Nytt norsk selskap: Norwegian Express

Re: Nytt norsk selskap-Norwegian Express

Norwegian burde absolutt hatt et datterselskap som tok seg av små men lønnsomme ruter, som f.eks. Stavanger-Aberdeen.

Ja, for på den ruten er det jo ingen operatører allerede. Stavanger-Aberdeen er slettes ingen liten rute heller - og Norwgian "mainland" kommer sikkert til å starte den etter hvert. Selskapet kommer til å bli helt desperate etter mulige ruteprosjekter når nye 737-800 stadig kommer inn i flåten.

Planene for dette har vel vært kjente for en del, en stund. Selv skrev jeg om dette på forumet her i sommer/høst, og allerede da var det ATR som var blinket ut.

Som jeg ble forelagt saken den gang, ser man for seg trafikk med høy frekvens, bedre utnytting av flåten enn WF, og selvfølgelig en slank og streamlinet organisasjon.

Den gang ble en viss trønder med navn Reitan trukket inn i investordebatten, men vet ikke om han spiller i bakteppet her nå...

Skulle det vise seg at dette nye selskapet kommer på vingene, og skulle de så mye som touche innom markedet til DY, vil nok styreleder få beskjed om å finne en annen arbiedsplass enn nettopp i DY - slik praksis er i denne businessen.
For meg ser det ikke ut som om DY stå bak dette, men Kjos kan jo ha "velsignet dette", og ev. på sikt trekke inn selskapet som et "mateselskap"...

Helt åpenbart at WF her kan få en seriøs konkurrent. Den første seriøse utfordrer på et ellers nærmest "vernet marked".

Tally-Ho

Ja men med en gang det er snakk om Osloruter, stjeler de fra NAS. Skagen-Brønnøysund-Gardis stjeler NAS passasjerer fra mange flyplasser.

Det er alltid spennende med nye konkurrenter, og å se hvilke løsninger de velger for å komme inn på markedet. Men når verken Guard Air, Arctic Air, NAS eller Kato Air har klart å ha svarte tall på ruter i kortbanesegmentet, blir det spennende å se hvordan Norwegian Express skal gjøre det med dobbel bemanning i kabinen (Arctic, Kato og Guard var uten kabinbesetning i det hele tatt) og med lønninger som må antas å skulle være konkurransedyktige med Widerøe, Lufttransport og Norwegian, dersom det skal være norske piloter med et visst kompetansenivå i cockpit. Om det ikke skal være norske piloter med et visst kompetansenivå, men en mer "roterende" løsning operatører som f eks hos Vildanden, blir nok kostnadsnivået på personellsiden lavere. Det blir interessant å følge utviklingen, enten den går mot "gullnivå i banken" eller mot "skifteretten".

Men når verken Guard Air, Arctic Air, NAS eller Kato Air har klart å ha svarte tall på ruter i kortbanesegmentet

Såvidt jeg forstår så tjente KATO til tider store penger på anbudsrutene. Men jeg har ikke så stor tro på ruter i N-Norge utenfor anbudene, men lykke til :)

Kavkk til da jeg åpnet firefoxen for 15 min siden og så førsteoppslaget på vol ja. Denne ruten skal testes så snart den er oppe og går. Ser muligheten for å reise Maura-Sortland på ny rekordtid nå ja. Og det frister veldig.

I min verden er direkteruter UTEN mellomlandinger!!!

Så...hvordan du skal få til en rekordtid med propellfly og mellomlanding synes jeg høres merkelig ut :8:

Så...hvordan du skal få til en rekordtid med propellfly og mellomlanding synes jeg høres merkelig ut :8:

Han skal da ikke mellomlande? Selskapet planlegger direkterute mellom Stokmarknes og OSL. Maura ligger ca. 15 minutter med bil/30 minutter med buss fra OSL, og Sortland ligger ca. tilsvarende fra Stokmarknes.

Selv om det går med propellfly, vil jeg vel tro at det blir en raskere vei til Vesterålen enn å fly SK/WF via BOO?

Såvidt jeg forstår så tjente KATO til tider store penger på anbudsrutene. Men jeg har ikke så stor tro på ruter i N-Norge utenfor anbudene, men lykke til :)

Den er vel ikke helt rett. Det Kato tjente "store" penger på var Caravan flyvningen for VG/Dagbladet.

Men det er i din verden. I resten av verden er en direkterute uten bytte av fly men med mellomlanding.
Uten mellomlanding kalles "non stop" :)

Han skal da ikke mellomlande? Selskapet planlegger direkterute mellom Stokmarknes og OSL. Maura ligger ca. 15 minutter med bil/30 minutter med buss fra OSL, og Sortland ligger ca. tilsvarende fra Stokmarknes.

Selv om det går med propellfly, vil jeg vel tro at det blir en raskere vei til Vesterålen enn å fly SK/WF via BOO?

Martin.

Du må lese det som står på VOL før du uttaler deg om at det IKKE er mellomlanding.
Det står:"- Vi har i all stillhet gjort analyser som viser at med dagens lengde på rullebanen på Stokmarknes, så kan vi frakte 27 passasjerer fra Stokmarknes, gjøre én mellomlanding - trolig i Brønnøysund - hvor flyet fylles helt opp, og så lande i Oslo. Hele flyturen gjøres unna på rundt to timer og 25 minutter.

