Nytt stort SAS sparprogram

Status
Not open for further replies.
Jag tror Norwegians intåg på interkont från ARN/OSL är fullständigt förödande för SAS. Om SAS överlever är det inte omöjligt att ic avvecklas under 2013. Jag kan inte se hur SAS ska kunna vinna "ic kriget" mot Norwegian. SAS flotta börjar bli föråldrad och det finns inga pengar till att uppgradera stolar, IFE och leasa fler plan. SAS personal kostnader är sannolikt mycket mycket högre än Norwegians. SAS service koncept i monkey har bara blivit sämre och sämre de senaste 10 åren. Nu kostar tom läsk pengar och juice pengar mellan måltiderna. Lägger man dessutom till många militanta fack som vägrar förstå att guldåren på 80-talet för evigt är borta så ser framtiden inte bra ut.

Går inte facken omedelbart med på alla lednings sparkrav tror jag SAS gör konkurs innan år 2012 är slut.
Its now or never for SAS...
 
Last edited:
Hvor herre bevares...sikke da noget sludder....
Hilsen ole

Hva er egentlig sludder av dette, og kan du ikke i så fall uforklare hva som er riktig?

Jeg synes parallellen til Hellas er ganske god, jeg. Det er visse likhetstrekk, om man ser litt stort på det. SAS oppdaget altfor sent at LCC'er faktisk er/var konkurrenter (DY var fx ikke konkurrent til/fra London, fordi de fløy til en annen flyplass...), og innså ikke at det å ture i vei som før ikke ville gi tilstrekkelige inntekter til å dekke kostnadene. Det samme gjelder Hellas, som enten ikke forstod eller ikke ville innse det, som levde over evne (i den forstand at de ikke genererte nok skatteproveny til å dekke kostnadene).
 
Last edited:
Det blir flere og flere konkursartikler i avisene, og når jeg hører snakk om det på toget etc har hvertfall Norges befolkning fått greie på det. Og da frister det hvertfall ikke å bestille billetter.

Lurer på hva som er Sas´ skjebne..
 
Og da slår DN opp lederlønninger som hovedoppslag
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2504147.ece

SAS-sjef Rickard Gustafson får like mye i lønn og pensjonsinnskudd som hele ledergruppen på syv personer i konkurrenten Norwegian.

Han hadde 10 millioner svenske kroner i lønn i 2011 og tre millioner svenske kroner i pensjonsinnskudd. Det blir omtrent 11 millioner norske kroner - og det er like mye som hele Norwegian-ledelsen. Norwegian-ledelsen på syv personer med Bjørn Kjos i spissen hadde en samlet lønn og pensjon på temmelig nøyaktig 11 millioner ifjor.

- Helt uhørt! sier Bjørn Kjos om lønnsforskjellene.

Kjos har selvsagt resepten
Når SAS taper penger, er det helt hinsides med slike lederlønninger når de stakkars ansatte må ned i lønn. Ledelsen bør gå foran med et godt eksempel og kutte sine egne lønninger først. Norwegian hadde aldri klart å drive et flyselskap med så høye lederlønninger, sier Kjos.
 
Det enda som sker om/när SAS lyckas med ny finansiering är att man rullar skulderna framåt. Det löser inga problem, utan man köper sig mer tid. Dyr tid. Lånen lär vara dyrare eftersom risken för bankerna är större än vid förra lånet. Bankerna tjänar stora pengar på räntan som SAS betalar.
SAS måste alltså kunna "service the debt" till högre pris samtidigt som kostnader skall ner och försäljning upp. SAS skär och skär, men dom stora blödningarna har man inte kunnat stoppa hittils. Dyr personal (som styrs av militanta fack, där man inte ser längre än sina medlemmars lönekuvert) samt en föråldrad flotta som dricker för mycket soppa..airbus A340-300 & Boeing 737-600 var katastrofala felköp för SAS.

Det är som Romneys budget. The maths do not add upp. It's a fantasy.
 
Jeg vet ikke om dette blir for off-topic eller ei, men ved en eventuell konkurs, hva skjer med billetter som allerede er bestilt? Det er vel en 'best practice' her, men hva den er vet jeg ikke :)
 
Ved en konkurs settes flyene på bakken, de ansatte mister jobben umiddelbart og billetter utstedt av selskapet blir verdiløse.
 
Jeg vet ikke om dette blir for off-topic eller ei, men ved en eventuell konkurs, hva skjer med billetter som allerede er bestilt? Det er vel en 'best practice' her, men hva den er vet jeg ikke :)

Er billettene betalt med kredittkort tror jeg du kan gå på kortselskapet for å få igjen pengene. Dersom dette er feil kan vel noen korrigere meg.




