle overskrift og artikkel i en retning som gir mest mulig klikk. Det var en journalist som twitret (husker ikke hvem, og mulig at han fortsatt gjør det) hvordan endrede overskrifter, ingresser og illustrasjonsbilder slår inn på antall klikk.

Ikke sjokkerende vil en overskrift av typen "SAS Timer unna konkurs?" selge mye mer klikk enn å presentere sannheten.

For øvrig er jeg overrasket av at VG fremstod som en av de mer ansvarlige i dekningen denne saken på søndag.
 
Ingenting på något av de 8 info möten jag har besökt eller fått referat ifrån...
Jeg har ikke noe behov for å spre noen falske rykter. Personlig har jeg mye å vinne på at SAS ikke går konkurs. Men dette er ting jeg har hørt idag.

Det kjøres et voldsomt press mot de ansatte nå, hvor ledelsen kjører et veldig tidspress på at avtalene må skrives under. At Giske og Arbeiderpartiet kan stå og klappe for dette syns jeg faktisk er ganske utrolig.
 
Det kjøres et voldsomt press mot de ansatte nå, hvor ledelsen kjører et veldig tidspress på at avtalene må skrives under. At Giske og Arbeiderpartiet kan stå og klappe for dette syns jeg faktisk er ganske utrolig.

Det er vel helt feil å fremstille dette som at AP og Giske står og klapper. Et sted må grensen gå, og en gang må man sette ned foten. Det er nokså opplagt for alle som står utenfor selskapet at det ikke er bærekraftig når man i løpet av årets 9 første måneder har tappet cash reservene med 1.5 milliarder SEK. Dette gjør man ikke fordi det er den beste løsningen, men fordi det er den eneste løsningen. Mener du at man bare skal fortsette som før, og forvente kapitaltilførsler fra eierne når det trengs?
 
De tjener ingen ting på tullball, men de tjener utrolig mye på å vinkle overskrift og artikkel i en retning som gir mest mulig klikk. Det var en journalist som twitret (husker ikke hvem, og mulig at han fortsatt gjør det) hvordan endrede overskrifter, ingresser og illustrasjonsbilder slår inn på antall klikk.

Ikke sjokkerende vil en overskrift av typen "SAS Timer unna konkurs?" selge mye mer klikk enn å presentere sannheten.

For øvrig er jeg overrasket av at VG fremstod som en av de mer ansvarlige i dekningen denne saken på søndag.

Joda, dette er jeg helt enig i. Avisene skal selge annonser og løssalgsaviser, men min kommentar dreide seg om ekspertenes incentiver til å si det som gir dem tilgang til oppslag. Det er i forlengelsen av dette ikke uvanlig at slike oppslag blir veldig spissformulerte, fordi det er dette journalistene vil ha. Forbehold etc. er ikke noe som gir "gode" artikler i deres verden.
 
Det er vel helt feil å fremstille dette som at AP og Giske står og klapper. Et sted må grensen gå, og en gang må man sette ned foten. Det er nokså opplagt for alle som står utenfor selskapet at det ikke er bærekraftig når man i løpet av årets 9 første måneder har tappet cash reservene med 1.5 milliarder SEK. Dette gjør man ikke fordi det er den beste løsningen, men fordi det er den eneste løsningen. Mener du at man bare skal fortsette som før, og forvente kapitaltilførsler fra eierne når det trengs?
Nei, men å tvinge igjennom en avtale med helt utrolige arbeidsbetingleser på enn uke. Det er ikke verdig en Arbeiderparti regjering. Det er kraftige kutt i rettigheter for de enkelte i selskapet. Noe som er mye mer alvorlig for de ansatte en den 15% kutten i lønnen soom kommerr i tillegg. Jeg tror de fleste hadde gått med på 10-15 % mindre lønn, men det er lengre arbeidsuker, mindre styring over ferie, lengre stand by osv som gjør at de fleste fortviler.
 
Det er kraftige kutt i rettigheter for de enkelte i selskapet.

Do tell.

Indtil videre har vi bare set klynk. Hvad er det konkret der foreslås i dette "helt urimelige diktat"? Lad os få facts på bordet, så vi kan sammenligne med verden udenfor SAS - om det vitterligt er så "urimeligt" som det gøres til?
 
