At de har SAS i ryggen hele tiden har også vært avskrekkende for konkurrenter.
... og jeg som trodde det var SAS som hadde oss i ryggen .. :lol:
At de har SAS i ryggen hele tiden har også vært avskrekkende for konkurrenter.
Og, for all del, pass på at kortbanene ikke forlenger rullebanene...da åpner det seg straks muligheter for rødnesene![]()
Hva er billigst for skattebetalerne? Å spytte inn noen hundre millioner ekstra, eller å se SAS gå konkurs med alle de følger det får hvor mange tusen ansatte mister sine arbeidsplasser og blir overført til NAV, norsk infrastruktur som rakner, post vil ikke komme frem (hvis WF dras med i dragsuget), det vil få diverse konsekvenser for bedrifter i distriktene osv osv.
Jeg har såpass tillit til SAS ansatte at jeg regner med at de vil finne nye jobber. Dette er nok kompetente mennesker som ikke gir opp med en gang. Det vil vel også da fort oppstå flere muligheter i bransjen da behovet ikke forsvinner.
Posten kommer nok frem uansett, og distriktene klarer seg med litt økning i subsidiene - mulig de til og med bretter opp ermene og skaper nye arbeidsplasser, eller at det kommer nye eller andre luftfartsbedrifter på banen.
Hva er billigst for skattebetalerne? Å spytte inn noen hundre millioner ekstra, eller å se SAS gå konkurs med alle de følger det får hvor mange tusen ansatte mister sine arbeidsplasser og blir overført til NAV, norsk infrastruktur som rakner, post vil ikke komme frem (hvis WF dras med i dragsuget), det vil få diverse konsekvenser for bedrifter i distriktene osv osv.
Jeg tolker det som står på side 24 i dagens DN som at Trond Giske er med på en ny emisjon. "Vi er en ansvarlig eier" nevnes to ganger. "SAS er viktig for Norge" og Widerøe er enda viktigere osv.
SAS er et selskap den Norske regjeringen ikke vil at skal gå konkurs, og den gjør det de må for å holde det flytende.
Ved forrige emisjon - som skulle være den siste - hadde man nok håpet at problemet enten var løst eller solgt på dette tidspunktet.
Fant ikke artikkelen på nett.
Er jo positivt at Giske griper inn og er villig til å spytte inn penger.
Greit nok at det er valgår snart, men uansett billigere for staten , enn at evnt
flere tusen mennesker skulle melde seg på NAV pga SAS gikk konkurs.
Er jo positivt at Giske griper inn og er villig til å spytte inn penger.
Greit nok at det er valgår snart, men uansett billigere for staten , enn at evnt
flere tusen mennesker skulle melde seg på NAV pga SAS gikk konkurs.
Det blir faretruende nær en avsporing men akkurat der kan jeg fort bli uenig. Er det lurt av staten å holde kunstig liv i et ikke levedyktig selskap?
SAS har flere tusen dyktige medarbeidere, veldig mange av de med mange års bransjeerfaring. Tror ikke det vil bli særlig store kostnader for NAV da de aller fleste sannsynligvis raskt vil få seg nye jobber.
Men vi er heldigvis ikke der enda. Og en emisjon er vel ikke noe annet en en kortsiktig løsning. Det er godt med penger, men det er ingen løsning på problemene.
Får man rydda opp slik man har begynt med nå så har vi vel et levedyktig selskap? Men på den andre siden, hva skal man med eiere som aldri hjelper til?
Si hva du vil om SAS - men SAS ansatte er vel stort sett meget kvalifiserte mennesker som ikke spurter til NAV.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.