Vidar
 
Er billettene betalt med kredittkort tror jeg du kan gå på kortselskapet for å få igjen pengene. Dersom dette er feil kan vel noen korrigere meg.

Vidar

Det stemmer og er en av grunnene til at det alltid er en fordel å bruke kredittkort når man må forhåndbetale for noe. Får man da ikke varen/tjenesten får man pengene igjen
 
Billettene blir vel også refundert vist billettene sendes ut av noen andre enn SAS. F.eks vist UA sender ut billetter på sk907/908....
 
Billettene blir vel også refundert vist billettene sendes ut av noen andre enn SAS. F.eks vist UA sender ut billetter på sk907/908....

Betyr det at hvis du f.eks kjøper billett på et reisebyrå bør du be om at de utstedes på et annet selskaps dokumenter en SK, selv om reisen skal foregå med SK?




Vidar
 
Billettene blir vel også refundert vist billettene sendes ut av noen andre enn SAS. F.eks vist UA sender ut billetter på sk907/908....

Mener du har rett i at marketing carrier har ansvar for å få deg fram. Dvs. at på en TATL på KLM-metall vil billetten være tapt hvis KLM (hypotetisk) går konkurs og billetten har KL-flightnummer, mens hvis den har DL-nummer vil Delta ha ansvar for å gi deg ombooking/refund.
 
Finansavisen skriver i dag at de tre skandinaviske statene nå er villige til å spytte inn mer penger, hvis kuttplanen viser et lite overskudd. I følge avisens kilder har Giske snudd, og åpner for emisjon hvis kostnadskuttene er store nok.

Kjus sier til avisen at en ny emisjon vil være det fremste beviset på urettferdige konkurransevilkår. Det er en meningsløs bruk av skattepenger. Statene er blitt lurt trill rundt flere ganger med løfter om at SAS skal tjene penger Det blir de denne gang også, sier han.

Han nevner også Miami, Los Angeles og San Fransisco som gode eksempler på mulige fremtidige ruter for Norwegian.
 
Skälet till den försenade rapporten är enligt Dagens Industri att regeringarna i Sverige, Norge och Danmark har begärt EU:s godkännande för att ge statsgarantier till bankernas förlängda lån på 4,7 miljarder kronor. Bara det är extremt allvarligt och innebär ju att konkurs annars är mycket mycket nära...
 
Så får vi se da om 3 mrd i kutt er nok med ett overforbruk på 6+ mrd i snitt de siste 10 årene.
Men man får vel anta at de har regnet nøye på dette.. .

W
 
Jag tror Norwegians intåg på interkont från ARN/OSL är fullständigt förödande för SAS. Om SAS överlever är det inte omöjligt att ic avvecklas under 2013. Jag kan inte se hur SAS ska kunna vinna "ic kriget" mot Norwegian.

Sålænge DY ikke har samarbejdspartnere som passagere kan fortsætte med, tror jeg ikke SAS bliver så presset som du tror...endnu anyway..

Kunne være interessant at vide stor del af passagerne til NYC og BKK som rejser videre
 
Skälet till den försenade rapporten är enligt Dagens Industri att regeringarna i Sverige, Norge och Danmark har begärt EU:s godkännande för att ge statsgarantier till bankernas förlängda lån på 4,7 miljarder kronor. Bara det är extremt allvarligt och innebär ju att konkurs annars är mycket mycket nära...

----
Det er sannsynligvis mye i det du skriver her..., og mye tyder på at SAS balanserer farlig nær en konkurs.
Stemningen hos mange av de SAS-ansatte er nå en blanding av resignasjon og oppgitthet. De er oppgitte over ledere internt som tjener over 10 mill kr i året, og der er forberedt på kraftige kutt i lønn og pensjoner.
Det ryktes om kuttforslag som er så harde (spesielt på pensjonsbiten hos pilotene), at de dermed vil komme vesentlig lavere ut enn øvrige skandinaviske aktører.
Hva som for øvrig vil skje med pensjonsforpliktelsene som allerede er opparbeidet ved en konkurs, er vanskelig å bedømme nå...

Tally-Ho
 
Her er det mye spill fram og tilbake. Jeg tipper at regjeringene forsøker å presse SAS til det ytterste, og holder muligheten for konkurs varm som et ledd i dette.

Dessuten kan en stille seg spørmålet: Hva blir dyrest for det offentlige og næringslivet for øvrig - Å holde SAS i live eller å ha Norwegian som monopolist?

Så kan en innvende at markedet er stort nok til at flere aktører vil melde seg om Norwegian får styre sjappa alene. Det kan sikkert være tilfelle, men det skjer ikke over natta og hvor lenge fikk vel ikke SAS lov til nettopp dette?
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top