Nytt stort SAS sparprogram

Status
Not open for further replies.
Jeg vet ikke hvordan det er i resten av Skandinavia, men i Norge er det i hvert fall ikke slik at man bare kan sparke alle ansatte fordi man synes de tjener for mye.

I bloggen det refereres til står følgende om svensk lovgivning:
"Delar i den nya strategiplanen, bland annat att säga upp och låta medarbetarna söka om sina tjänster, är ett klart brott mot lagen om anställningsskydd i Sverige. Det har internt väckt mycket stor förvåning och ilska att SAS, som till stor del ägs av svenska staten, så tydligt bryter mot svensk lag. En stor grupp anställda har därför gått samman och kontaktat en av Sveriges mest erfarna arbetsrättsjurister för att undersöka möjligheterna att pröva detta i Arbetsdomstolen"

Jeg vet ikke helt om man skal tolke dette som at SAS gjør dette selv om det er ulovlig. Hvis de gjør det med viten og vilje så er det vel noe spesielt.
 
Men vist SAS flytter all produksjon til et datterselskap, så er der jo nesten ingen aktivitet igjen i Morsselskapet. Og lite å gjøre er vel grunnlag for nedskjæringer.....

Vil ikke dette rammes av virksomhetsoverdragelse? Hvis det er slik at all produksjon skulle bli overført til Blue1 uten innskrenkinger i omfanget så skulle man tro at de ansatte som evt blir overflødig i morselskapet har rett til å få jobb i Blue1 hvor "Hovedregelen er at alle de rettigheter og plikter som følge av arbeidsavtalen og arbeidsforholdet, overføres uendret til den nye arbeidsgiveren" (Kilde: http://www.arbeidsrettsadvokaten.no...kers-rettigheter-ved-virksomhetsoverdragelse/)

Om det er samme type regelverk i Sverige og Danmark vet jeg ikke, men jeg ville vel tro at regelverket ikke er veldig forskjellig.
 
Vil ikke dette rammes av virksomhetsoverdragelse? Hvis det er slik at all produksjon skulle bli overført til Blue1 uten innskrenkinger i omfanget så skulle man tro at de ansatte som evt blir overflødig i morselskapet har rett til å få jobb i Blue1 hvor "Hovedregelen er at alle de rettigheter og plikter som følge av arbeidsavtalen og arbeidsforholdet, overføres uendret til den nye arbeidsgiveren" (Kilde: http://www.arbeidsrettsadvokaten.no...kers-rettigheter-ved-virksomhetsoverdragelse/)

Om det er samme type regelverk i Sverige og Danmark vet jeg ikke, men jeg ville vel tro at regelverket ikke er veldig forskjellig.

Vist SAS gjør som Rikard her foreslår så vil jeg tro at SAS har sørget for å dekke seg juridisk på alle mulige kanter.
 
Vist SAS gjør som Rikard her foreslår så vil jeg tro at SAS har sørget for å dekke seg juridisk på alle mulige kanter.

Ja, man vil anta at man har sjekket ut de åpenbare problemstillingene. Spørsmålet er da hvordan man (eventuelt) kan flytte produksjon fra en del av konsernet til et annet uten å dra med seg vilkår fra den gamle enheten, dersom det er planen.
 
Har fagforeningene i SAS noen avtaler med SAS som begrenser innleie, slik vi har sett i endel andre selskaper, spesielt i USA?!
 
Vist SAS gjør som Rikard her foreslår så vil jeg tro at SAS har sørget for å dekke seg juridisk på alle mulige kanter.

Når de feide over Braathens i sin tid så sørget de i alle fall ikke for juridisk dekning.
Ble vel til slutt dømt i høyesterett.

Uansett hvor godt sikret de mener at de er, så vil nok fagforeningene i SE, DK og NO ta opp kampen.
 
Våger meg ikke inn på det juridiske men jeg kan sette opp en problemstilling. Feks
Man flytter alle flyvene over til Blue 1 i Finland. Når det er flytet over får man stasjonering i Norge, Sverige eller Danmark. Man går på nye avtaler. Er det virksomhets overdragelse?
 
Hva mener du? Kundene ville beholde de samme fordeler, men det ble et mindre program aa administrere.

En del av poengene blir vel solgt med margin tenker jeg. Og så har man nok margin på en del av tingene poengene blir brukt på - f.eks i BOB og Eurobonus shop.

Nå er det synsing fra min side, men jeg kunne tenke meg at det ble vanskeligere å allokere den fortjenesten om det ble satt ut.

Og med M&M medlemsnivåer ville de mest sannsynlig miste en bråte gullkunder, som ellers er lojale nettopp fordi de er gullkunder.

Mine 5 dinarer.
 
Hmm. På tide å tømme EB kontoen snart?

Neppe. Det er vel de som har fortalt at SAS ikke kan gå konkurs, og selv er jeg rimelig sikker på at de ikke vil slutte å være nettverks/bonus-selskap. Da hadde de ikke kjempet med nebb og klør for å få EB tilbake på innland.

Men som jeg alltid sier, så er det høyrisikosport å spare poeng til en regnværsdag.

Why? Tydelig at der er store grep på gang. Hadde blitt mye mer bekymret vist SAS ledelsen ikke hadde gjort noen tiltak....

Det er jeg helt enig i. Dog er det samtidig synd for alle de som får jobbene sine og livet sitt fullstendig snudd på hodet. Jeg føler med dem. Men noe må gjøres så man får et sterkt SAS og ikke et selskap som bare graver seg dyper og dypere ned i søla.
 
Har fagforeningene i SAS noen avtaler med SAS som begrenser innleie, slik vi har sett i endel andre selskaper, spesielt i USA?!

Det er ikke spesielt for USA, men helt normalt i de fleste selskaper. Det er ikke for å begrense innleie, men for å sikre at selskapet ikke leier inn hva-som-helst av selskaper. Det er også normalt at et visst antall selskaper alltid er godkjent av foreningen slik at det ikke tar for lang tid å skaffe innleie ved behov.
 
Jeg vet ikke hva som kommer til å skje, men jeg skjønner ikke hvor ideen om Blue1 dukker opp overalt. Blue1 slutter i praksis å eksistere fra 1. nov.

I dag kan hvem som helst som har den alle minste tilknytting til bransjen bli kilder for journalistene. Jeg er sikker på om de spør selv en av tralleflytterne på Gardermoen om hva de tror om SAS framtid, så kommer det til å stå på trykk, kanskje til og med på førstesiden.
 
Sedan Q400 crashade har många flygbolag weatleasats av SAS.
Några av dem har gått i konkurs nu. Danska Jet Time och DAT verkar vara bolag som SAS "ofta" använder.
 
Ifølge et innlegg i tråden om overføring av produksjon til Blue1 så ble det nevnt at pilotforeningen hadde gitt klarsignal til et unntak fra avtalen pga SAS sin økonomiske situasjon. Jeg antar at Blue1 er et allerede godkjent selskap, så det må om innegget medfører riktighet bety at avtalene også er der for å begrense innleie (ikke bare sikre seg at man leier inn "seriøse" selskaper).
 
Javel? Hos oss er det av begge de ovenfor nevnte grunnene.

Jeg var vel litt upresis i formuleringen :) Men slik jeg kjenner det brukt, så er det mest for å sikre at det ikke kan leies inn hva-som-helst, og innleie skjer som regel etter samråd med foreningene uansett. Hvis ikke ville det vært fritt frem for selskapet å alltid leie inn billigere arb.kraft og fly fra andre selskaper.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top