Nytt flyselskap til Kjevik - FlyNonstop

Re: KRS: Nytt flyselskap til Kjevik - FlyNonstop

Noe av tankegodset (og flystørrelsen) minner meg litt om det kanadiske selskapet Porter.

Det blir spennende aa se om dette gaar.
Tidene har forandret seg kraftig siden Color Air tidn, som flere sammenligner med. Flere aspekter er annerledes en den gang.

Positive:
-Lokalprofilen er sterkere, da hovedbasen skal ligge i Kristiansand ikke
Gardermoen som Color Air

-Flere serieoese lokale aktoerer staar bak (ikke som Flyme etc)

-De skal ikke konkurrere direkte med SAS og Norwegian slik Color gjorde med (SAS og Braathens)

-Prisene ligger ikke paa spottnivaa.

-De satser paa ganske tradisjonelle feriedestinasjoner som mange vil reise til. Parma er et lite unntak, men mange av Italias mest kjente byer og steder ligger ikke langt unna.

Faremomenter:
-De har overvurdert passasjerpotensialet og lokal patriotismen kraftig

-Dette passer ikke for high yield passasjerer

Jeg oensker dem lykke til.

Flere seriøse aktører?

Sakset fra pprune:

CEO is Daniel Lundberg, former vice CEO and AM of MCA Airlines, whom overtook Air Express in june 2009 and eventually ended up in bankrupcy in november the same year.

He was also involved in Air Sweden for a while (also bankprupt) and later on the CEO of never-to-be-airborne airline Moose Aviation.

Mannen skal ha for pågangsmotet iallefall:)

Hva slags begrunnelse har du for denne uttalelsen ?

Så griseflying VFR i lav høyde i en maskin uten pansring eller andre systemer for beskyttelse er å anse som god praksis? Lowpass over ISAF kolonner ute på landsbygda med pax om bord er nødvendig?

Har det fra personer som har sett praksisen fra både bakken og i lufta, og som er piloter.

Bare fordi man ikke har en ulykke, så betyr det ikke at man had rett fokus.

M609, når du kaster frem slike beskyldninger mot Denim uten å nevne med et ord hva det gjelder (eller legger ved en link), er det MEGET naturlig at det ble bedt om begrunnelse.

Flere seriøse aktører?

Sakset fra pprune:

CEO is Daniel Lundberg, former vice CEO and AM of MCA Airlines, whom overtook Air Express in june 2009 and eventually ended up in bankrupcy in november the same year.

He was also involved in Air Sweden for a while (also bankprupt) and later on the CEO of never-to-be-airborne airline Moose Aviation.

Mannen skal ha for pågangsmotet iallefall:)

Fant en sak på flygtorget.se. Ser at også Viking Airlines er på merittlisten til Lundberg.

Så griseflying VFR i lav høyde i en maskin uten pansring eller andre systemer for beskyttelse er å anse som god praksis? Lowpass over ISAF kolonner ute på landsbygda med pax om bord er nødvendig?

Har det fra personer som har sett praksisen fra både bakken og i lufta, og som er piloter.

Bare fordi man ikke har en ulykke, så betyr det ikke at man had rett fokus.

En av de morsomste flyturer jeg har hatt, med den hollandske Pokkers 50en. Vi fikk se mye av landet når de fløy 'taktisk' fra KAIA til MeS. Men dette er noen år siden, og lenge før det ble urolig og en reell lufttrussel i de delene av Afghanistan. Men liten forskjell fra dette til å sitte på med et Bell 412 på samme ruta.

Noen må da ha fått bestilt bilett. Sjekket bare for moro skyld Londom 16 mai 13, der var det 5 plasser igjen for en time siden!

Virker nok som at det er "5 plasser igjen" uansett hvor mange det er.

Virker nok som at det er "5 plasser igjen" uansett hvor mange det er.

Dette er nok tilsvarende at det staar ni eller fire for andre selskaper avhengig av reserasjonssystem.

Re: KRS: Nytt flyselskap til Kjevik

DY fikk ikke mer en 6 måneder da de startet opp heller men vi ser jo hvordan det gikk. Jeg ser absolut en nisje for selskap med mindre fly. Ønsker dem lykke til.

Jeg har nå fått min bestillingsbekreftelse og gleder meg til første tur :)

Jeg deler ikke din optimisme her Laurenz. Håper du har reiseforsikring som dekker eventuelt tap av billett.
Rutetidene er helt hakka håpløst. Dersom de satser på nærinslivet på sørlandet , hvordan har de tenkt på at folk skal komme seg frem og tilbake på dagen på jobbreiser?
Det ser jo ut som en møtedag kan bli rene ferien dersom du skal bruke samme selskap til returreisen.

