Nytt stort SAS sparprogram

Status
Not open for further replies.
Är det möjligt för SAS styrelse om facken säger nej att begära företagsrestruktion?
Upphör inte fackliga avtal att gälla vid rekonstruktion?
 
Last edited:
http://politiken.dk/erhverv/ECE1809912/norske-sas-ansatte-afviser-loennedgang-det-kan-i-godt-glemme/

Ja, tænk sig at de opfører sig som deres norske kollegaer...... Klaphatten blev ikke opfundet forgæves.

Javel?

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2506433.ece
De fleste av fagforeningsrepresentantene som hittil har uttalt seg har foreløpig stilt seg positive til planen, og både Norsk Kabinforening og Pilotforeningen er åpne.

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2506429.ece
Det ser nå ut som om flere av fagforeningene går inn i forhandlingene med positiv innstilling, blant annet sier pilotene at de er villige til å bidra.

- De fleste er innstilt på å bidra så vi kan framstå som et konkurransedyktig selskap, sier Jan Levi Skogvang, pilottillitsvalgt i Parat, SAS til NTB.

Wikestad prater vel først og fremst på vegne av SGH her?
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2506397.ece
Dette er tredje gang SAS vurderer salg av bakketjenestene, som en tid var utskilt i eget selskap. SGS, som selskapet het, ble nedlagt i 2011 og det nye selskapet SGH (SAS Ground Handling) ble innlemmet i SAS igjen.

- Dette har ligget i lufta i flere år. De ansatte har levd i frykt for å miste jobben i 10 år og hatt en svært lav lønnsutvikling de siste årene. Det var uaktuelt for oss å gå ned mer i lønn nå, sier Asbjørn Wikestad.
 
Fått noen funderinger siste dagene. Det kan virke som ingen ting med spareplaner er klart.
Ingen kjøper til Widerøe, Ingen kjøper til fastigheter og fly motorer. Hvor langt har man kommet i forhandlingene om dette? kommer det til å generere den sum penger SAS har sagt?
Forhandlinger med personal kommer etter alt å dømme ikke være klart innom en uke som Gustavson har sagt.
Får de låne garanti selvom dette ikke er klart og hva er final date ?
Hadde jeg vært aksje eier hadde jeg følt meg lurt.
Herr Jacobs Wallenberg som er nest leder i SAS styrelse virker ju som en veldig insatt person når man utaler seg om at SAS skal ned på kostnads nivå som Ryan. Er det mulig?(ironi)
Håper for all del at det finns en større andel kompetenet personer i styret selvom det ikke virker så (om de ikke har blitt rundlurt).

Kan hålle med en del SAS ansatte om at lønnen ikker det største problemet. (Jeg mener grundlønn)
De som er ansatt føre begynnelsen av 2000 tallet har hatt gullkantede avtaler og der finns det mye å ta av både i penger og utnyttele av produserte flytimer.
Å fornye flåten kommer ti å ta tid.
Velviljen til å løse den komplexe administrasjonen må skje kjappt ellers kommer pengene fortsette renne ut.
Men den økonomiske situasjonen er den den er og det kan ikke skyves under matta.
En streik vil drenere kassen å sette spikern i kista.
Tid er noe SAS ikke har
En snarlig uttalse med klart budskap om at folk kan kjøpe billetter utan være bekymret for at SAS kan gå konkurs burde være AO
 
Last edited:
http://politiken.dk/erhverv/ECE1809912/norske-sas-ansatte-afviser-loennedgang-det-kan-i-godt-glemme/

Ja, tænk sig at de opfører sig som deres norske kollegaer...... Klaphatten blev ikke opfundet forgæves.

Som det er skrevet tidligere. SGH er lagt ut for salg. De vil ikke være en del av SAS når salget er gjennomført.
De cabinansatte bør vel fortsatt være med hvis SAS fremdeles skal kunne kalle seg et flyselskap. Det samme med piloter. Norske kabinansatte, og talspersoner for disse, innser at en lønnsnedgang er nødvendig og en "smertefull" prosess de må gjennom.




Vidar
 
Og da ser vi igjen problemet med å ha så mange fagforeninger. Noen er alltid mer ekstreme enn
andre og er imot kolleger i andre foreninger. Dette kan til syvende og sist bli dette som senker SAS
- at ett lite ekstremt mindretall ødelegger for det moderate flertallet.

W
 
Danske piloter sier og nei

http://politiken.dk/erhverv/ECE1811900/danske-sas-piloter-siger-nej-til-spareplan/

De danske piloter i SAS nægter at skrive under på den omfattende spareplan, som ledelsen i den skandinaviske luftfartsgigant i går præsenterede som et ultimativt krav for selskabets fremtidige overlevelse.

»Vi har fået et konkret udspil til en ny overenskomst, som vi har brugt mandagen og tirsdagen til at gennemgå. Vi kan ikke skrive under på et ultimatum, som vi ikke kender virkningen af«, siger Lars Bjørking, formand for Dansk Pilotforening, der repræsenterer de danske piloter i SAS.
 
Synes jeg Giske til tider er en håpløs tullebukk, men her tror jeg han faktisk har vært fornuftig

http://www.dn.no/forsiden/kommentarer/article2507627.ece
Avisen Klassekampen omtalte denne uken næringsminister Trond Giske som «kuttgeneral».

Det var nok ikke ment som en kompliment, men den kan Giske godt få her. Endelig har eierne satt ned foten for SAS’ forbløffende evne til å skyve problemer foran seg. Det fortjener de ros for.
 
