Nytt stort SAS sparprogram

Status
Not open for further replies.
Og, for all del, pass på at kortbanene ikke forlenger rullebanene...da åpner det seg straks muligheter for rødnesene ;)

Det kan åpne seg muligheter for andre også .. Befolkningen er den samme enten rullebanen er 800 eller 2400m .... og en Q400 er letttere å fylle enn en 738. ;)

Jeg tolker det som står på side 24 i dagens DN som at Trond Giske er med på en ny emisjon. "Vi er en ansvarlig eier" nevnes to ganger. "SAS er viktig for Norge" og Widerøe er enda viktigere osv.

SAS er et selskap den Norske regjeringen ikke vil at skal gå konkurs, og den gjør det de må for å holde det flytende.

Ved forrige emisjon - som skulle være den siste - hadde man nok håpet at problemet enten var løst eller solgt på dette tidspunktet.

Fant ikke artikkelen på nett.

Last edited:
Her er saken på nett intransfer: http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2500018.ece

Uten å ta stilling til saken for øvrig er det vel en lettelse for et selskap å ikke lenger ha en eier som blankt nekter en emisjon. Mon tro de har innsett at en emisjon kanskje er nødvendig for å ha et håp om å få tilbake noe av investeringen sin, samt å sikre de momenter en statlig eier finner viktig (arbeidsplasser, kommunikasjon, konkurranse).

Hva er billigst for skattebetalerne? Å spytte inn noen hundre millioner ekstra, eller å se SAS gå konkurs med alle de følger det får hvor mange tusen ansatte mister sine arbeidsplasser og blir overført til NAV, norsk infrastruktur som rakner, post vil ikke komme frem (hvis WF dras med i dragsuget), det vil få diverse konsekvenser for bedrifter i distriktene osv osv.

Hva er billigst for skattebetalerne? Å spytte inn noen hundre millioner ekstra, eller å se SAS gå konkurs med alle de følger det får hvor mange tusen ansatte mister sine arbeidsplasser og blir overført til NAV, norsk infrastruktur som rakner, post vil ikke komme frem (hvis WF dras med i dragsuget), det vil få diverse konsekvenser for bedrifter i distriktene osv osv.

Jeg har såpass tillit til SAS ansatte at jeg regner med at de vil finne nye jobber. Dette er nok kompetente mennesker som ikke gir opp med en gang. Det vil vel også da fort oppstå flere muligheter i bransjen da behovet ikke forsvinner.

Posten kommer nok frem uansett, og distriktene klarer seg med litt økning i subsidiene - mulig de til og med bretter opp ermene og skaper nye arbeidsplasser, eller at det kommer nye eller andre luftfartsbedrifter på banen.

Jeg har såpass tillit til SAS ansatte at jeg regner med at de vil finne nye jobber. Dette er nok kompetente mennesker som ikke gir opp med en gang. Det vil vel også da fort oppstå flere muligheter i bransjen da behovet ikke forsvinner.

Posten kommer nok frem uansett, og distriktene klarer seg med litt økning i subsidiene - mulig de til og med bretter opp ermene og skaper nye arbeidsplasser, eller at det kommer nye eller andre luftfartsbedrifter på banen.

På sikt vil alle få seg ny jobb, enten i bransjen eller andre steder. Det er mange tusen som flyr med SAS hver dag så det er et stort behov der ute og den blir ikke borte selv om et selskap skulle forsvinne. Den største bekymringen for de ansatte bør ikke være logoen på uniformen men deres framtidig lønn og arbeidsvilkår. Nå så er sagt vil det å miste jobben være en veldig slitsom prosess så vi krysser fingrene for at ikke det skjer.

Jeg har også lest at den svenske staten ikke gir de samme signalene som Giske så da er man vel like langt.

Nå er vel Widerøe et selskap i selskapet og eget rettssubjekt. Det vil derfor fortsette selv om eieren går konkurs. Bostyret vil nok selge Widerøe for å få inn penger i boet, på lik linje som de vil selge alt som kan bringe penger inn. Det samme er vel også tilfelle med SAS Finland?

Men er det noen som kan si noe om hva som eventuelt kan gå konkurs? Er det konsernet? er det SAS Norge, SAS Sverige og SAS Danmark? Den norske delen av SAS het jo opprinnelig Det Norske Luftfartsselskap AS. Jeg antar at på et eller annet tidspunkt ble dette fusjonert inn i SAS, men senere delte man vel opp SAS i tre igjen? Stemmer ikke det? Ble det da tre selskap som er eid av SAS konsernet? Hvor ble det av personalet og kostnadene i disse prosessene?

Vidar

Tror nok at svenskene er med og at det hele er klart. Venter vel bare på styre skal godkjenne og at 3 kvartalet legges fram.
Synes det er tragisk både for skattebetalere og konkurenter at statene skal gå inn å subsididere driften og bedrive så dårlig lederskap.
Beste er om man skal redde de nok en gang at et land tar over aksjene fra de andre for å forenkle et statlig fra salg til det private.
Den eneste som ser ut til å være mot er Wallenberg om ryktet stemmer.

Fra :
http://www.affarsvarlden.se/hem/article3574367.ece
Till sist kan vännerna inte sluta prata om SAS. Det största samtalsämnet är vem av medlemmarna i über-bonusklubben Pandion som gömmer sig bakom pseudonymen Fiskgjusen Carlzon som skällde ut vd Rickard Gustafson i ett öppet mejl. Den andra frågan är om det blir nyemission eller konkurs.

