Nytt stort SAS sparprogram

Status
Not open for further replies.
När man driver Flyselskap, tjenes pengene med "Bemanningen", dvs med bakkemannskaper, tekniske mannskap, flyvertinner, piloter ... fettet som skal tynnes vekk ligger i etasjene "Middle Management" (i bredere forstand) pluss kansje ogsä i over-etasjene, som er til for kun ä levere (pä mest effektive mäte) den service/verktöy som "bemanningen" behöver for ä kunne utföre sin service-jobb til Passasjerene pä best mulig vis.

"Riv pyramidene!" sa Jan Carlzon
 
Du har et poeng, men samtidig så er nok lønnskostnadene i SAS heller et sted mellom 35 og 40% av total operating costs. Nå har ikke jeg trafikktallene tilgjengelige akkurat her, men skal se litt senere på hvilken effekt dette vil ha på CASK. Min antakelse er at dette uansett ikke akkurat reduserer disse veldig mye - kanskje et sted mellom 5 og 8 øre per ASK. Det er imidlertid klart at det likevel har en brukbar effekt på bunnlinjen, om man ikke mister inntekter som en følge av disse lønnsreduksjonene.

I følge siste årsrapport så utgjør payroll 34,1% av totale kostnader. Dette er lønn til alt og alle, inkludert en massiv administrasjon og SGH? Det er lite sannsynlig at de flygende står for mer enn 20% av totale kostnader. En 20% nedgang i lønn på disse 20% vil utgjøre ca 3 øre på CASK. Som sagt, det er ikke her problemene ligger.
 
I følge siste årsrapport så utgjør payroll 34,1% av totale kostnader. Dette er lønn til alt og alle, inkludert en massiv administrasjon og SGH? Det er lite sannsynlig at de flygende står for mer enn 20% av totale kostnader. En 20% nedgang i lønn på disse 20% vil utgjøre ca 3 øre på CASK. Som sagt, det er ikke her problemene ligger.

Som skrevet før "løn" er kun een del af personale omkostningerne. Man er nød til at skal "hele vejen rundt" - det lyder det også til at man er, idet det forlyder i denne tråd at man er ved at se på diæter (hvorfor skal man ha' dem på dagsrejser uden overnatning og hvor selskabet provider mad på flyet?) tjenestetidsregler, regler for passiveoverførsler etc.

Tages alle disse ændringer med i regnskabet er jeg ret sikker på, at det batter mere end 3ører.

Efter SGH er ude af sas, fylder det flyvende personale vel også væsentligt mere end 20% af samlede medarbejdermængde.
 
När man driver Flyselskap, tjenes pengene med "Bemanningen", dvs med bakkemannskaper, tekniske mannskap, flyvertinner, piloter ...

korrekt, men antallet af penge der tjenes vil være afhængigt af størrelsen på "Bemanningen" og på de conditions de arbejder under.
 
Som skrevet før "løn" er kun een del af personale omkostningerne. Man er nød til at skal "hele vejen rundt" - det lyder det også til at man er, idet det forlyder i denne tråd at man er ved at se på diæter (hvorfor skal man ha' dem på dagsrejser uden overnatning og hvor selskabet provider mad på flyet?) tjenestetidsregler, regler for passiveoverførsler etc.

Tages alle disse ændringer med i regnskabet er jeg ret sikker på, at det batter mere end 3ører.
Nei det gjør ikke det ser du, bare å sjekke regnskapet selv. Du kjenner jo tydelig ikke til forholdene overhodet når du snakker om at selskapet provider mat på flyet osv, så tror egentlig vi bare kan se bort fra alle dine poster.

Efter SGH er ude af sas, fylder det flyvende personale vel også væsentligt mere end 20% af samlede medarbejdermængde.
... og poenget ditt er?
 
Dette stusset jeg litt på, i forbindelse med denne saken:

http://e24.no/boers-og-finans/slik-var-regjeringens-kriseplan/20299071



Er ikke dette hele cluet med billetter kjøpt på kredittkort, nettverksselskap, etc. Det er vel ikke den norske statens ansvar å rydde opp etter en konkurs i et privat selskap?

Jeg tror nok at det ligger en plan i en skuff et sted for hvordan håndtere det som er samfunnskritisk, som feks ambulanseflyging, etc. Men det er en annen sak enn å fly strandede folk hjem, som burde ha reiseforsikringen sin i orden.

-A

Det er valg om mindre enn et år. Enough said.
 
