Nytt stort SAS sparprogram

Status
Not open for further replies.
Ville det ikke være bedre både for den norske familiemannen og SAS om man gikk bort fra slike "bortestasjoneringer" slik at også norske piloter og familiemenn/-damer kan reise med buss eller tog til nærmeste flyplass og begynne og slutte arbeidsdagen der? Det er jo virkeligheten for mange av oss andre her i samfunnet.
---
Vedkommende er ikke "bortestasjonert" avs SAS....han bor bare ikke i Norge...;-)
Luftfarten er slik at mange skandinaver (ikke bare i SAS) bor i et annet land enn de var født i...Derfor er det plenty av nordmenn og svensker i SAS CPH, som det er dansker og svensker her hjemme.

Tally-Ho
 
Enig med Tally-Ho. I tillegg synes jeg dette fokuset på lønninger blir litt vel ensidig, om enn ikke som forventet i slike fora. Disse kostnadskuttene i cockpit og kabin gjøres nok mer for å skape goodwill og fred, de burde ikke være noe make it or break it for SAS som selskap. Jo, SAS har en CASK som er altfor høy. (0.82) Men lønninger til de flygende utgjør for de fleste selskaper stort sett under 20% av det totale kostnadsbildet. Hvor stort utslag vil en 15% lønnsnedgang utgjøre på denne altfor høye CASKen? Man kan like det eller ei, men SAS er på langt nær noen klar lønnsleder hverken i Norge eller sammenlignet med ordentlige selskaper i andre vestlige land. Delta har f.eks. lønninger på SAS-nivå og gikk med $1 mrd overskudd i Q3. Selv om man raserer lønnsvilkårene ned til LCC-standard så vil CASKen fortsatt være i størrelsesorden dobbelt så stor. Then what?
 
----
Ja, jeg tror vi har fått med oss at du ikke liker fagforeninger.
Jeg vi gi deg et eksempel her på en "ekstremist"...(i flg. din definisjon...)
En norsk SAS-pilot og familiemann, basert i CPH, skal i flg. avtalen de har fått lagt frem, gå ned ca 60-70 % i pensjon, han skal ikke gå ned 15 % i lønn, men 24-25 % i lønn, da vi også snakker om kutt av dietter, lønnsfrys, han skal jobbe 5 dager på, 3 dager fri på sin roster, han skal brukes opp til 60 timer i uken (mot nå max 47 - max subpart Q). 60 timer i uken på flight deck med kanskje glatte vinterbaner, tekniske feil og en veldig tight schedule gir en annen opplevelse enn når du Wahoo sitter i din recline kontorstol foran PC'en, med kantinaen rett utenfor døren...Prøv å forstå! Bare prøv - en gang!

At vedkommende person (sammen med majoriteten av kollegene) er usikker på om de kan stemme gjennom dette er til å forstå - uten at de skal kalles "EKSTREME" av den grunn.)

Det gjelder å velge sine kamper, noen ganger kan det være greit å ha bitte litt menneskelig forståelse.

Tally-Ho
(som gudskjelov ikke arbeider i SAS disse dager)

Nå må du holde adskilt lønn og andre ytelser. At resultatet av utbetalingen går ned med 24-25% betyr ikke at lønnen gjør det samme.




Vidar
 
Mulig jeg misforsto litt da.
Men faktum er i alle fall i mange, mange år så har mange, mange SAS-ansatte bodd på hotell rundt Værnes om nettene for å kunne fly morgenflyene til Oslo, antar det har vært likt i Bergen, Stavanger, .. også. Disse besetningene burde jo alle ha vært stasjonert utenfor København og Oslo, og heller rundt omkring, så kunne de møte opp på Flesland eller Værnes eller Sola om morgenen, som alle oss andre, og begynt arbeidsdagen der. Det må jo være en mye bedre situasjon for alle? Unntatt kanskje hvis man har kalkulert (høy) diett som en del av vanlig lønn kanskje...
 
