Nytt kamera?

Ja vel, jeg synes nå at NIKON-kameraet så minst like bra ut, også på den testen, men skjønner jo at du anbefaler Canon mtp. brukernavnet ditt :) ;)

Hehe ;)

Men jeg mener faktisk helt objektivt at 600D er et mye bedre kamera enn D3100.
Jeg hadde selv D3200 en periode og det var en betydelig nedgradering.
Med D3100 får man ikke bevegelig skjerm, med dårlig oppløsning. Mindre optisk søker. Mindre megapiksler 18 vs 14 slik at man ikke kan få ekstra zoom ved å beskjære bildet.

Canon EF 55-250mm IS II er et mye bedre objektiv optisk enn Nikon 55-300mm VR.

Det kan godt hende, og egentlig liker jeg også Canon bedre enn Nikon :) (Selv om jeg faktisk ALDRI (!!!) har hatt noen av de :)) Takk for tips BTW :)

akkurat det med megapiksler når det gjelder 18 vs 24 hadde jeg nok lagt ingen vekt på whatsoever.. ikke fra 12 til 24 heller for den saks skyld ;-)

Hvorfor ikke? Når man tar bilde av fly er det som regel et problem med for liten brennvidde(zoom). Teleobjektiv er dyrt. Flere megapiksler gi mulighet til å beskjære bildet og fortsatt ha en brukbar oppløsning til internett/utskrift.

ja men hvis man har så dårlig zoom når man tar flybilder at man har behov for 24mp å beskjære i så burde man vel prioritere litt annerledes trur jeg. det mp-racet er 110% hype når det kommer til den glade amatør. intet annet.

brennviddemessig så er objektivet helt fint det til spotting utenfor gjerdene på f.eks osl, og bildekvaliteten er nok absolutt brukbart til å begynne med. I dag skal det mye til å få noe som er "dårlig", det meste i den prisklassen er bygd over samme lest, og gir gode resultater. Har ingen personlig kjennskap til hverken sony optikk eller kameraer, men er helt sikker på at du får flotte resultater med det settet. Husk at når alt kommer til alt, det er øyet bak kameraet som tar bildet. Hjelper lite med utstyr til 100k hvis man ikke kan noe om foto ;-) Men når det er sagt, det farlige med foto er at når man først har begynt, er det fort gjort at man får lyst på mer, oppgradere optikk, utvide sortimentet osv. Så er du advart ;-)

Når du nå vurderer sony, så vil jeg bare nevne en ting. Sony er nok et veldig bra merke med bra produkter, men jeg ville nok, hadde jeg vært deg, gått for Nikon eller canon. både når det kommer til service/støtte-apparatet rundt merkene, og det faktum at hvis du har spesifikke spørsmål om ting du måtte lure på ang. innstillinger osv, så er det så mange fler både her inne og andre fora som kan hjelpe deg og svare deg på det du måtte lure på. Sony er nok ikke så utbredt blant den gemene hop enda.. Bare en liten tanke der :-) Uansett hva du velger så blir det bilder av det ;-)

Når du nå vurderer sony, så vil jeg bare nevne en ting. Sony er nok et veldig bra merke med bra produkter, men jeg ville nok, hadde jeg vært deg, gått for Nikon eller canon. både når det kommer til service/støtte-apparatet rundt merkene, og det faktum at hvis du har spesifikke spørsmål om ting du måtte lure på ang. innstillinger osv, så er det så mange fler både her inne og andre fora som kan hjelpe deg og svare deg på det du måtte lure på. Sony er nok ikke så utbredt blant den gemene hop enda.. Bare en liten tanke der :-) Uansett hva du velger så blir det bilder av det ;-)

Må si meg enig med petru26, jeg stusser litt over at du (fortsatt) er så keen på Sony når mange her råder deg til å heller se mer på Canon eller Nikon. Visst er A77 et kamera med masse bra features til en relativt rimelig pris, men det låser deg også til et system som er blant de mindre utbredte innenfor kameraverdenen. Velger du Canon, så har du for eksempel mulighet til å oppgradere til et av verdens aller beste objektiver, helt objektivt sett (sic!): EF 70-200mm F2.8L IS II USM. Eller til spotter-favoritten EF 100-400mm F4.5-5.6L IS USM (den kommer forhåpentlig i ny og forbedret utgave snart, men det er en annen skål).

Selv om denne tråden handler om kameraer som er et hakk eller to høyere opp på kvalitets- og prisstigen enn hva du ser etter, så vil jeg anbefale at du leser den. Kamerahus og MP er ikke alt, personlig mener jeg de store kvalitetsforskjellene nå om dagen er blant objektivene. Legg heller penger, og muligheter til fremtidige oppgraderinger, her!

