Nytt stort SAS sparprogram

Status
Not open for further replies.
Danska kvinnan tillhörde sannolikt SGH som ska säljas.

Richard Gustafson framstod som en väldigt bra, sympatisk och ärlig ledare med ett extremt tydligt budskap.
Gustafsons budskap blev extra tydligt eftersom svenska regeringens ansvariga minister för SAS, finansmarknadsminister Peter Norman precis innan gett regeringens syn på SAS situation.

Ser ikke ut til å bli en dans på roser å få dette i havn etter innslaget i SVT å dømme.
Danskene på bakken var ikke villige til å gå med på kutt av noe slag. ("tar ansvar my a**")

W

Jesus :headbang

Det er nordmændene på bakken vel heller ikke, hvis du absolut skal lave det til en unødvendig landskamp.

Han er krystallklar på at funksjonærene på bakken ikke har en krone å bidra med i lønnskutt når selskapet nå skal effektivisere for 2,6 milliarder kroner.

http://nrk.no/nyheter/norge/1.8389307

Desuden så er der vel ingen der taler om at SGH nødvendigvis behøver at gå ned løn - de har vel nogenlunde markedsmæssig løn allerede idag. De bliver solgt og må forhandle vilkår med en ny ejer.

Men det er åbenbart nødvendigt at hype en unødvendig stemning op - det bliver sgu for dumt :headbang

Jeg har ikke fått lest gjennom hele denne tråden, men jeg vil si at jeg synes det er veldig leit med SGH, så får vi se med Widerøe. Men sett bort fra det emosjonelle så synes jeg det virker som om de harde realiteter tas på alvor.

Hva angår Norwegians kritikk av statens innskudd så synes jeg det jeg har hørt er litt merkelig, det virker som om de overser at staten faktisk sitter på eiersiden i SAS.

Jeg fikk en litt annen e-post - delene om "Konkurransedyktige priser" og "Inkludert i prisen" var tatt ut, og jeg har uthevet to avsnitt som ikke stod i e-posten du fikk.

Jeg fikk også denne, og det satt jeg stor pris på.

Sikkert veldig enkelt å selge SGH når man får disse danskene på kjøpet??? Not :headbang

Du har helt rett. Salget av Europas 3. største handling-selskap står og faller på mediedekningen av en enkeltperson i Danmark, spesielt siden investorer som oftest pleier å basere sine disponeringer på dagspressen sin dekning.

Utover det er dette en relativt forutsigbar spareplan etter de siste dagers lekkasjer, selv om jeg er skuffet over planlagte salg av SGH og WF. Viser klart hvor desperat situasjonen er, og jeg håper virkelig at de greier å holde servicenivået oppe med en outsourcet kundefront.

Samtidig er det utrolig bra at SK også presiserer at vekst og forbedringer er nødvendig fremover. Det mest kritiske nå er å få kunder til å betale mer for tjenestene, og det oppnår du ikke med å kutte alle differensierende elementer i produktet.

Intressant, enligt NRK var det den svenska regeringen som varit mest drivande att rädda SAS.
Jag tycker de norska företrädarna för kabin och pilotfacken hade en väldigt bra inställning. Jag hoppas de sätter sig ner med Gustafson i Stockholm redan imorgon.

Är det någon som vet vad danska företrädare för kabin och pilotfacken tycker?

De siger vel nogenlunde det samme. At de ikke umiddelbart kan sige hverken ja eller nej til pakken på så kort tid, men at de er villige til at forhandle om en løsning.

Som udgangspunkt er alle faggrupper vel forbandede over at planen bliver fremlagt mere eller mindre som et diktat uden forudgående forhandlinger - noget der vel er meget forståeligt og et drastisk opgør mod forhandlingskulteren mellem arbejdsmarkedets parter.

Hvor positivt er det å gå ut å si at de skal selge SGH og WF, for å få grunker i en snart bunnskrapt kasse? Sitter gribbene å venter på å få det til underpris?

Hvor positivt er det å gå ut å si at de skal selge SGH og WF, for å få grunker i en snart bunnskrapt kasse? Sitter gribbene å venter på å få det til underpris?

Hva skulle de ellres gjort? At økonomien er vaklende burde ikke komme som en overaskelse på de seriøse interessentene ihvertfall.

Intressant, enligt NRK var det den svenska regeringen som varit mest drivande att rädda SAS.
Jag tycker de norska företrädarna för kabin och pilotfacken hade en väldigt bra inställning. Jag hoppas de sätter sig ner med Gustafson i Stockholm redan imorgon.

Nja, det var väl inte riktigt så det framfördes? Jag uppfattade det som att det var svenska regeringen som tryckte på Nordea och SEB angående lånen? Det är inte så konstigt heller då det är svenska banker samt att huvudkontoret ligger i Sverige. Tror det väger tyngre än att Danmark eller Norge pushar på bankerna..

