Slik markedet er i dag går de fleste store flyselskapene i Europa, ihvertfall SAS og Norwegian, med underskudd om vinteren og overskudd om sommeren. Med en egenkapital (EK) lik 0 eller +/- 100 mio SEK er et flyselskap sterkt truet av konkurs dersom flyselskapet ikke har store nok overskudd i Q2 og Q3 ("sommersesongen") til å dekke underskudd i Q1 og Q4
Feel free to correct me if I am wrong.
Teorien er rett, men du må skille mellom egenkapital og likviditet (cash). Man kan (ikke alltid og ikke ideelt) klare seg uten egenkapital en periode, men går man tom for cash er det over og ut
Problemet er at SAS er et selskap med dårlige resultat de siste 10 år, men meget store pensjonsforpliktelser. Svært mange ansatte har mange år i selskapet, lav pensjonsalder og en meget gunstig pensjonsavtale. Eksempelvis har piloter fått pensjon fra fyllte 60 år selv om man fortsetter å jobbe.
Jeg vet ikke nøyaktig tall, men det er kanskje snakk om 700 000 - 1 000 000 i pensjon for en pilot? Det er selvsagt mange andre grupper i selskapet, men deres betingelser blir sjelden diskutert.
Derimot har:
- Ansatte i Rema1000 en normal pensjon og pensjonsalder
- Mange ansatte i Statoil en lav pensjonsalder, men selskapet har meget god inntjening og mye kapital
- Ansatte i Norwegian gjennomsnittlig mye lavere ansiennitet og dermed er
forpliktelsene mindre. Jeg vil også tro at pensjonsavtalen deres er vesentlig mindre gunstig for de ansatte enn hos SAS
I tillegg har jo mange selskaper gått over til innskuddsbaserte pensjoner, hvilket gjør man ikke drasser med seg alle disse forpliktelsene