Nei, men å tvinge igjennom en avtale med helt utrolige arbeidsbetingleser på enn uke. Det er ikke verdig en Arbeiderparti regjering. Det er kraftige kutt i rettigheter for de enkelte i selskapet. Noe som er mye mer alvorlig for de ansatte en den 15% kutten i lønnen soom kommerr i tillegg. Jeg tror de fleste hadde gått med på 10-15 % mindre lønn, men det er lengre arbeidsuker, mindre styring over ferie, lengre stand by osv som gjør at de fleste fortviler.

Det er klart at det er brutalt å tvinge gjennom det som høres ut som nokså kraftige kutt i både lønn og andre betingelser, men det er altså nå det må gjøres. Man kan selvsagt hevde at dette burde vært gjennomført for lenge siden, men av ulike årsaker så er det ikke gjort. Noen vil skylde på fagforeningene, noen vil skylde på svak ledelse, feilaktige strategivalg, og noen vil skylde på fraværende eiere. Jeg antar at bildet er sammensatt, og er på grunn av en rekke forhold. Det hjelper imidlertid ikke å vite hvem sin skyld det er nå, for nå må det løses dersom man ønsker at SAS skal kunne være med videre.
 
Last edited:
SAS har ikke innført det nye EU direktivet for regnskapsførsel. Det må de gjøre senest 1. November 2013. Det er imidlertid ingen hindring i å gjøre det tidligere. Norwegian f.eks. gjorde det for lenge siden. Velger SAS å innføre direktivet mandag er de i konkurs posisjon og kan begjære sådant umiddelbart. Husk Terra Securities som slo seg konkurs da Nordlands kommunene krevde investeringene annulert. En rask avskriving og konkursen var der på timen. Om selskapet har penger i kassa har ingen betydning for konkurs eller ikke.
 
Jeg har kjøpt billett i dag, så gjør mitt.
Men lurer fortsatt på de tingene under.

Sliter litt med å skjønne SAS sin organisasjon, og hvem som forhandler med hvem, og hvilke arb taker org som er med i dette bildet.

Virker jo som om det er vannvittig mange parter som må være enige her, før man kan begynne å jobbe videre. Dansker som ikke bringer noe særlig inn i selskapet fra innenlandsmarkedet, men allikevel tjener best osv osv.
Må jo være et vannvittig kontrollspenn for de som sitter i Sverige å prøver å holde dette i luften.

På meg virker det jo som man burde ta frem et blankt ark, tegne på nytt, etter dagens behov og glemme historien. Kanskje det ville få SAS ansatte til å tenke på selskapet som ett, og jobbe mot et felles mål, og ikke tenke bare på seg selv!

Er dette org kartet å finne noe sted, som forklarer alt dette i detalj?

Hvor mange tariffavtaler eksisterer i SAS for de 3 land, som må reforhandles før hælja?
 
Les da heller hva jeg skriver fremfor å legge deres egne tolkninger inn i dette. Det eneste jeg skriver er at det iallefall ser ut til at svenske og norske foreninger har innsett alvoret, for de har allerede signalisert en positiv holdning. Hva som er tilfellet i Danmark vet vi vel ikke enda, men det er flott dersom de blir enige med arbeidsgiveren. Det er vel neppe et godt utfall om man ikke blir enige og SAS går konkurs.

Er det ikke netop "egne tolkninger" om hvem der signaliserer positive holdninger, du her postulerer?
Det er en svært useriøs måde at diskutere på.
 
Problemet til SAS og pensjonsforpliktelsene er vel at disse pengene ikke finnes.
Med de nye regnskapsreglene må disse legges til andre lån og forpliktelser
og balanseres mot eiendeler,goodwiil og andre aktiva.

Ytelsesbasert pensjon blir vanligvis betalt over driftsbudsjettet,
og er ofte en viss prosent av lønn. ( for mange 2/3 ).

Og jeg kan gjenta litt om min erfaring:

Vi hadde opprinnelig ytelsesbasert pensjon.
Selskapet valgte å gå over til innskuddsbasert, og inngikk avtale med et forsikringsselskap som forvalter midlene.
Det ble innbetalt en (engangssum?) pr. ansatt, basert på lønn,alder og forventet levealder.
Pensjonen blir utbetalt av forsikringsselskapet, og størrelsen avhenger av hvor flinke de er i sine disposisjoner
i aksje- og pengemarkedet.

