N0 Nytt flyselskap: Norse Atlantic Airways

Noen åpnet feil dør .. Alle gatene er flexi. Har skjedd før. Vil sikkert skje igjen. Det som skurrer litt er at de tydeligvis havnet i international baggage claim. Men tydeligvis en direktepassasje dit.


Fritt fra hukommelsen, men klarte ikke noen noe lignende på OSL for noen år siden?
 
De er på både T1 og T7.
Alt på den Norske AOC parkerer på T7. (OSL, BER, CDG og snart FCO)
Alt på UK AOC parkerer på T1. (LGW)
 
Noen åpnet feil dør .. Alle gatene er flexi. Har skjedd før. Vil sikkert skje igjen. Det som skurrer litt er at de tydeligvis havnet i international baggage claim. Men tydeligvis en direktepassasje dit.

Hva er standard ved slike saker?

- Flyselskap har leid inn et handlingselskap, handlingsselskapet eller vekter gjør en feil (feks å åpne opp en dør som ikke skulle vært åpnet)


Hvem tar regningen? Flyselskapet?
 
Hva er standard ved slike saker?

- Flyselskap har leid inn et handlingselskap, handlingsselskapet eller vekter gjør en feil (feks å åpne opp en dør som ikke skulle vært åpnet)


Hvem tar regningen? Flyselskapet?

Det varierer nok litt, men generelt er det handlingselskapet som åpner og lukker passasjerpassasjer. Noen steder er det sikkerhetskontrollører som gjør det.

Normalt vil det ikke være noen direkte kostnader forbundet med dette, annet enn eventuelle bøter. De får flyselskapet.

Meldingen fra Norse var 'utradisjonell' og lite gjennomtenkt .... Konsekvensene er heller ikke større enn at de kan løses ved neste grensepassering eller ved å stikke innom et CBP-kontor. Jeg ble ikke stemplet inn en gang da jeg fortsatt (kun) hadde norsk pass, og jeg fikk noen spørsmål, men det var det hele. Feil kan skje i alle ledd. Og gjør det.
 

Hva må de ha i loadfaktor i Q2 for å levere hva de presenterte i investorpresentasjonen sin? "Average monthly load factor 74% in 1H23 and 78% full-year 2023"

Og hvor mye avvik i load skal til før de sliter med cash 30/6 ift hva de skriver i prospektet? "Cash balance of >$50 million at 30 June and >$100m at 31 December 2023". Cash her inkluderer vel depositum og annet som ikke er likvide midler?
 
Er det egentlig normalt å ta med charter i kabinfaktor for et selskap som hovedsakelig driver ruteflyvning?
 
Norse-aksjen går også "opp en divisjon" på Oslo Børs, ved at den bytter markedsplass fra Euronext Growth til Euronext Expand, så snart alle krav er godkjent av børsen

Kort sagt er forskjellen strengere regulering og krav på Expand, så litt mindre cowboy og umodne selskaper

https://newsweb.oslobors.no/message/588566

Oslo Børs vedtok å ta aksjene i Norse Atlantic ASA opp til handel på Euronext Expand.
 
Bjørn Tore Larsen ble intervjuet av DN sist uke.

Bak betalingsmur, men en rask oppsummering av hans kommentarer:

  • Den siste kapitalinnhentningen var egentlig ikke nødvendig, hadde ikke britiske myndigheter kommet med et kapitalkrav
  • Ukrainakrigen og oljeprisen gjorde oppstarten mer utfordrende enn beregnet
  • Sier at sommerens bookinger er gode og gjort et byks de siste ukene
  • Innrømmer de delvis bommet med ruteprogrammet sist sommer
  • Ikke begymret som lav (eller tidvis negativ) egenkapital
  • Trekker frem London og Paris som går bra
  • Oslo skuffet i vinter, men de ser enn bedring inn mot sommeren
  • OSL-LGW ble i stor grad fløyet for å beholde slots på LGW
  • Mål om å gå i pluss fra andre halvår 2023, og totalt fra 2024

Pluss artikkel:
https://www.dn.no/luftfart/bjorn-to...ternativet-ville-ha-vart-smartere/2-1-1441369

Gründer Bjørn Tore Larsen i flyselskapet Norse Atlantic Airways mener det egentlig var unødvendig å hente friske penger i vinter. Tapt egenkapital er ingen bekymring.
 
Fra 1 april ble også LGW flightene flyttet til T7 på JFK, så da er alle flightene samlet der
 

48 847 og 67% belegg i april.

Færre flighter enn mars 218 vs 223, med vesentlig mer produksjon og salg med ASK på 449 vs 390 og RPK på 300 vs 234. Så man ser at OSL-LGW har blitt byttet ut med noe som er langt mer produktivt og da forhåpentligvis inntektsbringende

Ellers "skryter" de fortsatt av forhåndsbookingene

Winter 2023 sun routes out for sale – Oslo to Bangkok and London to Kingston, Montego Bay and Barbados. Strong bookings indicate that winter network strategy is on the right track.

Summer peak travel period continues to show positive booking trends with higher average fares and increased ancillary sales.
 
48 847 og 67% belegg i april.

Hvis jeg regner riktig så det at at de må ha 94% load i mai og juni for å klare guidingen sin om 74% load i første halvår. Blir spennende å se om all den nye produksjonen som skal ut i mai og juni fyller så bra fra første dag samtidig som eksisterende produksjon løfter seg med 30% poeng.
 
Norse kutter den siste ruten, JFK, fra Berlin i høst.

Norse Atlantic Airways (N0) the latest European startup launching long-haul low-cost flights between European cities and America, is terminating all scheduled flights out of one of their bases, Berlin-Brandenburg Airport (BER), after progressively cutting off flights and reducing frequencies since its opening in August 2022.

https://airwaysmag.com/norse-atlantic-to-end-flights-out-of-berlin/
 
Back
Top