Kombinasjonen WF/SAS bruker 2:28 i henhold til tidtabell. Så den helt store rekorden ser jeg ikke for meg her.

Jeg vet godt hvor både Maura og Sortland ligger(kommer fra Vesterålen), men det har da ingen ting med flytiden å gjøre. :headbang

Men det er i din verden. I resten av verden er en direkterute uten bytte av fly men med mellomlanding.
Uten mellomlanding kalles "non stop" :)

Ok.
Så neste gang jeg flyr melkeruten på vestlandet kan jeg si til passasjerene:
"Vi flyr nå direkte Værnes....skal bare innom Flesland og Vigra først"

Er det direkte??? :headbang

En direkterute har gjennomgående rutenummer, men kan godt ha mellomlanding.

En nonstoprute har ingen mellomlanding.

Dette er bransjestandard, uansett hvordan du oppfatter det

En direkterute har gjennomgående rutenummer, men kan godt ha mellomlanding.

En nonstoprute har ingen mellomlanding.

Dette er bransjestandard, uansett hvordan du oppfatter det

Du kan gjerne kalle det "bransjestandard"
Et ord er norsk....det andre engelsk.

Den vanlige passasjer som skal bestille sin billett tolker begge ordene på nøyaktig samme måte: "UTEN MELLOMLANDING"

Men.....nå skal jeg slutte å kverrulere!

Fortsatt god helg til ALLE ;)

Du kan gjerne kalle det "bransjestandard"
Et ord er norsk....det andre engelsk.

Den vanlige passasjer som skal bestille sin billett tolker begge ordene på nøyaktig samme måte: "UTEN MELLOMLANDING"

Men.....nå skal jeg slutte å kverrulere!

Fortsatt god helg til ALLE ;)

Når du bestiller billett på internett hos Widerøe står det vel som en direkte flight, med en note om "x antall tekniske mellomlandinger" - hvis jeg husker rett?

Den er vel ikke helt rett. Det Kato tjente "store" penger på var Caravan flyvningen for VG/Dagbladet.

"På sluttten av" ENBO-ENNK var det stor fortjeneste pga. forbedrede vilkår fra staten. Tidlig tjente de vel hvertfall godt på Caravan-produksjonen..

Noen med kunnskap om ATR42 som kan svare på hvilke restriksjoner de må ha på Skagen? Brønnøy er vel grei da den er like lang som Sørstokken (der Coast air har fløyet mye ATR..) og Florø.

RWY27: TORA, ASDA og TODA: 829m. LDA 799m
RWY09:TORA, ASDA, TODA: 889. LDA 829m
Kilde AIP Norge

Selv syntes jeg dette høres kort ut for en ATR, men jeg er ingen ekspert..

Kombinasjonen WF/SAS bruker 2:28 i henhold til tidtabell. Så den helt store rekorden ser jeg ikke for meg her.

Det kommer alt ann på hvor heldig man er med conection i Bodø. Er vel ca 30% av alternativene mellom Gardermoen og Skagen som gir en reisetid ned på 2t28minutter. Enkelte ganger har jeg faktisk spart reisetid og penger med og fly OSl-TOS-SKN framfor OSL-BOO-SKN. Og grunnen er at ruta mellom BOO-SKN-BOO har for dårlig kapasiet på de mest vanlige conction tidspunktene, og disse blir veldig tidlig utsolgt, eller koster en formue (4300 eller mer)

"På sluttten av" ENBO-ENNK var det stor fortjeneste pga. forbedrede vilkår fra staten. Tidlig tjente de vel hvertfall godt på Caravan-produksjonen..

Noen med kunnskap om ATR42 som kan svare på hvilke restriksjoner de må ha på Skagen? Brønnøy er vel grei da den er like lang som Sørstokken (der Coast air har fløyet mye ATR..) og Florø.

RWY27: TORA, ASDA og TODA: 829m. LDA 799m
RWY09:TORA, ASDA, TODA: 889. LDA 829m
Kilde AIP Norge

Selv syntes jeg dette høres kort ut for en ATR, men jeg er ingen ekspert..

Her kan du se hva den trenger på max start vekt: http://en.wikipedia.org/wiki/ATR_42#ATR_42-500

Med 27 pasaasjerer ifra Skagen og fuel kun ned til BNN skulle nok dagens bane holde. Men dette regner jeg med at selskapet har kontrol på.

Ifølge nyhetene på Radio Norge nettopp nå så truer Norwegian med å trekke Norwegian Express for retten om de ikke snarest endrer navnet på selskapet.....

Ifølge nyhetene på Radio Norge nettopp nå så truer Norwegian med å trekke Norwegian Express for retten om de ikke snarest endrer navnet på selskapet.....

Norwegian Air Shuttle har ingen rett til å bruke 'Norwegian' alene, alle kan i utgangspunktet bruke det. Likevel skjønner jeg godt at Norwegian reagerer på dette - og jeg fatter ikke hvorfor folka bak Norwegian Express ikke har hatt bedre fantasi. Både 'Norwegian' og 'Express' er veldig oppbrukt, hva med å være litt kreative?

Nå er for øvrig nettsidene oppe: http://noex.no/ - godt med skrivefeil på den siden, ja ... :)

Huff .. skal man bli tatt seriøst, får man ihvertfall stave riktig. Pinlig.

Back