• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Nytt flyselskap: Nigeria Air

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
Man må vel kunne unne seg en liten dose skepsis her?

https://airwaysmag.com/airlines/nigerian-government-announces-new-airline/

Senator Sirika, the Honourable Minister of State for Aviation, said:

“I am very pleased to tell you that we are finally on track to launching a new national flag carrier for our country: Nigeria Air.”

“We are all fully committed to fulfilling the campaign promise made by our President, Muhammadu Buhari in 2015. We are aiming to launch Nigeria Air by the end of this year.”

Å investere i Nigerianske flyselskaper pleier å være en sikker måte å bli kvitt litt overskudds likviditet på [emoji13]

Så nettopp et intervju med den nigerianske luftfartsministeren på CNN. Selv om man også kan spørre seg om hva de skal med en egen minister for det, så var visstnok problemet tidligere «bad corporate governance», og de nå ønsket gjøre Nigeria som et hub for Afrika, etter inspirasjon fra Ethiopian.

Vel, har fortsatt ikke troen!

Ethiopian har bekreftet de er interessert i å kjøpe seg inn og være med som eier i selskapet. Dog regner jeg med de da ønsker en liten hånd på rattet

Men Nigeria Air / Air Nigeria var ikke død... ihvertfall fantaseres det fortsatt om luftslottet...

https://guardian.ng/news/nigerian-national-carrier-to-commence-operations-april-2022/

Man må elske språket de bruker:
"Indications emerged Wednesday that Nigeria’s national airliner, Air Nigeria, will begin operations in April next year."

Om investorene -- "the remaining 49% will be reserved for yet to be assigned strategic equity partners"

Here we go again...

Det er jo en drøss med Nigerianske Prinser som vil gi bort penger overalt, jeg får stadig e-mailer fra disse Prinsene, dem vil ha konto nummeret mitt for å sette inn penger på boka mi.
Nå kan dem heller starte flyselskap på hjemmebane. Det blir nok fine greier..:skep

Da fikk de sin transportlisens, men AOC er fortsatt et stykke unna. Det hevdes fortsatt oppstart i juli 2022, men her er det nok noen som har røyket noe de ikke har godt av ...

Special Assistant to the Minister of Aviation, Dr. James Odaudu, told The Guardian,

"Yes, people are wondering if we will still keep to the July date. Sure, the date remains and the extension will not affect the starting date because there is interim management in place to hand the airline over to the bidder once the process has been completed. We remain on course."

On the contrary, Michael Ohiani from the Infrastructure Concession Regulatory Commission (ICRC) believes the airline won't get off the ground until mid-2023.

https://simpleflying.com/nigeria-ai...nI9jAYma7VX-UYYtIbQU8JTO3w#Echobox=1654584003

Da fikk de sin transportlisens, men AOC er fortsatt et stykke unna. Det hevdes fortsatt oppstart i juli 2022, men her er det nok noen som har røyket noe de ikke har godt av ...

Helt enig, det er ingen måte dette blir lansert mid-2023 heller. Men det er dessverre litt en kulturell greie. "Any minute now, we'll take off for New York. Queue up now! We're ready to go!" -- mens i bakgrunnen stikker noen avgårde med handleliste... aeroplane, pilots, crew, certificates, accreditation... won't take long.

Når jeg nevner nigerianske aviation-ventures til mine nigerianske kollegaer så begynner de som regel å le. Fått høre mer enn en gang at det symboliserer så altfor godt hva som er galt i business-kulturen i det landet. Enormt potensiale, men alt for mange som vil være store menn og verdensmestere før de har lært å gå sine første skritt og _alt_ for mye korrupsjon.

Det holder vel til å sette opp et kontor og leie inn en maskin eller to eller kjøpe et nær-konkurs eksisterende selskap eller noe og symbolsk levere lovnaden om et nasjonalt flyselskap akkurat i tide til presidentvalgkampen tenker jeg… Så kan den nye presidenten legge herligheten ned og skylde på forrige president for sløsing og vise at han «takler korrupsjon».

Også ideelt å få med Ethiopian slik at man kan servere dem som offerlam evt — fordi alt som har gått galt har med utenlandske forretningsmenn å gjøre…

Om de tar i så kanskje de putter inn nok kapasitet til å velte noen av de eksisterende ikke-papirtiger-selskapene også — så blir det desto mer kaos.

Nigeria Air ja.. Her må jeg innrømme at tankene går til den morsomme videoen som går rundt på diverse SoMe innimellom med han piloten i Air Somalia som sier noe sånt som «we are ready to taxi after the delay for three days». Tenker noen ganger på den og smiler litt for meg selv om man sitter og furter over en 30 min delay her i nord..

Back