Bare noen gode råd fra en Canon-mann som påberoper seg å være ganske objektiv... ;)

Må si meg enig med petru26, jeg stusser litt over at du (fortsatt) er så keen på Sony når mange her råder deg til å heller se mer på Canon eller Nikon. Visst er A77 et kamera med masse bra features til en relativt rimelig pris, men det låser deg også til et system som er blant de mindre utbredte innenfor kameraverdenen. Velger du Canon, så har du for eksempel mulighet til å oppgradere til et av verdens aller beste objektiver, helt objektivt sett (sic!): EF 70-200mm F2.8L IS II USM. Eller til spotter-favoritten EF 100-400mm F4.5-5.6L IS USM (den kommer forhåpentlig i ny og forbedret utgave snart, men det er en annen skål).

Selv om denne tråden handler om kameraer som er et hakk eller to høyere opp på kvalitets- og prisstigen enn hva du ser etter, så vil jeg anbefale at du leser den. Kamerahus og MP er ikke alt, personlig mener jeg de store kvalitetsforskjellene nå om dagen er blant objektivene. Legg heller penger, og muligheter til fremtidige oppgraderinger, her!

Bare noen gode råd fra en Canon-mann som påberoper seg å være ganske objektiv... ;)

Ok, takk for hjelp, men jeg liker Sony-kameraene veldig godt i forhold til Canon og Nikon, og har sett på andre steder at Sony er minst like bra også, men takk for hjelpen, så får vi se hva det blir :)

Ok, takk for hjelp, men jeg liker Sony-kameraene veldig godt i forhold til Canon og Nikon, og har sett på andre steder at Sony er minst like bra også, men takk for hjelpen, så får vi se hva det blir :)

Da har du i alle fall et aktivt forhold til hva du kjøper, det er det viktigste. :)

Hvilket er best av disse objektivene, til Sony A65? (Takk for alle svarene, ser at omtrent alle her anbefaler Canon eller Nikon, men jeg TROR jeg kommer til å gå for Sony, ettersom jeg har sett på andre steder at det er bedre)

http://store.sony.com/webapp/wcs/st...&productId=8198552921666477155#specifications

http://store.sony.com/webapp/wcs/st...51&storeId=10151&langId=-1&productId=11035733

Som du ser er det få (om noen?) her som har særlig erfaring med Sony. Men generelt: desto større zoomområde, desto vanskeligere å produsere et godt objektiv til samme pris og fysiske dimensjoner. Med "bare" $50 (20%) forskjell i listepris sier min magefølelse at 75-300 vil være et bedre valg enn 55-300 - men jeg har ikke sett noen sammenligning av dem. Vil tippe at det finnes der ute et sted, forsøk Google. :) En helt annen prisklasse, men du bør jo skule til hva du kan få til Sony hvis du oppgraderer: 70-200mm F2.8 G (eller eventuelt Sigma eller Tamron som beskrevet på side to i testen).

Til slutt: Canon har nylig lansert sin EOS 700D. Hvis du ikke har det veldig travelt med å handle, så ville jeg tatt en (fysisk) titt på den. I morgen, 12. april, demonstreres kameraet hos Japan Photo Byporten i Oslo, hvis du er i nærheten (det er ikke i salg i Norge riktig enda).

Tusen takk for alle svarene flappflapp (og alle andre), jeg er nok 1 times flytur unna Oslo dessverre :)

Hvis du går for en 60D og enten objektivet du linker til eller Tamron SP DI VC 70-300mm f/4-5.6 for Canon til 2700kr har du en god kombinasjon. Jeg prøve Tamron en periode og var veldig fornøyd til prisen. Kan poste noen bilder om du er interessert i å se.

Ingenting slår Canon EF 70-200mm f/4.0L USM til 4285kr når det gjelder bildekvalitet og byggekvalitet, men da mister du 100mm i lengden og bildestabilisering IS som kan være kjekt å ha.

Du kan gjerne poste bilder ja :)
Men er det jeg linket til bedre, for det koster jo litt mer?

Merkevare Canon, Nikon osv. koster alltid litt mer enn Sigma og Tamron.
Når det er sagt er Tamron 70-300mm VC et veldig godt kjøp for 2700kr.
Jeg ville nok valgt den over Canon sitt objektiv og spart pengene 700kr.

Hvilken som er best er ikke godt å si, her kan du lese en diskusjon:
http://www.dpreview.com/forums/thread/3228881
Her en en test som konkluderer med at Tamron sitt objektiv har bedre byggekvalitet og bildestabilisering enn Canon 70-300mm.

Skal lete opp noen bilder litt senere i kveld.

Back