N0 Nytt flyselskap: Norse Atlantic Airways

Regner de ACMi/charter som 100%? Ellers virker jo den fyllingsgraden mistenkelig høy.

Jeg tror det, men selv med det så innebærer fyllingsgraden på den kommersielle biten lang oppå 80-tallet. Sånn veldgig raskt hoderegning.
 
Det er liten aktivitet på egen produksjon frem til slutten av mars. Mye av tungt vedlikehold blir i følge mekanikerne gjort nå for å slippe det i sommer sesongen. Var inne og så litt på booking tall i nærmeste fremtid. LGW til JFK, MCO og MIA er overbooket. OSL-BKK ser tall på langt over 90%.
Etter hva jeg hører er det sterke booking tall for sommeren, spesielt fra USA til sør Europa der flere av flightene begynner å fylles opp. Svenskene har også tatt vel imot ARN-BKK. Det kan se ut som noen av rutene fra sør europa blir helårlige med redusert frekvens.
Selv om chartere sikkert er inne i tallene for fyllingsgrad, er tallene for egen produksjon også sterke på det lille som blir produsert.
Det snakkes om 4 fly til Indigo for kommende vinter.
 
Det ser ut som Norse er litt interesssert i å starte opp Riga - New York. I følge artikkelen er det en del betingelser som må være oppfylt for at det skal være aktuelt som f. eks godt samarbeid med partnere i Latvia og de øvrige baltiske stater.

https://eng.lsm.lv/article/economy/...-has-plans-for-riga-new-york-flights.a587176/

Spennende! Luftslottet (svindelen) Baltic International kom jo aldri på vingene. Men Uzbekistan Airways har vel også forsøkt seg på ruten, som mellomlanding på ruten Tashkent - JFK hvis jeg ikke tar feil.
 
Spennende! Luftslottet (svindelen) Baltic International kom jo aldri på vingene. Men Uzbekistan Airways har vel også forsøkt seg på ruten, som mellomlanding på ruten Tashkent - JFK hvis jeg ikke tar feil.

Uzbekistan Airways la vel ned ruten pga byttet fra 767 til 787.
 
Hadde dette vært politikk, tror jeg dette kommer under kategorien «valgflesk». Det ble tidlig i 2024 klart at de satset på å tjene penger fremfor å vokse. Det passet også greit at leasingselskapet ønsket -8 tilbake. Indigo ville ha 6 maskiner på ACMI. Dette ble sett på som en sikker inntektskilde som ville gi pluss i regnskapet. Utover sommeren og høsten 2024 steg både kabinfaktor og inntekter fra egen produksjon til høyder de aldri hadde sett før. 2 maskiner til Indigo i mars, ble redusert til en. Det snakkes nå om 4 maskiner i september, og ikke seks. Hva resultatet blir får vi vente å se.
Samtlige ruter inn og ut fra JFK går med godt belegg og blir beholdt. Tillegget i år på sommeren blir LAX til FCO og ATH. Det snakkes om flere ruter ut av JFK, jeg tror ikke RIX står øverst på ønskelista.
Nå har de innsett at de mangler fly, men det er langt mellom hver -9 ute på markedet.
 
Hadde dette vært politikk, tror jeg dette kommer under kategorien «valgflesk». Det ble tidlig i 2024 klart at de satset på å tjene penger fremfor å vokse. Det passet også greit at leasingselskapet ønsket -8 tilbake. Indigo ville ha 6 maskiner på ACMI. Dette ble sett på som en sikker inntektskilde som ville gi pluss i regnskapet. Utover sommeren og høsten 2024 steg både kabinfaktor og inntekter fra egen produksjon til høyder de aldri hadde sett før. 2 maskiner til Indigo i mars, ble redusert til en. Det snakkes nå om 4 maskiner i september, og ikke seks. Hva resultatet blir får vi vente å se.
Samtlige ruter inn og ut fra JFK går med godt belegg og blir beholdt. Tillegget i år på sommeren blir LAX til FCO og ATH. Det snakkes om flere ruter ut av JFK, jeg tror ikke RIX står øverst på ønskelista.
Nå har de innsett at de mangler fly, men det er langt mellom hver -9 ute på markedet.
Hvordan går Cape Town ruta? Hvorfor vil de ha flere fly? Om de tjener gode penger på sommeren, så hjelper ikke det om penga renner ut på vinteren. Bør de ikke konsentrere seg om å finne flere ruter der de kan tjene penger på vinteren med de flyene de har, og så ha en flåte tilsvarende det de trenger i lavsesong når et par maskiner er på vedlikehold. For øyeblikket står en maskin på OSL fra den ankommer fra BKK på søndag kveld, ved 20 tiden til den går ny tur til BKK ved 13 tiden på torsdag. Så går den 2x T/R BKK til søndag kveld. Når de starter BKK fra Stockholm blir det noe tilsvarende, maskinen brukes 2xT/R BKK per uke. En maskin burde klare minst 4xT/R BKK per uke, om man legger det opp riktig. (om ikke 6 turer)
 
Hvordan går Cape Town.

En maskin burde klare minst 4xT/R BKK per uke, om man legger det opp riktig. (om ikke 6 turer)

De er godt fornøyde med CPT. Var inne å så på booking. Frem til mars er alt så godt som fullt. (Mindre pax CPT-LGW riktignok) Dessuten er det godt med frakt på ruta. LGW-CPT er lagt ut for salg også neste vinter.

Flere av dagens sesong ruter fra Sør-Europa blir helårsruter med noe redusert frekvens.

Når det gjelder BKK neste vinter er jeg ganske sikker på at en maskin skal betjene både OSL og ARN i et W mønster. 3x OSL-BKK og 2 ARN-BKK holder en maskin i aktivitet.

Om det forsvinner 6 maskiner til Indigo på helårlige kontrakter må de skjære ned på egen produksjon på sommeren. Dette ville jo vært synd nå som loadfactor ser ut til å ligge oppe på nittitallet?
 
Last edited:
I henhold til 2024 Q3-presentasjonen skulle de tre 8-maskinene som er utleid til Air Europa ut fra Norse innen utgangen av januar 2025. Noen som kjenner status på disse avtalene nå?
 
Da er det bekreftet ytterliger 3 787-9 på damp lease for IndiGo fra slutten av 2025 og i 18 måneder.

Med 1/3 av flåten utleid neste vinter forsvinner MIA og LAS som destinasjon. CPT blir beholdt. Kan se ut som JFK, LAX og BKK blir de store satsingsområdene. Jeg kan se for meg at FCO, LGW, CDG til JFK blir helårlige dog med en redusert frekvens på vinteren. Yield og antall solgte billetter ligger allerede over fjorårets salg. De satser på at 90%+ solgte seter over sommeren holder seg.
 
Trafikktall for februar.

De har nå begynt å opplyse om belegget for egen trafikk, hvilkt var 93%, mens totalen inkludert ACMI var på 95%

54366667524_6e2d7a8ee8_b.jpg
 
Ja, som han sier, jeg kjenner ikke noe behov for å dra til junaiten nå, så spørsmålet er hvor mange andre føler på det samme...

Vi var heldig og fikk utnyttet de aller første ekstremt billige billettene til famileferie, og jeg liker produktet til Norse veldig godt, men akkurat nå er ikke destinasjonen så veldig attraktiv.
 
Back
Top