Jeg skal være forsiktig med å bli hovmodig - i disse streiketider. Jeg vil heller være ydmyk, og takke for at det går som det går. Og så skal man ikke legge skjul på at vi jobber i en spesiell del av bransjen, der turoperatørene fyller flyene våre. Det har vært gode, sorte tall i minst 15 år nå.
Men når dette er sagt;
Thomas Cook Airline Scandinavia ( og alle de andre luftfartsselskapene i TC ) har KUN fastansatte piloter. Vi er alle skandinaver på basene i Skandinavia, og betingelsene er de klart beste i luftfarten. Vi er ansatt direkte i moderselskapet - og slik skal det fortsette å være. En sterk fagforening spiller på lag med konsernet, og kontraktspiloter er ikke et tema. Også de kabinansatte har gode ordninger. Man opplever et "gammeldags" selskap der man blir ivaretatt og hørt. Man ligger fremdeles på gode "stopp" i Syden-land, eller i Østen / Karibien, og kommer sjelden i konflikt med max tjenestegjøringstid. Dispensasjoner fra Tilsynet har jeg knapt hørt om.
Vi synes oppriktig synd på de fastansatte DY-pilotene i konflikten nå. De har selv akseptert over tid å slakke alt for mye på betingelsene, og snart kan de alle være erstattet av spanjoler og øst-europeere på kontrakt. Derfor står vi nå skulder ved skulder ved disse skandinaviske kollegene der nå. Samtidig forteller vi Kjos at det går an å drive business fra Skandi-land på normale betingelser - til pax-priser som matcher DY på mange områder.
Vi vet at vi må strekke oss langt og være fleksible, når det kreves. Vi rir ikke kjepphester, og har ikke et mylder av fagforeninger å holde oss til, som SAS. Vi må simpelthen yte god gammeldags service over hele linja - hele tiden - ellers dør vi raskt.
Og Trevln - nå er det 100 % oppbacking til DY-pilotene. Varsel fra IFALPA og serviceforbundet / LO tilsier støtteaksjoner innen de fastlagte tidsrammer.
Tally-Ho