Nytt stort SAS sparprogram

Status
Not open for further replies.
Avhengig av (hemmelig-holdt ?) enhetspris pr fly, kunne Airbus-kontrakten for 30 stk NEO (+ opsjoner) muligens merverdi-settes til opp til +4 milliarder Kroner ved fremtidig gjennom-salg videre. Det skulle derfor vaere mulig teoretisk - om nödvendig - ä fä banket kanskje en milliard eller to pä den kontrakten, som stär frem som et sterkt kort pä SAS' händ idag ?

Ved evntl konkurs, blir det morsomt ä se hvordan ledelsen vil ta seg frem for ä redde nevnte kontrakt inn i de "riktige" hender ?
 
Last edited:
Ett "nei" til avtalen vil føre til masseflukt av kunder fra SAS. Så selv om man i teorien
kan holde det gående til lånene forfaller til våren vil man umiddelbart neste uke merke cashflow
problemer og da er det bare ett tidspørsmål før diverse leverandører setter foten ned.

W

"Mulig, om, kanskje, hvis, dersom, sjanse, tror osv"... Kildekritikk er kanskje noe å tenke, når man tar alt som står i media for god fisk av diverse analytikere og luftfartseksperter.
Jeg tviler ikke ett sekund på at det er kritisk å få i orden en plan og avtaler, men og male fanden på veggen er vel kun ønskelig for dem som ønsker en snarlig konkurs..?

Jeg krysser fingrene for at alle brikkene faller på plass før mandag, og de ansatte endelig kan få en trygg arbeidsplass å møte opp til.

Snakkes på mandag ;)
 
"Mulig, om, kanskje, hvis, dersom, sjanse, tror osv"... Kildekritikk er kanskje noe å tenke, når man tar alt som står i media for god fisk av diverse analytikere og luftfartseksperter.
Jeg tviler ikke ett sekund på at det er kritisk å få i orden en plan og avtaler, men og male fanden på veggen er vel kun ønskelig for dem som ønsker en snarlig konkurs..?

Jeg krysser fingrene for at alle brikkene faller på plass før mandag, og de ansatte endelig kan få en trygg arbeidsplass å møte opp til.

Snakkes på mandag ;)

Har du noen grunn til å tro at ekspertene som uttaler seg har noen interesse i at SAS skulle gå konkurs? Det er vel litn grunn til å tvile på det ledelsen selv sier om at dette er et være eller ikke være for SaS, og det betinger at alle fagforeningene er enige i kuttpakken? Når man så leser diverse utspill, spesielt fra Danmark, om at dette vil man ikke gå med på så er det ikke å male fanden på veggen når ytrer at konkurs er en reell mulighet. Jeg vurderer ikke dette til å være en teoretisk mulighet, men et høyst reelt alternativ.
 
Disse "ekspertene" sier vel hva det skal være for å fremme sine egne navn (og portrettbilder) i ymse spalteplasser.
 
Disse "ekspertene" sier vel hva det skal være for å fremme sine egne navn (og portrettbilder) i ymse spalteplasser.

Javel? Hva skulle de tjene på å fare med masse tullball i media? Ingenting ødelegger en karriere som ekspert fortere enn å stadig komme med utspill som ikke har en solid forankring i faget til ekspertene.
 
Det er på de ansatte sine infomøter det snakkes om cashproblemer. Fuel må også forhåndsbetales nå
 
"Mulig, om, kanskje, hvis, dersom, sjanse, tror osv"... Kildekritikk er kanskje noe å tenke, når man tar alt som står i media for god fisk av diverse analytikere og luftfartseksperter.

Absolutt.
Leser man denne tråden blir man jo overveldet over hvor mange det er som tror de sitter inne med nok kunnskaper om situasjonen til å uttale seg med tyngde om hvordan ting er eller burde ha vært.
Det ser faktisk ut som om de som vet minst skriker høyest, mens de som man kan mistenke vet endel, klokelig holder kjeft.
 
Har du noen grunn til å tro at ekspertene som uttaler seg har noen interesse i at SAS skulle gå konkurs? Det er vel litn grunn til å tvile på det ledelsen selv sier om at dette er et være eller ikke være for SaS, og det betinger at alle fagforeningene er enige i kuttpakken? Når man så leser diverse utspill, spesielt fra Danmark, om at dette vil man ikke gå med på så er det ikke å male fanden på veggen når ytrer at konkurs er en reell mulighet. Jeg vurderer ikke dette til å være en teoretisk mulighet, men et høyst reelt alternativ.

Ledelsen har vel alt å vinne med å si at "signerer dere ikke, har dere ikke jobb lengre". Da kan dem pushe hva som helt på de ansatte uten å tenke på hva de mener. Når noen har noen innvendinger mot dem, blir de fremstilt som overbetalte kakser som ikke makter å se hvor alvorlig situasjonen er. Richardson er garantert lønnen sin pluss fallskjerm om det er kroken på døra, så null stress for han :rolleyes:
 
Status akkurat nå er at man behøver åtte underskrifter på mandag morgen, men at minst et par av disse for øyeblikket ikke uten videre vil signere.
Pilotene i Danmark signaliserer i dag at man IKKE VIL signere avtalen, slik ledelsen i SAS har fremlagt den. Kuttene er så harde (spesielt på pensjonsbiten) at det for øyeblikket kan synes som om denne gruppen av SAS-piloter heller vil la selskapet falle i konkurs, enn å skrive på.

