Lets cut the crap. Det er offisielt, forhåpentligvis slutter SAS å benekte fakta, og innser at det er sink or swim time for SAS.
Om noen her mener jeg kommer med feilaktige påstander eller fakta i dette innlegget er de det gjelder velkommen til å korrigere og begrunne. Jeg har skrevet (?) etter påstander hvor jeg ikke kan bevise eller argumentere min påstand, i håp om at andre kan gjøre det eller motbevise det for meg. Om dette er en post på feil sted så flytt den. Lei av å lese gammalt nytt om igjen? Lukk øya!
Til info har jeg har aldri jobbet for SAS eller andre luftfarts-relaterte selskaper. Jeg har reist med SAS i 15 år og som forummedlem og nyhetsleser sitter jeg med inntrykk av at SAS, ikke bare ledelsen, har gjort elendige valg opp gjennom årene. Den siste tiden har det blitt opprettet mange SAS-tråder og mange av diskusjonene går fortere enn vaffelpressa til Baker Hansen. Som flyinteressert og reisende blir jeg flau på sidelinjen over hvor dårlig SAS har blitt (forhåpentligvis ikke nå lengre, RG) styrt. Jeg har derfor etter beste evne forsøkt å finne ut gjennom egne erfaringer og dette forumet hva som er grunnen til at SAS risikerer konkurs i 2013 og hvorfor SAS står ovenfor et ”Nytt stort SAS sparprogram”.
1. Høyere fuelpriser enn hva SAS tåler for øyeblikket. Ganske åpenbart.
2. 737-600. For liten kapasitet med tanke på dagens billett og fuelpriser. Hadde SAS "visst det de vet idag" burde de i 1996-1998 bestilt fler 737-700 og -800 i stedet og evt. brukt dagens CRJ900 på de avgangene med lite belegg. Likevel er det å ikke vite ikke en god nok unnskyldning.
3. Innføring av Airbus A32X og A330-340 ved basen i København. Når 767 var på vei ut burde SAS ha bestilt Boeing 772 i stedet og innført lik flåte/produsent av fly på alle baser, ergo (forhåpentligvis) lavere flåtekostnader. Overgang fra MD8X til 737-X hadde garantert kostet flesk i typerating for piloter, men en mer unison enhetsflåte er vel billigere og bedre for SAS? Noen andre her med kunnskap? Tenker på kostnader forbundet med f. eks 4 motorer VS 2 motorer, MTOW, ETOPS, fraktkapasitet m.m.
4. Erstatningen av MD81/82/83 med Airbus 32X. Også oppdelingen av opprinnelig 12 stk A321 til 8 stk A321 og 4 stk A319. De opprinnelige 12 stk A321 kunne i dag flydd smekkfull mellom de skandinaviske hovedstedene + Star*punktene FRA, MUC, LHR og CDG og også hatt færre avganger grunnet økt setekapasitet, hvis lønnsomt.
5. "Pekefingermentaliteten/barnehagen". I over 10 år har jeg hørt mye, både ombord og utenfor SAS-fly, i avisen og på tv. Kabinansatte har blitt utsatt for skittent spill fra ledelsen, men ærlig talt. Dere ror samme båt uansett hvor uenig dere måtte være med hverandre. Uenighet, bitterhet, splittelse, krangling på tvers av land, yrkes-funksjon og fagforening er noe av det verste som har skjedd SAS.
- "Bunad som uniform på 17. Mai burde ikke være lov!"
- "Vi i Braathens vil beholde ansiennitet"
- "Jeg vil ha lik lønn som ditt og datt"
- "Du tjener mer enn meg"
- "Vi vil ha toaletter foran"
- "Vi vil ha toaletter bak"
- "Ullhodene i ledelsen har kjørt oss i grøfta"
- "Vi MÅ ha 11-13 CC (idag er det vel 9?) på hver long-haul flyvning, hvis ikke blir arbeidsbelastningen for stor"
- "2-3 kinesiske CC på flyvninger fra Beijing? Aldri! Vi i CAU truer med streik og arbeidsretten!!".
Jeg tror at under den tid det var egne administrasjoner i Norge, Sverige og Danmark var også den interne striden om rutene, særs de internasjonale, ganske tøff. Jeg tror at kontorrottene kjempet etter egen vinning og ikke for SAS som helhet / de reisendes beste. SAS har i i mine øyne fremstått som en barnehage i krangletidene. Dette har påført merkevaren SAS en enorm skade. Ta en titt på E24, Dagbladet, VG, Dagens Industri m.m. sine diskusjonstråder og se hva den norske og svenske befolkningen mener om SAS. Deres oppførsel og tilskudd av kapital gjennom emisjoner har dessverre gjort stor skade. Selv 10 år senere er SAS folke-flyfiende nummer én for veldig mange og det er ikke uten grunn.
