N0 Nytt flyselskap: Norse Atlantic Airways

Skuffende ved innsjekking for Norse 21 idag.
Det var 3 skranker for økonomi klasse og en for Priority/Premium men ikke noe kø ordning, alt var blandet sammen og vi ventet 45 minutter bare for å vise passet og få et boarding kort.
Trodde Fast Track var inkludert i Premium Plus men det var det ikke.
Så nærmere på Premium Plus beskrivelsen pg det står Priority Check In og Priority Boarding, men jammen manglet det Fast Track. My bad, jeg var helt sikker det var inkludert.
Fullt kaos og lange køer for sikkerhets kontroll. Skuffende, tar ikke Norse igjen før det blir prioritet check-in og Fast Track, gjerne også TSA Pre-Check. (Lounge på Gardemoen er kanskje for mye å håpe på)

Passerte forbi Norse innsjekk, tror kanskje du kan legge litt skyld på Avinor for at de ikke har fasiliteter i orden til flyselskapene de har sakt ja til. Norse var vel pressa opp i byggeveggen ved område 5, ikke akkurat plass til noe som helst orden for kø til fly som skal gå til USA…
 
Passerte forbi Norse innsjekk, tror kanskje du kan legge litt skyld på Avinor for at de ikke har fasiliteter i orden til flyselskapene de har sakt ja til. Norse var vel pressa opp i byggeveggen ved område 5, ikke akkurat plass til noe som helst orden for kø til fly som skal gå til USA…

Joda, ser den: Det var bygge virksomhet der og også en Avinor kar som sto ved skranken, spurte han om kø ordning og hvilken kø som gikk hvor, men han visste ingenting, var der bare til pynt..
Widerøe Ground Handling som sjekket inn for Norse og dem var effektiv nok, men hvis man betaler for prioritet sjekk inn så bør Norse sende en agent som kan hjelpe til med køene.
 
Da vi sjekket inn på OSL til FLL var det egen for premium, ved siden av Economy, som snirklet seg frem og tilbake. Vi så ikke noe til Priority check in i FLL, men vi var der 3,5 timer før avgang og det var ikke mer kø en det vi trengte for å finne fram dokumentene for innsjekk. Etter som renholderne var forsinket, ved avgang OSL ble de som boardet først, stående veldig lenge i den lange gangen frem til flyet. Pga den ekstra sikkerhetskontrollen av kona (fikk SSSS på boardingkortet) var hun den siste som ble klar for ombordstigning, så vi slapp å stå i køen
 
Du verden, det er imponerende.
Mye som skal klaffe med daglige avganger til JFK.
Nå var jo dette bestemt før de hadde sin første flyvning, så om bookingtallene er gode nok vet vi jo ikke. Her er det jo ikke snakk om opptrapping etter som etterspørselen stiger. Ellers har de en masse maskiner på Gardermoen, så de skulle uansett slippe unna forsinkelser alla "pga sent ankommende maskin" Strengt tatt kan de fly dagens program med 2 maskiner, en til Orlando og FLL og en til JFK. Da har de 9 maskiner stående på OSL
 
Nå var jo dette bestemt før de hadde sin første flyvning, så om bookingtallene er gode nok vet vi jo ikke. Her er det jo ikke snakk om opptrapping etter som etterspørselen stiger. Ellers har de en masse maskiner på Gardermoen, så de skulle uansett slippe unna forsinkelser alla "pga sent ankommende maskin" Strengt tatt kan de fly dagens program med 2 maskiner, en til Orlando og FLL og en til JFK. Da har de 9 maskiner stående på OSL

Joda, tviler ikke på de har nok fly.
JFK kan være krevende med store antall fly som skal lande, eller ta av samtidig, store forsinkelser hvis (Når) det er dårlig vær, kontrakt personell som ikke møter opp på jobb, lang ventetid på de-ice hvis man ikke har egne
tankbiler, etc.

Har selv hatt crew base på JFK i 10 år og opplevd kaoset på kroppen.
Vintrene kan være brutal, fly kommer inn fra europa med lite drivstoff og må lande på alternate flyplass hvor det er lang kø for å tanke, crew som går ut på tid når dem venter, etc.

Glad jeg er ferdig med det maset, ønsker Norse lykke til med daglige avganger derfra:)
 
JFK kan være krevende med store antall fly som skal lande, eller ta av samtidig, store forsinkelser hvis (Når) det er dårlig vær, kontrakt personell som ikke møter opp på jobb, lang ventetid på de-ice hvis man ikke har egne
tankbiler, etc.
Vintrene kan være brutal, fly kommer inn fra europa med lite drivstoff og må lande på alternate flyplass hvor det er lang kø for å tanke, crew som går ut på tid når dem venter etc

Joda, JFK og hele Eastern Seabord for den saks skyld, kan være problematisk «when the shit hits the fan» eller «when the snow hits the runway» vinterstid.
Men en god del av dem som jobber på OCC i Norse er gamle travere fra Norwegian long haul og vet nok om endel tips og triks. Hvordan det er i cockpit er jeg ikke sikker på, det var veldig mange eldre utlendinger som fløy skipper på 787 i Norwegian, de fleste har nok funnet andre jobber eller blitt pensjonert.
Men med en god OCC /OPS i ryggen er veldig mye veldig mye greiere, både for pax og crew.
 
Det er da det samme om man flyr daglig eller noen ganger i uken og drittværet kommer. Så skjønner ikke problemstillingen
 
Back
Top