Nytt flyselskap: Air Belgium

Relativ kort tid mellom salgsstart og første flight. Men ser også ut som det er både kinesiske og russiske eier-interesser involvert her, blant annet kinesiske turoperatører, så mulig det skaffer endel trafikk?

http://m.atwonline.com/airlines/air-belgium-launch-first-service-april-16

New Belgian airline, Air Belgium, will begin ticket sales April 3 for flights set to launch April 16. Initial flights will serve Hong Kong from the carrier’s base at Brussels South Charleroi Airport. Later Air Belgium will fly to mainland China.

Air Belgium is 49.995% owned by a company called Aviation Investment Holding NV., which is likely held by Chinese and Russian interests previously known to be involved in the project.
 
Da prøver de igjen ...

https://onemileatatime.boardingarea.com/2018/05/18/air-belgium-update/?utm_sourcemedium=BA+Facebook

“Now that we have all the green lights, we can’t wait to welcome our first passengers between Brussels Charleroi Airport and Hong Kong. Meanwhile, we’re working hard to have the third plane ready by the end of June and are preparing the first flights to Mainland China, which are expected to launch in the coming months.”

De to første 340'ene har vært brukbart utnyttet hittil i mai med wetlease for andre selskaper. Trolig langt mer innbringende enn å fly til Kina med tomme fly, som artikkelen antyder .. ;)
 
Ser ut som de skal fly wetlease for Air France også

https://www.routesonline.com/news/3...leased-air-belgium-a340-service-in-june-2018/

Air France during the month of June 2018 is leasing Air Belgium A340-300 aircraft to support its operation, as the airline’s daily Paris CDG – Libreville service sees the latter’s A340 operating. Air Belgium A340 is scheduled to serve this route from 01JUN18 to 30JUN18.

AF926 CDG1335 – 1930LBV 343 D
AF977 LBV2220 – 0630+1CDG 343 D
 
Selskapet skal nå ha fått tillatelse til å fly gjennom Sibir-korridoren, hvilket åpner flere muligheter i Asia

https://www.aviation24.be/airlines/...-trans-siberian-routes-for-more-destinations/

Er dette mulig fordi Brussels Airlines ikke har en slik tillatelse og Air Belgium blir da det eneste belgiske selskapet med slik adgang? Uansett, uten at jeg har god kunnskap, virker det som dette selskapet er serioest. De er i luften og andre selskaper kjoeper tjenester av dem.
 
Hadde det ikke vært for wetlease til andre selskaper, hadde de vært konk for lenge siden ..

De har nå ett fly i trafikk for BA, men de tre andre ser ikke ut til å finne arbeide. Så da tikker nok klokken ....
 
Hadde det ikke vært for wetlease til andre selskaper, hadde de vært konk for lenge siden ..

De har nå ett fly i trafikk for BA, men de tre andre ser ikke ut til å finne arbeide. Så da tikker nok klokken ....
Både SAS og DY trenger vel litt hjelp de kommende dagene;)

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
 
Styret ved eiere ønsket fortsatt drift så da fikk de litt pusterom...men for hvor lenge?
 
Status per i dag. En maskin i drift for BA. En som er parkert etter å ha blitt byttet med tidligere nevnte. En som har gått for Air France noen dager til og fra Lagos.. Og den siste går for Surinam Airways. Så det går nok rundt, vil jeg tro. Ihvertfall så lenge selskapene har leveringsforsinkelser.
 
Da starter de opp igjen med Brüssel Charleroi - Hong Kong 31. Mars. Flys 3 ganger i uka. Billetter ligger ute til 19. September.
 
Back
Top