– Det blir en nyemission, det kräver bankerna, och de nordiska staterna kan inte släppa bolaget, särskilt inte Norge och Danmark. De måste bara få till sparpaketet först så att folk vet vad de stoppar pengar i, säger en bargäst på Novikov i Mayfair.

– Wallenbergarna vill inte gå med, men det kanske inte är nödvändigt heller.
------------------------------------------------------------------------

Det er vel moderbolaget i konsernet; SAS AB i Stockholm som kan gå konkurs.

Datterselskapet i Norge: SAS AS eide pr 01.07.2012 følgende fly:

MD82: LN-RLE+F RMR+S+T ROP+T+X
B737: RPL
CRJ900: RNL
Q400: RDA+V+X+Y+Z
og Widerøes: WDF+G+H+I+J+K+L

Jeg tolker det som står på side 24 i dagens DN som at Trond Giske er med på en ny emisjon. "Vi er en ansvarlig eier" nevnes to ganger. "SAS er viktig for Norge" og Widerøe er enda viktigere osv.

SAS er et selskap den Norske regjeringen ikke vil at skal gå konkurs, og den gjør det de må for å holde det flytende.

Ved forrige emisjon - som skulle være den siste - hadde man nok håpet at problemet enten var løst eller solgt på dette tidspunktet.

Fant ikke artikkelen på nett.

Er jo positivt at Giske griper inn og er villig til å spytte inn penger.
Greit nok at det er valgår snart, men uansett billigere for staten , enn at evnt
flere tusen mennesker skulle melde seg på NAV pga SAS gikk konkurs.

Desperasjonen og panikken griper stadig mer om seg i SOSleiren ser jeg.

Diskusjonen burde heller gå på hvordan SAS kan stå frem som et selskap med fremtida foran seg - som et lønnsomt selskap.
De fleste ser vel at at dagens privilegier (basert på fortid) ikke kan fortsette.

Luftfarten pr 2012 har blitt mye mere internasjonalisert enn tidligere.

Og jeg støtter fullstendig Darwins dogme:
Det er ikke den sterkeste som vil overleve, heller ikke den mest intelligente -
men den som har evnen til å tilpasse seg forandringer. ___

Greit nok at det er valgår snart, men uansett billigere for staten , enn at evnt

Si hva du vil om SAS - men SAS ansatte er vel stort sett meget kvalifiserte mennesker som ikke spurter til NAV.

Det blir faretruende nær en avsporing men akkurat der kan jeg fort bli uenig. Er det lurt av staten å holde kunstig liv i et ikke levedyktig selskap?
SAS har flere tusen dyktige medarbeidere, veldig mange av de med mange års bransjeerfaring. Tror ikke det vil bli særlig store kostnader for NAV da de aller fleste sannsynligvis raskt vil få seg nye jobber.

Men vi er heldigvis ikke der enda. Og en emisjon er vel ikke noe annet en en kortsiktig løsning. Det er godt med penger, men det er ingen løsning på problemene.

Det blir faretruende nær en avsporing men akkurat der kan jeg fort bli uenig. Er det lurt av staten å holde kunstig liv i et ikke levedyktig selskap?
SAS har flere tusen dyktige medarbeidere, veldig mange av de med mange års bransjeerfaring. Tror ikke det vil bli særlig store kostnader for NAV da de aller fleste sannsynligvis raskt vil få seg nye jobber.

Men vi er heldigvis ikke der enda. Og en emisjon er vel ikke noe annet en en kortsiktig løsning. Det er godt med penger, men det er ingen løsning på problemene.

Får man rydda opp slik man har begynt med nå så har vi vel et levedyktig selskap? Men på den andre siden, hva skal man med eiere som aldri hjelper til?

Når jeg ser hvor penga i Norge havner så foretrekker jeg heller at SAS for dem enn alle de andre rare postene på budsjettet som blir tilgodesett.

Norge tjener på å ha et sterkt SAS, så får håpe at hvis de får penger at det kan hjelpe de på rett kjøl engang for alle.

Får man rydda opp slik man har begynt med nå så har vi vel et levedyktig selskap? Men på den andre siden, hva skal man med eiere som aldri hjelper til?

Eierne har hjulpet til flere ganger så det kan man ikke si noe på. Hvorvidt SAS er levedyktig etter alle spareprogrammer vet vi man jo ikke enda og skal i hvert fall ikke jeg uttale meg om.

Si hva du vil om SAS - men SAS ansatte er vel stort sett meget kvalifiserte mennesker som ikke spurter til NAV.

Men nu vrimler det jo ikke med skandinaviske flyselskaber, der rent faktisk er villige til at nyansætte skandinaver på skandinaviske vilkår og med skandinavisk base... Det er nok forholdsvist begrænset hvor mange voksne mennesker der kan få familieliv til at passe sammen med at skulle flytte til en base Spanien eller Thailand.

Nå er det jo ikke gitt at man _må_ fly
Svært mange av de jeg kjenner i kabinen, har jo faktisk 'en ordentlig" utdannelse og kan nok få seg en bedre betalt jobb...., til normale arbeidstider om de vil det...

Status
Not open for further replies.
Back