6. Produksjonsbestemt kabininnredning samt kabininnredning generelt. Med to håndfulle ulike flytyper har også SAS, i hvert fall tidligere, hatt flere ulike kabininnredninger ettersom hvilken produksjon flyet tilhører. Intra-Skandinavisk, norsk innenriks, svensk innenriks, Europa kort, Europa lang, listen er kanskje lenger? To galleys og tre toaletter fra produsent A på 736 svensk innenriks, Fire galleys og to toaletter fra produsent B på 737-800 norsk utenriks… Nemlig.. det er ikke lett å drive effektiv supply chain management når flyflåten er så kompleks som den er i SAS. Her har verneombud eller bedriftshelsetjenesten, i god tro(?), fått bestemme mer enn hva som er økonomisk ansvarlig under planlegging av innredning og arbeidsmiljø herunder antall seter, toaletter, galleys, skapstørrelse, høyde og bredde på disse m.m.
7. SAS Snowflake. I rest my case.
8. Spanair, SAS Commuter, Blue1 (som endelig blir SAS!!), 747-100, DC10, Thai Airways, British Midland, 150 seter i en 737-800, SAS sitt egne it-selskap/avdeling, roboten Eva... Noen som har estimater på om SAS har tjent eller tapt penger på disse selskapene og påfunnene?
9. SAS sine nettsider og deres ELENDIGE funksjonalitet, design, ikke mulighet for setevalg ved booking (grunnet alle de ulike flytypene?), salgsflater, og de tydeligvis dårlige mulighetene for ancillary revenue.
10. Merker meg at noen her skriver gjentatte ganger om dårlig ledelse. Enig i den påstanden, hva gjelder beslutninger som har blitt tatt som jeg har beskrevet over og under. Flyvende personell, herunder kabinansatte og piloter, er ikke fritatt for kritikk i mine øyne. Dere, både fra 70, 80, 90 og tidlig 2000-tall har opplevd god lønnsvekst og gode personal & pensjonsavtaler i den tid SAS tjente godt med penger. Deres vilje til å gå ned i lønn, diett, slyngebestemmelser, fridager m.m. har ikke endret seg i takt med selskapets negative utvikling og dere er således delansvarlige for de elendige finansielle resultat som dere har vært med på å produsere de siste 10 årene. Hadde det ikke vært for eierskap og salg av eiendommer, Radisson og annet hadde kassen vært tom for 4-5 år siden. Det er veldig trist å se på at deres statlige og private eiere har fått lov til å ”styre og holde på” måten de har gjort. Det del-statlige eierskapet har ikke alltid vært til deres fordel når en ser bort i fra emisjoner og mulige admin&kabin-lønninger som har vært ”for gode til å være sant” (til tider..). Staten har latt dere ”skure og gå” slik som staten oftest lar sine hel eller deleide selskaper gjøre. Statlig innblanding kan føre til frykt for å blande seg inn i drift etc. da inget politisk parti ønsker å tråkke en på tærne og miste stemmer ved et eventuelt valg. Når en da i tillegg har søkkrike stater som Sverige, Norge og Danmark som eiere er ikke ”capital gains” og effektiv drift like viktig før smertegrensen nå 20 år for sent er nådd. Det blir ikke mer moro en man lager selv, og dere er ansvarlige for deres valg og egen arbeidsplass i den tøffe tiden dere har i møte (som jeg tror få unner dere).
11. Pensjonsavtalene, som stammer fra monopoltiden(?), står ikke lenger i stil med selskapets inntekter og utgifter etter at de nye regnskapsreglene trer i kraft.
12. Oppdelingen av SAS til SAS International, SAS Norge (og de norske flaggene på flykroppen), SAS Sverige, SAS Danmark. En medforumist mente at dette ble ingen økonomisk gevinst for SAS og førte til ytterligere splittelse mellom fagforeningene.
13. Antall fagforeninger, dels skyld er vel oppkjøpet av Braathens(?).
14. LITT OT : Widerøe, både ja og nei. Widerøe går med overskudd takket være dels tilpassede anbudskrav ifølge andre forumister. Likevel skrives det her på forumet at Widerøe har kanskje verdens beste personalavtaler i flybransjen sammenliknet med lignende selskaper (commuter). Widerøe er negativt for SAS i den forstand at overskuddet fra Widerøe kunne vært mye større om kostnadene til dette commuter/feed/småruteselskapet hadde vært lavere. Piloten fra Widerøe må gjerne snakke varmt om salg og ansattekjøp, ”Vi vil leve videre i beste velgående”. Jeg tror et salg vil føre til at presset for at anbudsreglene vil måtte endres blir så stort (staten kan ikke lenger tilpasse for eget selskap) at andre aktører og deres flytyper får slippe til og konkurranse er et faktum. Derav faller Widerøe med sine høye kostnader bort fra bunken når SAS / Norwegian evt. skal velge ny leverandør, for eksempel DAT, som kan generere et større overskudd for SAS / Norwegian ved et joint venture / alliansesamarbeid / codeshare.
SAS har siden 1946 hatt 60 år på seg til å vokse og utvikle seg i tritt med teknologien, globaliseringen og befolkningsutviklingen. Det er utrolig mye som har sviktet. SAS, som ikke hadde setekapasitet og lave nok kostnader til å operere med nogenlunde "alle skal fly"-priser i år 1996-2004 forteller meg at SAS ikke har fulgt med i timen.
Tilføy gjerne dersom du mener det er flere grunner til at SAS risikerer konkurs i 2013 og hvorfor SAS står ovenfor et ”Nytt stort SAS sparprogram”.