Går rykter om voldsomt nedgang i billettsalg siste dager, og at cash er et reelt problem om ikke mange dager.
 
Går rykter om voldsomt nedgang i billettsalg siste dager, og at cash er et reelt problem om ikke mange dager.

Det hørtes merkelig ut. For ikke mange dagene siden hadde de vel 2,7 milliarder cash på konto. Nå kjenner ikke jeg til hvor mye kontanter SAS brenner hver dag, men dette tipper jeg er bare rykter.

At nysalg på billetter har stupt er vel derimot helt naturlig.
 
Går rykter om voldsomt nedgang i billettsalg siste dager, og at cash er et reelt problem om ikke mange dager.

Og hvor kommer dette ryktet fra? Ikke at jeg tror du lyver, men tar sånt med en klype salt så lenge der ikke er noe kilde....
 
Fra businessclass.se:

Jag talade med SAS tidigare idag för att få direkt information kring läget. Min förhoppning var att media kraftigt överdrivit situationen men tyvärr verkar det inte så.

"Om vi inte har åtta underskrifter på söndag så är det över" var svaret jag fick. Bolaget har då inte finansiering och slutet är nära. Vi har gjort research och mycket tyder på att det blir konkurs istället för rekonstruktion då anställningsavtal, LAS och liknande fortfarande gäller vid en rekonstruktion. En snabb konkurs kan innebära snabb nystart i ny skepnad, säkerligen finns någon slags plan för detta scenario.

Om fyra dagar vet vi mer men troligen inte allt.
Det ser ut å bli en spennende helg...
 
Sliter litt med å skjønne SAS sin organisasjon, og hvem som forhandler med hvem, og hvilke arb taker org som er med i dette bildet.

Virker jo som om det er vannvittig mange parter som må være enige her, før man kan begynne å jobbe videre. Dansker som ikke bringer noe særlig inn i selskapet fra innenlandsmarkedet, men allikevel tjener best osv osv.
Må jo være et vannvittig kontrollspenn for de som sitter i Sverige å prøver å holde dette i luften.

På meg virker det jo som man burde ta frem et blankt ark, tegne på nytt, etter dagens behov og glemme historien. Kanskje det ville få SAS ansatte til å tenke på selskapet som ett, og jobbe mot et felles mål, og ikke tenke bare på seg selv!

Er dette org kartet å finne noe sted, som forklarer alt dette i detalj?
 
Det ser ut som fagpersoner deler mange på forumet sitt syn:
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2507948.ece
Førsteamanuensis Tor Grenness ved BI mener forskjellene mellom de danske, svenske og norske fagforeningene er svært interessante.

- Man har tre land som tross alt er litt forskjellige, og så føler man i tillegg at maktbasene er ujevnt fordelt: Sverige har tradisjonelt stått frem som den sterke parten i SAS. Danmark har hatt Kastrup som er et sentralt knutepunkt for hele SAS-systemet. Mens Norge har tjent pengene. Det gir grobunn for konflikt, sier han til DN.no.

Han peker på at enda flere av ledelsesfunksjonene i SAS nå skal flyttes til Sverige, slik at storebror/lillebror-komplekset blir forsterket.

- Danskene er nok veldig frustrert over det de oppfatter som svensk arroganse, sier han.

Grenness sier at det alltid har vært slik at danskene har stått mest på barrikadene når det har vært konflikter i SAS.
 
Jeg siterer kun Finansavisen: Dersom billettsalget reduseres dramatisk, og dette varer i mer enn en uke kan SAS ha et stort likviditetsproblem.

Regner med at dette ordner seg og at staten ordner opp, fordi følgene av å ikke ordne opp, har større konsekvens (samme logiske tankegang som før).

Om dette er riktig eller ikke, tilhører jo en annen diskusjon, da, men tror ikke SAS blir konkurs i første omgang. Selskapet har stor fast kundemasse og mange avtaler. Jeg tror det ordner seg, selv om de har gjort mange underlige prioriteringer som har ført de i denne vanskelige situasjonen :)
 
Går rykter om voldsomt nedgang i billettsalg siste dager, og at cash er et reelt problem om ikke mange dager.

Ett "nei" til avtalen vil føre til masseflukt av kunder fra SAS. Så selv om man i teorien
kan holde det gående til lånene forfaller til våren vil man umiddelbart neste uke merke cashflow
problemer og da er det bare ett tidspørsmål før diverse leverandører setter foten ned.

W
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top