Tror faktiskt att Danmark är det land som trycker hårdast för att rädda SAS samt att man kommer hålla hårt i aktierna:
http://www.business.dk/transport/lufthavn-sas-er-vigtig-for-danmark
http://www.business.dk/transport/venstre-og-konservative-frygter-fremtid-uden-sas
http://www.business.dk/transport/sf-betaenkelig-ved-privatisering-af-sas-0

De siger vel nogenlunde det samme. At de ikke umiddelbart kan sige hverken ja eller nej til pakken på så kort tid, men at de er villige til at forhandle om en løsning.
Som udgangspunkt er alle faggrupper vel forbandede over at planen bliver fremlagt mere eller mindre som et diktat uden forudgående forhandlinger - noget der vel er meget forståeligt og et drastisk opgør mod forhandlingskulteren mellem arbejdsmarkedets parter.

Dessverre har man vel kommet dit hen at den eneste veien videre er å fortsette med blanke ark som ikke inkluderer forhandlinger. Dersom dette er den eneste måten selskapet kan overleve på, regner jeg med at det er bedre å starte på scratch med den nye planen enn å sitte arbeidsløs neste uke etter et selskap som ikke lenger eksisterer!? I min verden hadde valget vært rimelig enkelt.

Dessverre har man vel kommet dit hen at den eneste veien videre er å fortsette med blanke ark som ikke inkluderer forhandlinger. Dersom dette er den eneste måten selskapet kan overleve på, regner jeg med at det er bedre å starte på scratch med den nye planen enn å sitte arbeidsløs neste uke etter et selskap som ikke lenger eksisterer!? I min verden hadde valget vært rimelig enkelt.

På bakgrunn av de erfaringene SAS-foreningene og SAS-ledelsen har hatt med hverandre opp gjennom årene, blant annet skittent spill fra begge parter, er ultimatumet fra eierne og ledelsen i mine øyne et "takk for sist" i tillegg til et forsøk på å redde SAS fra konkurs.

Last edited:
Næh... Jeg fikk den samme som Flightdeck og jeg flyr stort sett også bak gardina hos SAS. Men kan hende de har differensiert etter antall flights.

Jeg fikk også denne, og jeg har vel godt over 90% av mine reiser innenlands. Er nok antallet som er saken, ja.

http://www.di.se/#!/artiklar/2012/11/12/sas-chefens-hemliga-krav/
Inom SAS finns 37 fackföreningar. Men Rickard Gustafson avslöjar att det bara är åtta av dessa – pilot- och kabinfacken - som har en vecka på sig att skriva under nya avtal (se faktaruta).

”Det som krävs till söndag är att vi är överens med våra flygande fackföreningar”, säger SAS-chefen.

Rickard Gustafson betonar dock att även övriga anställda senare kommer att påverkas.

Fra http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2507012.ece
Elisabeth Goffeng leder Norsk Kabinforening og sitter også som ansattrepresentant i styret til SAS.

– Vi stiller oss fullt og helt bak kriseplanen som ble lansert i dag. Vi gjør det vi kan for å redde arbeidsplasser, sier hun og forteller at planen er mottatt både med lettelse og fortvilelse.

– Jeg tror nok det verste er å gå ned i lønn. En del har relativt lave lønninger med en inntekt på 300.000 til 400.000.

Hva tjener snittet av flyverdinner?

Last edited:
og med tanke på hvor mye SAS tross alt betyr for norsk samferdsel, så er det nok ikke så samfunnsøkonomisk fryktelig dårlig at det kan gå med noen millioner til, i tilfelle det ikke går.
Den er jeg veldig uenig i. Det er ingen grunner for at staten skulle betale ett selskap for å tilby for noe konkurrentene raskt kan ta over.

Jeg fikk en litt annen e-post - delene om "Konkurransedyktige priser" og "Inkludert i prisen" var tatt ut, og jeg har uthevet to avsnitt som ikke stod i e-posten du fikk.

Targeted eller ikke; jeg fikk også denne, og har vel bare hatt 4 SK reiser i år, dog alle i C.

Noen som tror SAS vil gå bort fra sin "all inclusive"-policy i forbindelse med omleggingen til et mer lønnsomt selskap? Det er vel ikke tvil om at salg av seteplassering, bagasje osv. gir ekstrainntekter for Norwegian som ikke SAS har.

Hvis man skulle lagt om til Norwegians modell hadde jammen dette vært tidspunktet for å gjøre det. Tenker da på at det hadde vært stor forståelse for at SAS MÅ tjene penger...

Status
Not open for further replies.
Back