Mulig jeg misforsto litt da.
Men faktum er i alle fall i mange, mange år så har mange, mange SAS-ansatte bodd på hotell rundt Værnes om nettene for å kunne fly morgenflyene til Oslo, antar det har vært likt i Bergen, Stavanger, .. også. Disse besetningene burde jo alle ha vært stasjonert utenfor København og Oslo, og heller rundt omkring, så kunne de møte opp på Flesland eller Værnes eller Sola om morgenen, som alle oss andre, og begynt arbeidsdagen der. Det må jo være en mye bedre situasjon for alle? Unntatt kanskje hvis man har kalkulert (høy) diett som en del av vanlig lønn kanskje...

Det er endel kostnader forbundet med å ha baser også, så det er ikke sikkert det er noe dyrere å ha et par crew på hotell.
 
En periode var det seks SAS-fly fra TRD til OSL før første fly kom opp, dvs at i det minste 6*5=30 kabinansatte bodde på hotell hver hverdagsnatt, med taxi til og fra (en del bodde inne i selve Trondheim, en del rundt Værnes). Hvis antallet fly i Stavanger og Bergen var noenlunde det samme så...
Hva er basekostnaden på Værnes hvis besetningen kommer kl 0700 og går rett ombord i flyet sitt og begynner å jobbe?
 
En periode var det seks SAS-fly fra TRD til OSL før første fly kom opp, dvs at i det minste 6*5=30 kabinansatte bodde på hotell hver hverdagsnatt, med taxi til og fra (en del bodde inne i selve Trondheim, en del rundt Værnes). Hvis antallet fly i Stavanger og Bergen var noenlunde det samme så...
Hva er basekostnaden på Værnes hvis besetningen kommer kl 0700 og går rett ombord i flyet sitt og begynner å jobbe?

Det var vel på disse flyene en mix av Base T, og besetning fra hotell.
De som ligger i byen har vel litt lenger stopp en del som ligger ved Værnes.
Det er jo også noe med at slingene skal gå opp med de som eventuelt har
base T , de skal jo da ende opp i Trondheim på slutten av dagen, hvis de havner på hotel i Molde så er man like langt.

Men det er jo noen her inne som har "grad" på slikt....
 
Tror de fleste her på forumet har fått med seg at du ikke liker fagforeninger.
Samme svar gang på gang, Trolling kalles det.

Da har de fleste ikke lest det jeg har skrevet gang på gang. Jeg er FOR fagforeninger
i moderate antall som evner å se annet enn sitt eget kortsiktige beste.

At man ikke liker det som skjer nå har jeg stor forståelse for, men faktum er at foreningene har sin store del av skylden for at man har havnet der.

Det de danske og noen andre foreninger nå åpenbart gambler på er at "statene" ikke vil la SAS gå konk hvis de sier nei til avtalen. Man tar med andre ord ikke engang NÅ ansvar for den situasjonen man selv har vært med på å skape og ønsker igjen å flytte for N'te gang regningen over til andre - deg og meg!

Dette er ikke trolling, det er å kalle en spade for en spade.

Holdningene til de norske fagforeningene så langt står det stor respekt av og de fortjener å lykkes!

W
 
En periode var det seks SAS-fly fra TRD til OSL før første fly kom opp, dvs at i det minste 6*5=30 kabinansatte bodde på hotell hver hverdagsnatt, med taxi til og fra (en del bodde inne i selve Trondheim, en del rundt Værnes). Hvis antallet fly i Stavanger og Bergen var noenlunde det samme så...
Hva er basekostnaden på Værnes hvis besetningen kommer kl 0700 og går rett ombord i flyet sitt og begynner å jobbe?

Men det er vel crewbase både på SVG og BGO?
 
Det vil gi mindre flekibilitet i schedulering, da man hele tiden må ta hensyn til at crew skal operere tilbake til et betemt destinasjon hver dag. Det kan gjøre at du ender opp med behov for flere crew enn hvis de stadig vekk ligger på hotell i forhold til den store crew planleggingen. Det er faktiskt ganske store og kompliserte regneoperasjoner med svært mange parametere lagt inn for å drive crew optimalisering.
 