Rutetidene er helt hakka håpløst. Dersom de satser på nærinslivet på sørlandet , hvordan har de tenkt på at folk skal komme seg frem og tilbake på dagen på jobbreiser?
Det ser jo ut som en møtedag kan bli rene ferien dersom du skal bruke samme selskap til returreisen.

Men det er jo ikke næringslivet de satser spesielt på. Det er jo typiske fritidsdestinasjoner de har lagt opp til, og dette vil bli noen skikkelige party-flighter tror jeg.

Er spendt på å se hva de gjør til høsten igjen. Jeg tror de vil måtte skifte ut iallefall noen av destinasjonene med jevne mellomrom. Og Palma er jo ikke noen vinterdestinasjon. Kanskje Praha og/eller Roma kunne være andre aktuelle destinasjoner. Jeg vil jo tro at behovet for fly til Parma kan vel fort gå av moten.

Men jeg har tro på dette, når jeg hører hvordan stemningen i byen her er. Dessuten tror jeg ikke de løper så store risikoer med innleid fly som om de skulle gjøre alle investeringer selv.

Time will show! Jeg krysser fingre iallefall!!:up:

...Dessuten tror jeg ikke de løper så store risikoer med innleid fly som om de skulle gjøre alle investeringer selv.

Time will show! Jeg krysser fingre iallefall!!:up:

Jeg har vanskelig for å tro at et såpass seriøst selskap som Denim anskaffer et helt nytt fly uten å ha sikret seg i alle bauer og kanter i form av garantier. Så jeg tror nok noen har stilt sikkerthet til langt over pipa her ;) Hvorvidt dette lykkes er det vanskelig å ta stilling til uten å sette seg bedre inn i hva de er i gang med.

Jeg har vanskelig for å tro at et såpass seriøst selskap som Denim anskaffer et helt nytt fly uten å ha sikret seg i alle bauer og kanter i form av garantier. Så jeg tror nok noen har stilt sikkerthet til langt over pipa her ;) Hvorvidt dette lykkes er det vanskelig å ta stilling til uten å sette seg bedre inn i hva de er i gang med.

Jo, men mulig de skulle ha den flytypen uansett. At man har begynt å se på et liv uten Fokker?

Nå er ikke jeg verdensmester i å starte flyselskap, men burde ikke det å ha ordne på slots være en rimelig normalt å ha før man starter salg av billetter - især når man har kun et fly som skal fly på alle destinasjonene, noe som gjør fleksibiliteten rimelig lav ved endringer.

DN: Nytt flyselskap har ingen steder å lande

Fly Nonstop har allerede begynt å selge billetter, og konkrete rutetider er angitt, men ifølge Finansavisen har ikke selskapet en eneste start- eller landingsavtale, såkalte "slots".
...
Vi har vært i møter med alle flyplassene og fått en god indikasjon på når vi kan regne med å ta av og lande. Vi håper å få innpass innenfor rammenav det vi har søkt på, sier eier Espen Hennig Olsen til Finansavisen.

Nå er ikke jeg verdensmester i å starte flyselskap, men burde ikke det å ha ordne på slots være en rimelig normalt å ha før man starter salg av billetter - især når man har kun et fly som skal fly på alle destinasjonene, noe som gjør fleksibiliteten rimelig lav ved endringer.

Virker jo mildt sagt useriøst at det selges billetter til destinasjoner som FlyNonstop ikke har fått avgangs- og landingsrettigheter på. Når det er sagt, ønsker jeg selskapet lykke til!

Selv eksisterende selskap som OLT Express Germany har gått i denne fella. De begynte å selge billetter Saarbrücken - Southend og Dresden - Southend. Stobart på Southend hadde ikke fått noen forespørsel, og når de fikk så rett og slett avviste Stabart dem grunnet mistanke om mangelende betalingsevne.

Dette er nødvendigvis ikke noe problem overhodet, og artikkelen gir ikke en helt korrekt beskrivelse av Slots tildelings prosessene rundt om. Forhandlinger som beskrevet av Flynonstop kan faktisk være 100% (og er i de fleste tilfellene). Det er få flyplasser med "absolutte" slots (LHR og FRA), andre flyplasser har enten en begrensning i "peak" - noe som LCY kan tyde på og her er nok Flynonstop trygge med klart "offpeak" tider hvor det ikke er begrensninger. Så dette er nok en normal prosess som er i rute

Virker jo mildt sagt useriøst at det selges billetter til destinasjoner som FlyNonstop ikke har fått avgangs- og landingsrettigheter på. Når det er sagt, ønsker jeg selskapet lykke til!

Rettigheter har de sikkert, men er ikke sikkert tidene er 100% spikret. Det er jo det samme som DY sliter med innimellom også, at man får en ruteendring fordi sloten man får til sommeren er noe endret i tid ifht. den man håpet på eller hadde i år.

Når er slot-tidene for sommeren 2013 normalt spikret og bekreftet?

Back