Det må betones at dette er en "tilleggspensjon" hovedsaklig for yrker med lavere pensjonsalder enn folketrygdens 67 år,
og gjør det mulig å slutte i yrket ved dets aldersgrense.
LO-tilsluttede forbund har vel det som kalles AFP.

Ved 67 år kommer folketrygdens pensjon inn i bildet, og i allefall mitt tilfelle,
så ble tilleggspensjonen redusert tilsvarende.
Hvordan det blir for de som allerede er pensjonister i SAS vet jeg ingen ting om.

--- Pengene renner ut fra SAS vet vel de fleste.

En av "bekkene" kan vil lese om her:

http://www.di.se/artiklar/2012/11/12/sas-tvingas-lana-dyrt/

Og så kan vi spekulere i om hvem obligasjonseierne er......
 
Jeg har kjøpt billett i dag, så gjør mitt.
Men lurer fortsatt på de tingene under.



Hvor mange tariffavtaler eksisterer i SAS for de 3 land, som må reforhandles før hælja?

Ad 1: Takk!

Ad 2: Svaret er 4; En hver for kabinen i de tre land, og en felles for pilotene.
 
Takk!

Raskt spørsmål tilbake; hva skjer med allerede inngåtte pensjonsavtaler for de som er pensjonerte? Pengene er der, men hvordan vil man gå frem etter en evt. konkurs? Eller vil denne sparepakken også innebære kutt i pensjonen til folk som er ute av selskapet?

SAS sine ansatte (i allefall i NO) har ytelsesbaserte pensjonsordninger. SAS har i alle år derfor betalt inn penger løpende til et livsforsikringsselskap som investerer kapitalen, beregner og utbetaler pensjoner løpende. Ved en konkurs i SAS vil denne kapitalen bli brukt til å betale de løpende forpliktelsene til alle som er berettiget. Dersom det er en underdekning ved konkurstidspunktet vil derfor alle få mindre enn de opprinnelig hadde krav på. Det gjelder da både nåværende og fremtidige pensjonister innenfor ordningen.

w
 
Innholdet i de nye avtalene må være meget tung å svelge for alle ansatte. Det er ikke mange yrkesgrupper som går NED i lønn over mange år, og det er heller ikke mange yrker hvor ansinitet er en negativ ting. Jeg skjønner godt frustrasjonen og oppgittheten.

Jeg håper sas klarer seg, og at avtalene kan revideres etter at sas har blitt lønnsom igjen. Stå på!
 
www.dr.dk said:
http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2012/11/14/1114151436.htm

"Schur har et medansvar for SAS" - Helle Thorning-Schmidt

www.tv2.dk said:
http://nyhederne.tv2.dk/article.php...med-sohn-skift-nu-fritz-schur-ud.html?forside

"Når man gennem flere år som bestyrelse og ikke mindst bestyrelsesformand ikke har formået at skabe en forretning i SAS, som kan klare sig selv, er det vel på sin plads at spørge sig selv, om man er den rigtige mand på posten," siger Ole Sohn til Børsen.

"Jeg er helt enig. De ansatte i SAS har nu betalt i flere omgange for at komme ud af krisen. Diverse direktioner er skiftet ud for at redde selskabet. Men Fritz Schur, der har det øverste ansvar, bliver bare siddende. Han har ikke kunne lave en plan for virksomheden, så den kunne komme ud af krisen. De er jo gået fra krise til krise", siger Frank Aaen til tv2.dk.

Jommen så jeg smør.
 
Danska pilotföreningens ordförande Lars Björking har uttalat sig i media nu.
Han är riktigt glad och positiv till torsdagens förhandlingsmöte i Stockholm med Gustafson & Co.
Björkling är säker på att han kommer bli enig med SAS ledning.
]


Kommunikasjonskultur er kanskje årsaken til en del av bråket .. ? ;)

Han får støtte av Elisabeth Goffeng, leder i Norsk kabinforening.

- Danskene har en mye røffere måte å snakke på, det kan se ut som et mye tøffere forhandlingsklima, men jeg er ganske sikker på at vi skal finne en løsning i fellesskap, sa hun til TV2 igår.

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2507948.ece
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top