• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Nytt flyselskap: Air Belgium

Klarer ikke å se for meg at dette blir en suksess. Charleroi har vel heller ikke lang nok rullebane for langdistanse flyvninger med full last på en A340 eller?
 
Litt forskjellig TODA/TORA på 07 og 25, men det lengste er såvidt jeg kan se 2610 meter TODA på 25. Non-stop til Hong Kong med en 340 derfra krever nok JATO-flasker opptil flere steder... :cool:
 
Litt forskjellig TODA/TORA på 07 og 25, men det lengste er såvidt jeg kan se 2610 meter TODA på 25. Non-stop til Hong Kong med en 340 derfra krever nok JATO-flasker opptil flere steder... :cool:



Nå er det vel en liten myte at en A340 er den som trenger mest rullebane, selv om den ikke er den beste klatreren.

Uansett er det vel mer å rutte med enn på f.eks St. Martin, hvor blant annet AF bruker/brukte A340
 
Joda, det er 300 meter lengre TODA og 250 meter mer asfalt, men fra St Martin skal AF ikke lenger enn til Martinique. (KLM 747 gikk til Curacao) Kommer selvsagt an på motorvarianter og power setting, men skal de bruke 100% på hver take-off fra Charleroi "brenner" de fort opp vedlikeholdskostnader. SAS 343 ser ut til å bruke rundt 2400-2700 meter bare på ground roll når de skal på langtur, og tviler på om AB vil kunne kutte dette vesentlig uten å måtte bruke mye motor eller redusere payload.
 
1 AF 525 6 SXM CDG2E 1855 0815+1 0 10FEB18 17MAR18 343 8:20

Går forøvrig med en A345 fra Hi-Fly i dag .. ;)
 
Nå er det vel en liten myte at en A340 er den som trenger mest rullebane, selv om den ikke er den beste klatreren.

Uansett er det vel mer å rutte med enn på f.eks St. Martin, hvor blant annet AF bruker/brukte A340

Fremdeles skeptisk til Charleroi - Hong Kong direkte med en 343. En bekjent som flyr 343 i SAS prøvde å legge inn ruten, men fikk ikke en gang "lov" av systemet å begynne å regne på det. Noen 340 piloter her som kan bekrefte/avbekrefte dette?
 
AOC i boks ..

28700958_1926515747678035_2681353307384741882_o.jpg
 
Snerten vri bak cockpitvinduene! Lenge siden jeg har sett noe tilsvarende.


Er vel omtrent slik Air Canada også gjør det. Synes dette minner om trikset med å «sminke» utgående bilmodeller... Fronten og utformingen av vinduene er det som ofte skiller de ulike flytypene fra hverandre, så jeg synes slike triks fjerner litt av flyenes identitet.
 
Tviler på at det er et ønske om å få A340en til å fremstå som en A350 som ligger bak de sorte "bandittbrillene". Uansett en fargerik dekor som skiller seg positivt ut blant mye minimalisme andre steder.
 
Allerede kommet lenger enn jeg hadde trodd - men kommer de i luften med pax?
 
Back
Top