Nytt rekordresultat for Thomas Cook

Tally-Ho

ScanFlyer Gold
Nytt rekordresultat for TCNE ( northern Europe, det vil si skandinavia ) er nå lagt frem. Thomas Cook Airlines Scandinavia alene hadde et overskudd på 180 mill.

Helt nytt er det at det kinesiske konglomeratet Fosun International har kjøpt seg inn med 5 % i TC, og planlegger å overta en del av de 220 konsepthotellene til Thomas Cook.
Dette alene fikk aksjen til å stige 15 % på Londonbørsen nå.

Tally-Ho

Så hyggelig å se at noe går så godt i disse nær-konkurs for våre lokale to...:up: Noe må de gjøre rett....

Er pilotene ansatt i et datterselskap og kabinansatte ansatt i et annet datterselskap i Thomas Cook? I følge Bjørn Kjos (og etter hvert SAS) er jo dette eneste måten å tjene penger på i flybransjen.

Hvis alle er ansatt i TCNE og selskapet tjener penger... hvordan klarer dere det? Seriøst, altså :-)

Gratulerer / godt jobba! Godt å se flere bevis på at det går an å drive flyselskap med anstendige ansettelser. :) Vi kjemper videre for det samme..

Jeg skal være forsiktig med å bli hovmodig - i disse streiketider. Jeg vil heller være ydmyk, og takke for at det går som det går. Og så skal man ikke legge skjul på at vi jobber i en spesiell del av bransjen, der turoperatørene fyller flyene våre. Det har vært gode, sorte tall i minst 15 år nå.
Men når dette er sagt;
Thomas Cook Airline Scandinavia ( og alle de andre luftfartsselskapene i TC ) har KUN fastansatte piloter. Vi er alle skandinaver på basene i Skandinavia, og betingelsene er de klart beste i luftfarten. Vi er ansatt direkte i moderselskapet - og slik skal det fortsette å være. En sterk fagforening spiller på lag med konsernet, og kontraktspiloter er ikke et tema. Også de kabinansatte har gode ordninger. Man opplever et "gammeldags" selskap der man blir ivaretatt og hørt. Man ligger fremdeles på gode "stopp" i Syden-land, eller i Østen / Karibien, og kommer sjelden i konflikt med max tjenestegjøringstid. Dispensasjoner fra Tilsynet har jeg knapt hørt om.

Tally-Ho

Last edited by a moderator:
MODERATOR

Det er ryddet i tråden hvis noen savner hele eller deler av innleggene sine
Det er nok tråden og diskutere Norwegian og streiken i så vennligst hold den diskusjonen der

/MODERATOR

Jeg skal være forsiktig med å bli hovmodig - i disse streiketider. Jeg vil heller være ydmyk, og takke for at det går som det går. Og så skal man ikke legge skjul på at vi jobber i en spesiell del av bransjen, der turoperatørene fyller flyene våre. Det har vært gode, sorte tall i minst 15 år nå.
Men når dette er sagt;
Thomas Cook Airline Scandinavia ( og alle de andre luftfartsselskapene i TC ) har KUN fastansatte piloter. Vi er alle skandinaver på basene i Skandinavia, og betingelsene er de klart beste i luftfarten. Vi er ansatt direkte i moderselskapet - og slik skal det fortsette å være. En sterk fagforening spiller på lag med konsernet, og kontraktspiloter er ikke et tema. Også de kabinansatte har gode ordninger. Man opplever et "gammeldags" selskap der man blir ivaretatt og hørt. Man ligger fremdeles på gode "stopp" i Syden-land, eller i Østen / Karibien, og kommer sjelden i konflikt med max tjenestegjøringstid. Dispensasjoner fra Tilsynet har jeg knapt hørt om.

Vi synes oppriktig synd på de fastansatte DY-pilotene i konflikten nå. De har selv akseptert over tid å slakke alt for mye på betingelsene, og snart kan de alle være erstattet av spanjoler og øst-europeere på kontrakt. Derfor står vi nå skulder ved skulder ved disse skandinaviske kollegene der nå. Samtidig forteller vi Kjos at det går an å drive business fra Skandi-land på normale betingelser - til pax-priser som matcher DY på mange områder.
Vi vet at vi må strekke oss langt og være fleksible, når det kreves. Vi rir ikke kjepphester, og har ikke et mylder av fagforeninger å holde oss til, som SAS. Vi må simpelthen yte god gammeldags service over hele linja - hele tiden - ellers dør vi raskt.

Og Trevln - nå er det 100 % oppbacking til DY-pilotene. Varsel fra IFALPA og serviceforbundet / LO tilsier støtteaksjoner innen de fastlagte tidsrammer.

Tally-Ho

Som småbarnsfar blir det mye charter og Thomas Cook, og jeg har stort sett bare pent å si om dere.:up: Med nyoppussede og nye fly vil dere fremstå som enda bedre. Og som passasjer er det godt å vite at personalet om bord blir behandlet på best mulig måte av ledelsen i selskapet, det er for meg mye viktigere enn at flybilletten koster litt mindre hos selskaper som ønsker splitt og hersk!

Hva er "de klart beste betingelsene i luften"? Man hører til stadighet tall som 700 000 for styrmann og 1,1 mill for kaptein hos DY, hvor mye bedre er det hos Thomas Cook? Hva med lønn/betingelser for de kabinansatte?

(Ønsker ingen diskusjon om streiken, er bare nysgjerrig på betingelsene.)

Hva er "de klart beste betingelsene i luften"? Man hører til stadighet tall som 700 000 for styrmann og 1,1 mill for kaptein hos DY, hvor mye bedre er det hos Thomas Cook? Hva med lønn/betingelser for de kabinansatte?

(Ønsker ingen diskusjon om streiken, er bare nysgjerrig på betingelsene.)

..
Det er i henhold til avtaleverket dessverre ikke adgang til å gå ut med generell informasjon om lønn og benefits.
Lønnen er klart ledende i Skandinavia, men vel så viktig tror jeg den personalmessige delen er. Ingen piloter har så vidt jeg vet sluttet de siste 12-15 årene ( bortsett fra pensjoner o.l).

Men tråden var primært ment til å opplyse om selskapets resultat.

Tally-Ho

Back