Pensjonsforpliktelsene til SAS har vært kjent lenge nå. Ledelsen burde ha tatt tak i dette og kuttet pensjonene for lenge siden, og ikke tilby mer enn lovens minimum. SAS har nok ingen annen mulighet enn å redusere både personell, rutenettet og frekvenser fremover.
w
Selge seg ut til hvem? Er det noen som er interessert i å kjøpe(ja vet om tidligere spekulasjoner fra LH)? Min spådom er at ikke den rødgrønne regjeringen tør å spytte mer penger inn i SAS systemet til ingen nytte og ihvertfall ikke før et valgår. Får de borgerlige makta etter dette valget så ligger nok SAS sett fra norsk side tynt an.
Alt går for tregt i SAS dessverre. Det er for mange kokker og for mye søl. Som den eneste norske i SAS hovedledelse uttalte i et intervju for ikke så lenge siden så var hovedingrediensen av det at der SAS hadde sitt 3 prosjektmøte så hadde Norwegian allerede implementert dette - raskt og effektivt. Der har SAS sitt store ankepunkt - endringer og spareplaner tar så utrolig lang tid(ja vet at effektene av spareplaner kommer etterhvert men å få beslutninger satt ut i livet - det er det jeg tenker på).
I tillegg å kunne føre regnskap på en måte som ikke tar hensyn til fremtidige pensjonsforpliktelser i en slik strl orden er jo ikke i henhold til noen annen bedriftsstruktur jeg kan komme på i farten(bortsett fra å gå inn som eier i en fotballklubb da, der man KUNNE skrive verdien på spillere opp etter eget forgodtbefinnende for å havne i pluss på årets regnskap - uten sammenligning forøvrig - men kreativ regnskapsføring kan vi kalle det). Men ja lovverket har gitt rom for dette og således har alle kunne blitt forledet til å tro at SAS ikke går så verst. Dog har ledelsen i SAS blitt presset til å ha et mer troverdig regnskap som står til troverdighet og den ærligheten tror jeg er bra. Det kan faktisk også gjøre noe med en bedriftskultur som jeg vet(og jeg vet det er fy fy og si man prater med noen i et flyselskap pga av at jeg kan komme til å skrive noe som han/hun ikke burde sagt men det bryr jeg meg ikke om) kan være litt delt hvor de gamle satte og lite endringsvillige står imot de yngre og endringsvillige..
Ja jeg vet jeg får kjeft nå av SAS gjengen - men jeg ønsker ikke SAS annet en godt men jeg ønsker de skal drifte seg av egne penger ikke mine skattepenger i tillegg til de 150000NOK jeg i snitt de 10 siste årene har lagt igjen i selskapet.
Jeg er nettopp ferdig med å lese boken "Skygods - the fall of Pan Am" og det slår meg at man egentlig bare kan stryke ut "Pan Am" i boken, og erstatte det med "SAS" istedenfor.
Nøyaktig hvor i mitt innlegg det stod at det er en fasit, vet jeg ikke. Det jeg skrev, er at jeg ser likheter mellom Pan Ams langsomme og smertefulle død, og det som skjer med SAS nå. Pan Am solgte, i likhet med SAS, unna det de kunne for å holde seg i live - uten at det løste noen ting i lengden. På et tidspunkt tapte Pan Am 2 millioner dollar per dag.
Hvem snakker sant?
"Meldinger om at SAS Gruppen vil selge bakkeselskapet SAS Ground Handling som tidligere het SAS Ground Services, er ikke korrekt, opplyser informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS i Norge, til Aftenbladet."
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=25057&page=13
At det står ille til i SAS, blant annet på grunn av pensjonsforpliktelsene, trenger vi ikke engang å diskutere. Ikke minst at SAS kan være en fo..... treig skute å snu.
Men; Regnskapet til SAS i forhold til fremtidige pensjonsforpliktelser er ført på nøyaktig samme måte som øvrige norske AS, og i henhold til aksjelovgivningen. Disse er ekstra ille for SAS, ved at de er større enn egenkapitalen, men det er en lang rekke selskap som har samme problem, om enn i mindre grad. En rekke selskap må nå bokføre forpliktelser på over 50% av egenkapitalen, og til og med et relativt nytt selskap som DY forpliktelser på rundt 25%. Så får vi se om de pågående forhandlingene, hvor både innskuddsordninger og forhøyet pensjonsalder er på bordet, fører til en overraskende løsning/reduksjon av problemets omfang. En vet jo aldri...
