Kanskje det beste er å la selskapet gå konkurs, og la det gjenoppstå uten danske ansatte?
http://politiken.dk/erhverv/ECE1809912/norske-sas-ansatte-afviser-loennedgang-det-kan-i-godt-glemme/
Ja, tænk sig at de opfører sig som deres norske kollegaer...... Klaphatten blev ikke opfundet forgæves.
De fleste av fagforeningsrepresentantene som hittil har uttalt seg har foreløpig stilt seg positive til planen, og både Norsk Kabinforening og Pilotforeningen er åpne.
Det ser nå ut som om flere av fagforeningene går inn i forhandlingene med positiv innstilling, blant annet sier pilotene at de er villige til å bidra.
- De fleste er innstilt på å bidra så vi kan framstå som et konkurransedyktig selskap, sier Jan Levi Skogvang, pilottillitsvalgt i Parat, SAS til NTB.
Dette er tredje gang SAS vurderer salg av bakketjenestene, som en tid var utskilt i eget selskap. SGS, som selskapet het, ble nedlagt i 2011 og det nye selskapet SGH (SAS Ground Handling) ble innlemmet i SAS igjen.
- Dette har ligget i lufta i flere år. De ansatte har levd i frykt for å miste jobben i 10 år og hatt en svært lav lønnsutvikling de siste årene. Det var uaktuelt for oss å gå ned mer i lønn nå, sier Asbjørn Wikestad.
http://politiken.dk/erhverv/ECE1809912/norske-sas-ansatte-afviser-loennedgang-det-kan-i-godt-glemme/
Ja, tænk sig at de opfører sig som deres norske kollegaer...... Klaphatten blev ikke opfundet forgæves.
Da er det bare å ønske danskene lykke til, at de får det like bra i en annen job er kanskje ikke så sannsynlig.Kanskje det beste er å la selskapet gå konkurs, og la det gjenoppstå uten danske ansatte?
De danske piloter i SAS nægter at skrive under på den omfattende spareplan, som ledelsen i den skandinaviske luftfartsgigant i går præsenterede som et ultimativt krav for selskabets fremtidige overlevelse.
»Vi har fået et konkret udspil til en ny overenskomst, som vi har brugt mandagen og tirsdagen til at gennemgå. Vi kan ikke skrive under på et ultimatum, som vi ikke kender virkningen af«, siger Lars Bjørking, formand for Dansk Pilotforening, der repræsenterer de danske piloter i SAS.
Avisen Klassekampen omtalte denne uken næringsminister Trond Giske som «kuttgeneral».
Det var nok ikke ment som en kompliment, men den kan Giske godt få her. Endelig har eierne satt ned foten for SAS’ forbløffende evne til å skyve problemer foran seg. Det fortjener de ros for.
At Giske skal gå inn i julen med ansvar for et kjempekaos hvor folk ikke får flydd hjem til jul ?
Det skjer bare ikke. Ha is i magen, begynn å snakke sammen. Et diktat er ingen tjent med.
I all hemmelighet la regjeringen kriseplaner i tilfelle SAS gikk konkurs og flyene ble satt på bakken. Planene omfattet ambulanseflyvninger til Svalbard og hvordan nordmenn i utlandet skulle komme seg hjem.
----Og da ser vi igjen problemet med å ha så mange fagforeninger. Noen er alltid mer ekstreme enn
andre og er imot kolleger i andre foreninger. Dette kan til syvende og sist bli dette som senker SAS
- at ett lite ekstremt mindretall ødelegger for det moderate flertallet.
W
Ville det ikke være bedre både for den norske familiemannen og SAS om man gikk bort fra slike "bortestasjoneringer" slik at også norske piloter og familiemenn/-damer kan reise med buss eller tog til nærmeste flyplass og begynne og slutte arbeidsdagen der? Det er jo virkeligheten for mange av oss andre her i samfunnet.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.