Nytt stort SAS sparprogram

Status
Not open for further replies.
Situationens allvar tydligörs verkligen här när VD Gustafson INTE ville rekommendera passagerare att köpa biljett med SAS med avresa nästa vecka.
Det är extremt ovanligt att en VD säger nåt sådant i ett direkt sänt TV program.
En mycket tydlig signal till berörda fackförbunds medarbetare.

http://www.svtplay.se/klipp/577980/aktuelltdebatt-om-sas-beskedet
I et hvilket som helst annet selskap ville antagelig toppsjefen fått sparken om han hadde sagt noe lignende og ikke kunne stille seg bak selskapets produkt. På sidene på Facebook er det flere kunder som har fått med seg at toppsjefen ikke er sikker på om SAS flyr neste uke.
 
Den er jeg veldig uenig i. Det er ingen grunner for at staten skulle betale ett selskap for å tilby for noe konkurrentene raskt kan ta over.

Støtter denne.
Det er på tide at SAS ansatte stopper å oppheve selskapet sitt som om det ikke finnes alternativer som kan ta over. Jeg forstår behovet for å syte til seg en forståelse som gagner dere men realteten og logikken sier at skal dere overleve så må dere konkurere på mest mulig like vilkår og uten statstøtte!

Se bare på Sterling som gikk konkurs, Kjos sa at det tok knapt en uke før det meste av deres tilbud var tatt opp av andre selskaper.

Det at Widerøe nå selges er jo veldig bra for Norge, er det noen del av SAS som virkelig er viktig så er det WF. Og som SAS har drevet er det jo klart at det ville det for Norge svi mest om også WF ble satt på bakken, om så bare for en liten stund. Alt det andre i SAS kan meget lett erstattes!
 
Når man ser på velvilligheten for SAS Norge og deres medlemmer av fagforeningene som så lett forastår de nye behovene for å overleve i SAS og dermed tilpasser seg realiteten,
vil jeg foreslå at SAS norge tar over ALT også legger man ned de delene som ikke vil være med, som sverige og danmark!

Flytt ledelsen til Norge og driv fra Norge med norsk mannskap og maskinpark, det er jo tross alt her det genereres overskudd også! Og her er fagforbundene mer i forståelse med realitetene.
 
Både Svenska regeringen och Jacob Wallenberg har också sagt att det blir inga nya lånkrediter till SAS om inte de berörda fackförbunden godkänner VD Gustafson sparplan.
Wallenberg sa att kan inte fackförbunden godkänna sparplanen så finns inte SAS längre.

Fackförbunden som representerar SK kabinpersonal och piloter är under enorm press nu.
Ledning, styrelse och storägare lägger hela SAS framtid i helt händerna på facken.
 
... jeg foreslår at SAS Norge tar over ALT ... flytt ledelsen til Norge og driv fra Norge ...
... samt at umiddelbart gjenäpnes full politisk frihet for SAS ä spille med sine eftertraktede Bonus-poeng pä norske innenlandsruter (kan vi ikke spe dette pä lösningspakken din ?).
 
Når man ser på velvilligheten for SAS Norge og deres medlemmer av fagforeningene som så lett forastår de nye behovene for å overleve i SAS og dermed tilpasser seg realiteten,
vil jeg foreslå at SAS norge tar over ALT også legger man ned de delene som ikke vil være med, som sverige og danmark!

Flytt ledelsen til Norge og driv fra Norge med norsk mannskap og maskinpark, det er jo tross alt her det genereres overskudd også! Og her er fagforbundene mer i forståelse med realitetene.

Nej men här har vi lösningen på allt, Rickard, hör du!?
 
I følge vg.no skal det visst komme flere endringer.
Om jeg har tro på dette er en annen skål. Det kan for meg virke som man går i en merkelig retning i forhold til måten konseptene har utvidet seg.
Kan se ut som vi skal få en type Braathens Best/Back igjen:

Ifølge Aftenposten skal SAS også gjøre flere produktendringer for å styrke sin posisjon på det viktige innenriksmarkedet i Norge. Avisen skriver at dette blant annet skal dreie seg om følgende:

* En egen korridor i sikkerhetskontrollen for fullprisbetalende innelandsreisende. I dag eksisterer «fast track» kun for dem som reiser til utlandet.