Hvis du kan vise til et eneste innlegg hvor "SAS gjengen" kjefter på folk så vil jeg for øvrig bli ganske så overrasket! Folk med sympatier for både det ene og det andre selskap har vel sagt hva de mener om forskjellige innlegg, men kjeft...? Det får vel ikke folk her inne? Det tror jeg ikke engang jeg har fått av "DY gjengen"....
Og BU662: Jeg tror du skal studere driftsresultetet til Air France/KLM og Air Berlin litt grundigere før du beskriver disse som noe i nærheten av en økonomisk suksess historie...!
Jag rekommenderar varmt alla att läsa boken "SAS, Konsten att sänka ett flygbolag"
Mycket bra bok. Det är en skrämmande läsning.
Jag rekommenderar varmt alla att läsa boken "SAS, Konsten att sänka ett flygbolag"
Mycket bra bok. Det är en skrämmande läsning.
Og BU662: Jeg tror du skal studere driftsresultetet til Air France/KLM og Air Berlin litt grundigere før du beskriver disse som noe i nærheten av en økonomisk suksess historie...!
Heller ikke glem FR som ihvertfall har sagt at de skal sette inn ytterligere 50 fly i Skandinavia i årene fremover.
De vil isåfall gjøre betydlige innhogg i fritidsmarkedet og bidra til ytterligere pris og
W
Jeg ikke sier at AF/KL eller AB er suksess historier per se. Men en kikk pa tallene viser klare trender. SK taper i visse markeder pax og marked-andeler sa det suser.
Det hva jeg beskriver er en faktum: SAS sine konkurrenter kaprer i stadig ökende grad passajerer som tidligere har flydd i minst ett segment eller heile reisen med SK. Og disse tapte inntekter svekker SAS.
Bare som en liten illustrasjon. KLM hadde ifjor bare pa sine ruter til Skandinavia, Finland og Baltikum en arlig omsetning pa 400 Mio EUR [Kilde: Paul Verhagen]. Dette er eksakt dette rute-omrade som SAS har definert som sitt hjemmemarked. Som en gigantisk stovsuger mater KLM disse pax inn til AMS og videre i sitt nettverk som tidligere har flydd i stor stil via CPH eller ARN videre ut i verden. Tenk deg av SVG, BGO, GOT, bare for a nevne noen steder.
Trenden er klart. Enda flere aktörer slar seg om de skandinaviske pax. AB har just ökt til CPH og ARN fra TXL. Pa CPH-TXL er SAS redusert fra tidligere 5 daglige til 3 daglige turer, pa ARN-TXL har de forsatt to, mot 4 av AB fra neste sommer. Og da LH overgir sine ARN-TXL rute til Germanwings, sa ma man ha lov a spöre hvor lenge vil SAS holde ut...
Derfor skrev jeg at det er to problemer i SK. Det ene er a finne en snart lösning til pensjons-bomben. Det andre er a finne en strategi mot sine konkurrenter. Rett na - dersom jeg ser pa TXL-ARN neste sommer - sa finner jeg 4 eksellente grunner (AB flygninger) a velge bort SK som flyreise-leverandör.
Lamox;788777 Det siste året er imidlertid passasjervekst og vekst i CF en av de få områdene hvor SAS har overasket positivt de siste månedene said:Tror litt av det som var positivt for SAS siste mnd var Lufthansa streiken. Ja det går bedre for SAS både med tafikk og intjening men det er langt fra nok for å dekke kostnader og sette av penger for framtiden. Husk også at tallen man sammenligner med er fra forrige året. Da gikk man hvor mye pluss? Hvorfor skal plutselig yield og rask falle for sept? Hvorfor er man desperat på gjøre gigantiske spare program?
Jeg tror man ser effektene av spareprogrammene går altfor tregt. Norwegians intog på longhaul og ruter SAS har hatt monopol på legger anda større press fra mnd til mnd. Lufthansa utøker lowcost. Man duper ut mill billig billjettter. Det hjelper til med å fylle cabin men ikke intjening. Man har 1 år på seg til fylle på egenkapitalen. Gør man ikke det har man knappt positiv egenkapital i nov 2013. Jeg forstår ikke helt..
Men hvor lenge vil de kunne fortsette med disse prisene, og tape 6 MRD pr år...? Den franske staten er tydeligvis mer rundhåndet enn de skandinaviske landene, men en gang sier vel også de stopp? SAS har ihvertfall ikke penger til å gå inn i en enda større ekspansjon i krig med et KLM/Air France som tydeligvis har råd til å tape mye.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.