Er spennende om man klarer å redde SAS denne gangen. Spørsmålet er jo hvor mye av sparrepakken som må gjennomføres for å redde SAS. Hvor viktige er disse kredittene for SAS? Og hvor langt kan man strekke eierne. Det er vel dette noen fagforeninger akkurat nå prøver å finne ut.

Den største frykten er jo om bare deler av pakken blir gjennomført, da får man gjort nok til at SAS kan hangle gjennom en periode. Dessuten er det jo noen store usikkerhetsmomenter i pakken.

Salg av WF. Kanskje det enkleste å få gjennomført, det finnes kjøpere. spm er hva de vil betale når de vet SAS må selge.
SGH, dette salget tror jeg ikke går gjennom før redningspakken er fullført. Hvem vil kjøpe et selskap hvor den største kundene forsvinner.

Spennende hva som skjer hvis WF blir solgt, og de ansatte bare gir deler av kravet fra ledelsen. Da frykter jeg at vi ser er seigpinet SAS 6 mnd til.
 
Det er vel derfor FD+CC har fått frist til søndag, ingen flygende, intet selskap å drive videre
 
Jeg nekter å tro at SAS stopper på mandag hvis disse avtalene ikke blir skrevet under på. At en Arbeiderparti regjering skal nekte ansatte forhandlingsrett på avtaler tror jeg ingenting på. At Giske skal gå inn i julen med ansvar for et kjempekaos hvor folk ikke får flydd hjem til jul ?

Det skjer bare ikke. Ha is i magen, begynn å snakke sammen. Et diktat er ingen tjent med.
 
Det verkar som norska ministern Giske var den som krävde allra hårdast villkor för att hjälpa SAS.
Nu har det dessutom gått politisk prestige i SAS frågan med alla uttalanden från regeringsföreträdarna i SE, NO och DK som stöder Gustafson plan till 100%. I Danmark har väl tom statsministern uttalat sitt stöd till Gustafson sparplan.
 
At Giske skal gå inn i julen med ansvar for et kjempekaos hvor folk ikke får flydd hjem til jul ?

Det skjer bare ikke. Ha is i magen, begynn å snakke sammen. Et diktat er ingen tjent med.

Dette stusset jeg litt på, i forbindelse med denne saken:

http://e24.no/boers-og-finans/slik-var-regjeringens-kriseplan/20299071

I all hemmelighet la regjeringen kriseplaner i tilfelle SAS gikk konkurs og flyene ble satt på bakken. Planene omfattet ambulanseflyvninger til Svalbard og hvordan nordmenn i utlandet skulle komme seg hjem.

Er ikke dette hele cluet med billetter kjøpt på kredittkort, nettverksselskap, etc. Det er vel ikke den norske statens ansvar å rydde opp etter en konkurs i et privat selskap?

Jeg tror nok at det ligger en plan i en skuff et sted for hvordan håndtere det som er samfunnskritisk, som feks ambulanseflyging, etc. Men det er en annen sak enn å fly strandede folk hjem, som burde ha reiseforsikringen sin i orden.

-A
 
Og da ser vi igjen problemet med å ha så mange fagforeninger. Noen er alltid mer ekstreme enn
andre og er imot kolleger i andre foreninger. Dette kan til syvende og sist bli dette som senker SAS
- at ett lite ekstremt mindretall ødelegger for det moderate flertallet.

W
----
Ja, jeg tror vi har fått med oss at du ikke liker fagforeninger.
Jeg vi gi deg et eksempel her på en "ekstremist"...(i flg. din definisjon...)
En norsk SAS-pilot og familiemann, basert i CPH, skal i flg. avtalen de har fått lagt frem, gå ned ca 60-70 % i pensjon, han skal ikke gå ned 15 % i lønn, men 24-25 % i lønn, da vi også snakker om kutt av dietter, lønnsfrys, han skal jobbe 5 dager på, 3 dager fri på sin roster, han skal brukes opp til 60 timer i uken (mot nå max 47 - max subpart Q). 60 timer i uken på flight deck med kanskje glatte vinterbaner, tekniske feil og en veldig tight schedule gir en annen opplevelse enn når du Wahoo sitter i din recline kontorstol foran PC'en, med kantinaen rett utenfor døren...Prøv å forstå! Bare prøv - en gang!

At vedkommende person (sammen med majoriteten av kollegene) er usikker på om de kan stemme gjennom dette er til å forstå - uten at de skal kalles "EKSTREME" av den grunn.

Det gjelder å velge sine kamper, noen ganger kan det være greit å ha bitte litt menneskelig forståelse.

Tally-Ho
(som gudskjelov ikke arbeider i SAS disse dager)
 
Last edited by a moderator:
Ville det ikke være bedre både for den norske familiemannen og SAS om man gikk bort fra slike "bortestasjoneringer" slik at også norske piloter og familiemenn/-damer kan reise med buss eller tog til nærmeste flyplass og begynne og slutte arbeidsdagen der? Det er jo virkeligheten for mange av oss andre her i samfunnet.
 
Ville det ikke være bedre både for den norske familiemannen og SAS om man gikk bort fra slike "bortestasjoneringer" slik at også norske piloter og familiemenn/-damer kan reise med buss eller tog til nærmeste flyplass og begynne og slutte arbeidsdagen der? Det er jo virkeligheten for mange av oss andre her i samfunnet.

Passasjerstrømmen går fra de små stedene og inn til de store byene om morgenen. Og motsatt vei på kvelden. Vist flyene skal begynne i f.eks Oslo å fly til Kristiansand, så vil første flyavgang mellom KRS og OSL være litt senere enn i dag. Pluss at første fly OSL-KRS vil være relativt tomt. På kvelden igjen så må flyet da fly tilbake igjen til Oslo, da også relativt tomt....
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top