* Egen innlands-lounge på Oslo Lufthavn for de fullprisreisende. Det skal imidlertid også være mulig for andre SAS-reisende å betale seg inn.

* To klasser på innenriks; økonomi og økonomi ekstra.

* Oppgraderer matserveringen om bord, mat inkludert for de som reiser på økonomi ekstra.

Hele historien på http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10055895
 
Man må nesten vite hvilke tall som ligger bak antall ansatte i SAS for at man skal kunne sammenligne med Norwegian som kjøper de fleste tjenester fra andre selskaper. Er f.eks. kontraktspilotene i Norwegian tatt med som ansatte?
 
SGS utgjorde nesten 1/3 av SK ansatte. De handler mange flere selskaper enn SAS så det burde vel også vært i regnestykket
 
SGS utgjorde nesten 1/3 av SK ansatte. De handler mange flere selskaper enn SAS så det burde vel også vært i regnestykket

Selvsagt må og kan ikke det være med i regnestykket, de tallene finnnes ikke enda!
Regnestykket er resultat av dagens situasjon og slik den er så er den uendret!
 
Situationens allvar tydligörs verkligen här när VD Gustafson INTE ville rekommendera passagerare att köpa biljett med SAS med avresa nästa vecka.
Det är extremt ovanligt att en VD säger nåt sådant i ett direkt sänt TV program.
En mycket tydlig signal till berörda fackförbunds medarbetare.

http://www.svtplay.se/klipp/577980/aktuelltdebatt-om-sas-beskedet

---
Meget godt poeng fra L-1011. Jeg tolker dette også som et tydelig signal fra SAS-management, som ikke er helt sikre på om de får alle internt med seg på dette siste forsøket på å snu skuta...Dette må sees som en warning. Han ville ikke sagt dette om han ikke hadde hatt styre og aksjonbærer bak seg...og dette viser alvoret.

En helt annen ting: Jeg tror det er mange som er utrolig lei det gnålet fra Kjos og hans kommunikasjonsrådgiver om "konkurransevridning" ved disse overføringene / garantiene fra de tre statene og bankene. Vi er alle enige at dette er en uting, men når det gjelder DY skal de ikke være så "høye og mørke" da man meget vel vet om selskapets kreative ansettelsesvilkår med lowcost-arbeidere på div. kontrakter, som ikke er sosialt sikret, uten fagforeningsrett, uten å betale skatter og avgifter, lar NAV (skattebetalerne) betale et stort antall kabinansatte "lærlinger" (som en del av min. crew) etc ...etc....Er ikke dette konkurransevridning, så vet ikke jeg...Ingen andre skaninaviske selskaper har til nå holdt på slik...

Tally-Ho
 
Selvsagt må og kan ikke det være med i regnestykket, de tallene finnnes ikke enda!
Regnestykket er resultat av dagens situasjon og slik den er så er den uendret!

Fra wikipedia

As of July 1, 2010 SAS Ground Services is renamed to SAS Ground Handling. SAS Ground Handling serves more than 160 airports in 40 countries. Each year it handles more than 74 million travelers, over 506,000 departures and 396,000 tons of cargo and mail. SAS Ground Handling has about 8.400 employees. SAS Ground Handling is owned by the SAS Group.
 
En helt annen ting: Jeg tror det er mange som er utrolig lei det gnålet fra Kjos og hans kommunikasjonsrådgiver om "konkurransevridning" ved disse overføringene / garantiene fra de tre statene og bankene. Vi er alle enige at dette er en uting, men når det gjelder DY skal de ikke være så "høye og mørke" da man meget vel vet om selskapets kreative ansettelsesvilkår med lowcost-arbeidere på div. kontrakter, som ikke er sosialt sikret, uten fagforeningsrett, uten å betale skatter og avgifter, lar NAV (skattebetalerne) betale et stort antall kabinansatte "lærlinger" (som en del av min. crew) etc ...etc....Er ikke dette konkurransevridning, så vet ikke jeg...Ingen andre skaninaviske selskaper har til nå holdt på slik...

