Nytt flyselskap til Kjevik - FlyNonstop

Re: KRS: Nytt flyselskap til Kjevik - FlyNonstop

Ja, det var ikke mulig å få den til å lønne seg fra OSL... SAS prøvde.
At SAS ikke klarte å få lønnsomhet på OSL-LCY, betyr ikke at ingen andre selskaper kan klare det.

Virker jo mildt sagt useriøst at det selges billetter til destinasjoner som FlyNonstop ikke har fått avgangs- og landingsrettigheter på. Når det er sagt, ønsker jeg selskapet lykke til!

Storm i et eggeglass. Hverken SAS eller Norwegian har "fått" sine slot for samme tidsperiode ennå heller.

Er visst ingen som har fått slots ennå i hele Europa, og de har visst gjort et bra forarbeid sier experten.http://www.fvn.no/okonomi/--Ma-ta-risiko-rundt-landingstillatelsene-2303414.html

De har visst back up ved snag, med to-tre andre fly/selskaper, så de har selvfølgelig tenkt
tanken på at selv et nytt fly kan få issues.

Hva bør denne typen selskap få kalle seg tro? De er jo litt mer enn et reisebyrå. De sier selv at de er et reiseselskap. Hva kaller andre i samme situasjon hjemme og ute seg ?

Last edited:

Har J7 interline med noen selskaper? Tenker på om gjennomsjekk er mulig når en flyr med FlyNonstop.

Setter pris med noen med tilgang til KVS vil sjekke....

Har J7 interline med noen selskaper? Tenker på om gjennomsjekk er mulig når en flyr med FlyNonstop.

Setter pris med noen med tilgang til KVS vil sjekke....

Pkt 1) Jeg tror ikke Flynonstop har interline med noen

Pkt 2) Så vidt jeg har funnet ut er ikke prisene publisert andre steder enn på nettsidene

Pkt 1) Jeg tror ikke Flynonstop har interline med noen

Pkt 2) Så vidt jeg har funnet ut er ikke prisene publisert andre steder enn på nettsidene

1. Så lenge det er J7 koder på rutenummerne så er det vel det som er viktigst. Det er vel Denim Air som må ha interline med noen for å gjennomsjekke bagasje.

2. Det sies på face ihvertfall at FlyNonstop kommer til å ta i bruk GDS.

At SAS ikke klarte å få lønnsomhet på OSL-LCY, betyr ikke at ingen andre selskaper kan klare det.

Det er riktig, og SAS måtte jo konkurrere med sine egne fem daglige avganger til Heathrow og dessuten Norwegian, British Airways og Ryanair. Ellers kom jo finanskrisen da SAS fløy på LCY, og SAS var for øvrig ikke alene med å kutte ruter fra LCY. Tallet på passasjerer gikk vel ned med en fjerdedel på ett år.

Ser også at Estonian Air har valgt LCY som ny flyplass - kanskje har det blitt billigere å bruke denne flyplassen nå? Alternativet for begge var vel Gatwick, men der kan det ikke være mye ledig nå?

Re: KRS: Nytt flyselskap til Kjevik

For meg så virker valget av EMB190 fornuftig. Akkurat passe størrelse til slike ruter.

Synes du det? Det første som slo meg var at den må da være litt stor...? Siden de er en nykommer ville jeg tippe at det å fylle en E-190 er like vanskelig som å fylle en B733 eller B736 for en etablert aktør. Jeg synes det er rart at de ikke går for en E-170 iallfall, den har vel også noe bedre inntjening per sete også? Men da er det kanskje vanskeligere å få slots her og der? Noen som kan si noe om dette?

Synes du det? Det første som slo meg var at den må da være litt stor...? Siden de er en nykommer ville jeg tippe at det å fylle en E-190 er like vanskelig som å fylle en B733 eller B736 for en etablert aktør. Jeg synes det er rart at de ikke går for en E-170 iallfall, den har vel også noe bedre inntjening per sete også? Men da er det kanskje vanskeligere å få slots her og der? Noen som kan si noe om dette?

KLM har ikke E-170, men kunne kanskje brukt en Fokker 70. Regner med det er en grunn til at de lar være...

Ettersom flyene er bygd på samme lest, så er de fleste kostnader like eller tilnærmet. Det gjør at den såkalte kostnad pr setekilometer er langt biligere på en E190. Om en ser litt rundt på utvikingen, så er det et fåtall som bestiller E170. Det blir på sett å vis samme forhold som mellom en 737-600 og 737-800.

Men har Denim Air E190 i flåten sin?
Vet de hadde en drøss av F50 og DH8C men ikke E190? :)

Men har Denim Air E190 i flåten sin?
Vet de hadde en drøss av F50 og DH8C men ikke E190? :)

Ingen E190 i flåten fra før. Denne kommer fabrikkny!!! Så Denim må til å lære opp crew og mannskap til E190 nå.

Re: FlyNonstop

Ser i Fvn på papir på lørdag at flygere, kabinansatte og teknikere skal ansettes i Ansic som er investeringsselskapet bak FlyNonstop.

Innsjekk og bagasjehåndtering skal de leie hos ett av de to selskapene på Kjevik som driver med slikt.

I følge Ted van Zundert i Denim, er den riktige betegnelsen et virtuelt flyselskap med slik organisering, og at dette blir mer og mer vanlig innen luftfart.

I samme artikkel sier M Forsland fra Skien som sto bak Vildanden at det er skummelt å ha avtaler med for mange andre selskaper som har sugerør i kassen. Han mener FlyNonstop har organisert seg fornuftig, og at det nok er et marked på Sørlandet.

Vi får håpe han har rett, og at de får blå tall!

Ettersom flyene er bygd på samme lest, så er de fleste kostnader like eller tilnærmet. Det gjør at den såkalte kostnad pr setekilometer er langt biligere på en E190. Om en ser litt rundt på utvikingen, så er det et fåtall som bestiller E170.

Jo, jeg ser den, men det forutsetter at man faktisk klarer å fylle E-190en ganske full... 63% eller så er break-even hvis jeg husker riktig, og 63% av en E-190 er fortsatt flere mennesker enn en E-170.

Jo, jeg ser den, men det forutsetter at man faktisk klarer å fylle E-190en ganske full... 63% eller så er break-even hvis jeg husker riktig, og 63% av en E-190 er fortsatt flere mennesker enn en E-170.

63% det var et nøyaktig tall å komme med. Det har vel litt å si hva Yield er, og hvor høye andre kostnader er.....

Re: FlyNonstop

I samme artikkel sier M Forsland fra Skien som sto bak Vildanden at det er skummelt å ha avtaler med for mange andre selskaper som har sugerør i kassen. Han mener FlyNonstop har organisert seg fornuftig, og at det nok er et marked på Sørlandet.

Vi får håpe han har rett, og at de får blå tall!

Vildanden som Magne Forland alene tapte ca 20 millioner på var organisert veldig likt, den største forskjellen var vel at Vildanden var alene på ruter som er opparbeidet siden 80-tallet, så litt enklere å lage budsjett, og pilotene var ansatt i flyselskapet.

Back