Det foreligger visse mulige scenarier ved en konkurs. Det snakkes internt i pilotgruppen om at SAS ved en konkurs vil kunne gjeninsette ca 1000 - 1100 ansatte av de 1600 de har i dag, til nye betingelser. Man vil da få ca 500 fristilte piloter på det skandinaviske markedet, der de færreste er særlig under 50 år....en kjedelig og vanskelig situasjon. Dette er dyktige folk, som i prinsippet ikke har ansettelsesmuligheter i hjemmemarkedet, slik det er nå.

Tally-Ho
 
Last edited:
Javel? Hva skulle de tjene på å fare med masse tullball i media? Ingenting ødelegger en karriere som ekspert fortere enn å stadig komme med utspill som ikke har en solid forankring i faget til ekspertene.

Hvis man følger E24 og DNs nettaviser ser man til stadighet de samme trynene som kommer med spådommer som omtrent aldri har noen rot i sannheten (eller, i retrospekt, hva som faktisk skjedde). De selv, og arbeidsgiveren, bryr seg også lite om dette såfremt de får navnet på firmaet frem i media. All PR er god PR.

(Noen "enere": Olav Chen, Silje Sandmæl, Tina Saltvedt, og omtrent samtlige analytikere i meglerhusene.)
 
Jeg tviler ikke ett sekund på at det er kritisk å få i orden en plan og avtaler, men og male fanden på veggen er vel kun ønskelig for dem som ønsker en snarlig konkurs..?

Hadde jeg ønsket SAS konkurs hadde jeg vel heller argumentert for ett "nei" og ikke ett "ja" ;)

SAS har en omsettning på ca 40+ mrd pr år, så ca 3,5 mrd på mnd. Hvis omsettningen f.eks
halveres pga usikkerhet ved ett "nei" vil man altså gå med rundt 2 mrd underskudd hver måned.
Da er SAS konk før Jul...

W
 
Hadde jeg ønsket SAS konkurs hadde jeg vel heller argumentert for ett "nei" og ikke ett "ja" ;)

SAS har en omsettning på ca 40+ mrd pr år, så ca 3,5 mrd på mnd. Hvis omsettningen f.eks
halveres pga usikkerhet ved ett "nei" vil man altså gå med rundt 2 mrd underskudd hver måned.
Da er SAS konk før Jul...

W

Du kunne aldri argumentert for et nei , for det betyr at du er enig i hva foreningene kjemper for ;)
Nå er vel også denne "usikkerheten" om billettsalg kun rykter nå, inntil motsatt er bevist og bekreftet. Det får vi uansett svar på ved neste mnd trafikk rapport.
 
Som jeg har forstået det, er det SAS der betaler piloternes pension. Betyder det så, at i tilfælde af en konkurs er pensionen væk?
 
Ledelsen har vel alt å vinne med å si at "signerer dere ikke, har dere ikke jobb lengre". Da kan dem pushe hva som helt på de ansatte uten å tenke på hva de mener. Når noen har noen innvendinger mot dem, blir de fremstilt som overbetalte kakser som ikke makter å se hvor alvorlig situasjonen er. Richardson er garantert lønnen sin pluss fallskjerm om det er kroken på døra, så null stress for han :rolleyes:

Er det noen grunn til å tro at de økonomiske forholdene i SAS ikke er særdeles kritiske, og at massive grep må gjennomføres? Hva er den alternative løsningen fra de som ikke vil skrive under på dette? Tror man kanskje at myndighetene ikke vil la selskapet gå konkurs, og at de derfor uansett reddes? Dette dreier seg neppe om Richard Gustafson og hans lønn. Det handler om overlevelse , eller ikke, for SAS. De norske og svenske foreningene synes å ha forstått dette alvoret, selv om de opplagt ikke er glade for dette.
 
Er det noen grunn til å tro at de økonomiske forholdene i SAS ikke er særdeles kritiske, og at massive grep må gjennomføres? Hva er den alternative løsningen fra de som ikke vil skrive under på dette? Tror man kanskje at myndighetene ikke vil la selskapet gå konkurs, og at de derfor uansett reddes? Dette dreier seg neppe om Richard Gustafson og hans lønn. Det handler om overlevelse , eller ikke, for SAS. De norske og svenske foreningene synes å ha forstått dette alvoret, selv om de opplagt ikke er glade for dette.

- Nei, påstår heller ikke det.
- Alternativ er sparken eller veldig lav lønn i forhold til resten av bransjen.
- Nei, ikke påstått det heller. Er overbevist om at de fleste er innbefattet med det også. SAS kan erstattes med FR, og (i følge flere her inne) gjøre en like god eller bedre jobb en SAS noen sinne har gjort i Skandinavia.

Det jeg prøver å poengtere er at medias ensidige krisemaksimering og "ryktespredning" av info basert på rykter (flertallet), får frie tøyler og får en omfattende spalteplass på forsidene. Det er greit å bli orientert om situasjonen mtp. om man skal vente til mandag ved kjøp av billetter, slik at man slipper evt. ekstrajobbe med kredittkortselskap og/eller forsikringsselskap.

Missforstå meg rett, jeg tror du skjønner hva jeg mener ;)
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top