Enig med Tally-Ho. I tillegg synes jeg dette fokuset på lønninger blir litt vel ensidig, om enn ikke som forventet i slike fora. Disse kostnadskuttene i cockpit og kabin gjøres nok mer for å skape goodwill og fred, de burde ikke være noe make it or break it for SAS som selskap. Jo, SAS har en CASK som er altfor høy. (0.82) Men lønninger til de flygende utgjør for de fleste selskaper stort sett under 20% av det totale kostnadsbildet. Hvor stort utslag vil en 15% lønnsnedgang utgjøre på denne altfor høye CASKen? Man kan like det eller ei, men SAS er på langt nær noen klar lønnsleder hverken i Norge eller sammenlignet med ordentlige selskaper i andre vestlige land. Delta har f.eks. lønninger på SAS-nivå og gikk med $1 mrd overskudd i Q3. Selv om man raserer lønnsvilkårene ned til LCC-standard så vil CASKen fortsatt være i størrelsesorden dobbelt så stor. Then what?

Dette er problemstillingen i et nøtteskall.
 
Da har de fleste ikke lest det jeg har skrevet gang på gang. Jeg er FOR fagforeninger
i moderate antall som evner å se annet enn sitt eget kortsiktige beste.

Dette er ikke trolling, det er å kalle en spade for en spade.

W

Tja. Mitt inntrykk er også at du har et anstrengt forhold til fagforeninger. Du er for dem så lenge de gir arbeidsgiver mer eller mindre fritt spillerom.
Det er stort sett det samme som å være mot dem.
 
Litt ökonomi-vinkling til diskusjonen her ville kanskje falle seg tilpasset ? Kostnadsbildet skrives i teorien slik : trip costs = cyclic costs + hourly costs + fuel. Lönninger (hvorav f.eks. lönn til kabin-personalet) innregnes gjennom posten "hourly costs" ... dog noen antyder her at egentlig er en god del av nevnte personal-kostnader cycle-arted (spesielt kostnader som vinkles med night-stops). M.a.o. skulle en riktig kostnads-likning for kabin-personal skrives K/24t/fly = A (night stop-over costs pr fly) + B/t x (trip time) ? Kan man si noe mer presist om verdiene "A" og "B/t" for DY eller SK sammenliknet ?
 
Enig med Tally-Ho. I tillegg synes jeg dette fokuset på lønninger blir litt vel ensidig, om enn ikke som forventet i slike fora. Disse kostnadskuttene i cockpit og kabin gjøres nok mer for å skape goodwill og fred, de burde ikke være noe make it or break it for SAS som selskap. Jo, SAS har en CASK som er altfor høy. (0.82) Men lønninger til de flygende utgjør for de fleste selskaper stort sett under 20% av det totale kostnadsbildet. Hvor stort utslag vil en 15% lønnsnedgang utgjøre på denne altfor høye CASKen? Man kan like det eller ei, men SAS er på langt nær noen klar lønnsleder hverken i Norge eller sammenlignet med ordentlige selskaper i andre vestlige land. Delta har f.eks. lønninger på SAS-nivå og gikk med $1 mrd overskudd i Q3. Selv om man raserer lønnsvilkårene ned til LCC-standard så vil CASKen fortsatt være i størrelsesorden dobbelt så stor. Then what?

Du har et poeng, men samtidig så er nok lønnskostnadene i SAS heller et sted mellom 35 og 40% av total operating costs. Nå har ikke jeg trafikktallene tilgjengelige akkurat her, men skal se litt senere på hvilken effekt dette vil ha på CASK. Min antakelse er at dette uansett ikke akkurat reduserer disse veldig mye - kanskje et sted mellom 5 og 8 øre per ASK. Det er imidlertid klart at det likevel har en brukbar effekt på bunnlinjen, om man ikke mister inntekter som en følge av disse lønnsreduksjonene.
 
Nå går jo spareplanen også ut på andre ting en bare å redusere lønn. Oppsigelser, sentralisering og mer rasjonell drift bidrar nok vel så mye om ikke mer.
 
Nå går jo spareplanen også ut på andre ting en bare å redusere lønn. Oppsigelser, sentralisering og mer rasjonell drift bidrar nok vel så mye om ikke mer.

Nedbemaningen har jo følge gevinster som lavere husleie, mindre reisevirksomet, mindre kommunikasjon/it-kostnader osv...
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top