Selv om jeg også synes det blir mye mas om konkurransevridende økonomiske "tilskudd" fra staten, så er de to tingene du trekker frem vidt forskjellige og kan egentlig ikke puttes inn i samme sak. Statsstøtte, som er det DY snakker om i forhold til statens engasjement i SAS (og med litt for mange slike bidrag på litt for kort tid så er det jo ikke helt urimelig å lufte sine syn på saken), er noe ikke alle kan "nyte godt" av. SAS kan, om de vil, også benytte seg av de andre "instrumentene" som du nevner (om SAS ønsker å sette opp et lærlingeprogram så er det sikkert mulig, de kan ansette på kontrakter, osv.), så hvorfor disse forholdene er konkurransevridene forstår jeg ikke (NB! Jeg forutsetter her at det DY gjør er innenfor loven).

Hva angår skattebetaling så tror jeg at jeg avventer eventuelle avgjørelser hos skatteetaten, men det er nok neppe slik at alle på kontrakt sniker seg unna (som nevnt mange ganger før).
 
Last edited:
I følge vg.no skal det visst komme flere endringer.
Om jeg har tro på dette er en annen skål. Det kan for meg virke som man går i en merkelig retning i forhold til måten konseptene har utvidet seg.
Kan se ut som vi skal få en type Braathens Best/Back igjen:

Hele historien på http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10055895

* Egen innlands-lounge på Oslo Lufthavn for de fullprisreisende. Det skal imidlertid også være mulig for andre SAS-reisende å betale seg inn.

* To klasser på innenriks; økonomi og økonomi ekstra.

* Oppgraderer matserveringen om bord, mat inkludert for de som reiser på økonomi ekstra.

Kan du stave "Vi relanserer service"? Dette kommer i kategorien "tror det når jeg ser det"; SAS har ikke noe god track record på å faktisk sette nye tilbud ut i livet.

-A
 
Kan du stave "Vi relanserer service"? Dette kommer i kategorien "tror det når jeg ser det"; SAS har ikke noe god track record på å faktisk sette nye tilbud ut i livet.

-A

Jeg tror SAS mener for alvor denne gangen. Alle kundene renner ut til hovedsakelig Norwegian og det må SAS gjøre noe med.
 
Last edited:
Kan du stave "Vi relanserer service"? Dette kommer i kategorien "tror det når jeg ser det"; SAS har ikke noe god track record på å faktisk sette nye tilbud ut i livet.

-A

Enig. Sikkert et klokt hode i kommunikasjonsbransjen som har sagt at de må komme med noe positivt også. På den måten kan man sørge for at en fremtidig mulig positiv nyhet drukner.

De burde holdt på dette til ting var avklart og de faktisk hadde en konkret plan for hvor/når. Litt typisk SAS det der. Man kunne heller sagt at "eneste mulighet er å vokse, og vi håper å komme med flere offensive markedstiltak om vi får redningspakken i havn".
 
Noen som tror SAS vil gå bort fra sin "all inclusive"-policy i forbindelse med omleggingen til et mer lønnsomt selskap? Det er vel ikke tvil om at salg av seteplassering, bagasje osv. gir ekstrainntekter for Norwegian som ikke SAS har.

Hvis man skulle lagt om til Norwegians modell hadde jammen dette vært tidspunktet for å gjøre det. Tenker da på at det hadde vært stor forståelse for at SAS MÅ tjene penger...

Jeg håper og tror ihvertfall de ikke gjør det. SAS kan ikke konkurrerer på Norwegians hjemmebane - lavkost. De må differensiere produktet og gjøre det attraktivt nok til at folk er villige til å betale ekstra for billettene.

Fast-track + lounge innenriks OSL, et bedre matprodukt innenriks (i tillegg til de vante kaffe/vann, bagasje og aviser) osv. er skritt i riktig retning.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top