Nye tynne seter, bra eller dårlig?

Robin882

ScanFlyer Gold
Nye tynne seter, bra eller dårlig?

Hva mener dere om de nye Recaro setene til DY, og de nye LH skal introdusere?

Jeg synes de er helt forferdelige. Fløy DY sist hjem fra OSL, og det var ikke noe bedre benplass synes jeg enn vanlig, knærne mine var fremdeles studd inn i sete forran. Setene var også veldig harde, tenk å fly langt med slike seter... Er dette fremtiden? :rolleyes:

Last edited:
Re: Nye tynne seter, bra eller dårlig?

Syns DY sine nye seter var veldig behagelige jeg. Mulig jeg levde i en illusjon, men jeg syns beinplassen var noe bedre - så jeg nøt hvertfall turen :)

Om det er den samme typen som de nye SAS setene så er de i mine øyne ille. Steinharde og ugreie.

Nei, de nye setene til SAS er langt mindre behagelig. Det er noe helt feil med designen på de. Blir alt for rett i ryggen etter min smak, i tillegg til at de er knallhard.

Nei, de nye setene til SAS er langt mindre behagelig. Det er noe helt feil med designen på de. Blir alt for rett i ryggen etter min smak, i tillegg til at de er knallhard.

Er det samme setene som er installert i DY sine 738? Beskrivelsen passer hvertfall perfekt!

"Tynne" seter blir aldri bra har jeg erfart, enten de sitter i fly eller biler.

Jeg har bare prøvd disse recarosetene hos Finnair fra LHR til HEL, og må si at jeg syntes det var meget god plass, og meget behagelig. Nå kan dette ha noe å gjøre med at flyturen generellt var full av trivlige overraskelser som varmmat (I economy på europarute, det var første gang på maaange år jeg opplevde), og at kanskje Finnair har annen pitch enn hva DY har.

Jeg synes det virker litt trist å kjøre LH Business og sitte på et slikt syltynt sete... føles ikke som et steg i riktig retning.

Jeg synes det virker litt trist å kjøre LH Business og sitte på et slikt syltynt sete... føles ikke som et steg i riktig retning.

Ikke mye bedre å fly SAS Biz og sitte på de nye harde setene der heller da?

Setene var også veldig harde, tenk å fly langt med slike seter...

Jeg har nettopp flydd OSL-RAK og tilbake med dem, og selv om jeg foretrekker de mykere setene var jeg overrasket at det på ingen måte ble ubehagelig selv på en så lang tur.

Man kan sige hvad man vil om de tynde, nye sædetyper - men de kommer ikke i nærheden af komforten på sæderne i SAS MD'er. Bløde og velpolstrede med læderarmlæn. Noget nær den bedste siddekomfort på shorthaul economy.

Det kan godt være at de nye Recaro sæder fylder lidt mindre, så flyselskaberne kan presse lidt flere stole ind eller at de vejer lidt mindre og kræver mindre vedligehold. Men komfortmæssigt er det ingen forbedring.

Man kan sige hvad man vil om de tynde, nye sædetyper - men de kommer ikke i nærheden af komforten på sæderne i SAS MD'er. Bløde og velpolstrede med læderarmlæn. Noget nær den bedste siddekomfort på shorthaul economy.

Det kan godt være at de nye Recaro sæder fylder lidt mindre, så flyselskaberne kan presse lidt flere stole ind eller at de vejer lidt mindre og kræver mindre vedligehold. Men komfortmæssigt er det ingen forbedring.

Det kommer vel an på hva man sammenlikner med. MD'ene er vel på vei ut, og mange andre selskaper som flyr i Skandinavia har seter som er betrakelig mindre behagelige enn de nye DY setene. Sånn sett er det en forbedring.

Det kommer vel an på hva man sammenlikner med. MD'ene er vel på vei ut, og mange andre selskaper som flyr i Skandinavia har seter som er betrakelig mindre behagelige enn de nye DY setene. Sånn sett er det en forbedring.
Du trenger ikke å gå lenger enn til DY selv. Mange av de eldre flyene deres har seter som er direkte ubehagelige, med utrolig liten beinplass og alt for korte rygger. Da blir disse nye setene en voldsom forbedring.

Jeg synes de tynne setene er ganske behagelige og synes de fungerer som de skal når det gjelder å forme seg passelig mye etter kroppen. Egentlig er jeg ganske imponert over hvor behagelige dette skumstoffet er å sitte på, med tanke på hvor tynt det er. Det er vel en variant av memory foam, tilsvarende det som brukes i Tempur?

Tar man med i betraktninga at de også gir bedre beinplass, så er de en klar vinner i min bok.

Synes recaro setene ikke var så stort, altfor harde å tynne og det var klamt å sitte på flyturer på mer en 3,4 timer. Setene LN-NOP hadde var en helt annen opplevelse det var ikke recaro men det var da skinn seter. :)

Recaro-setene Austrian (og vel da også LH og muligens Swiss) er ikke de samme som DY har? Fløy A319 Wien-Sofia med de nye til Austrian og synes umiddelbart de var ok, men etter en halvtime merket jeg "stålstengene" under lårene. Dette har jeg ikke merket hos DY, som virker å ha en bedre polstret pute?

Det er nok på grunn av lavere vekt (som antakeligvis gir en mer betydelig redusering i drivstoffkostnader enn man kanskje ville tro) og mindre vedlikehold (som nok også gir betydelige besparelser) som er grunnen til inføringen av de nye setene.

Og ja, som OP spurte om, dette er fremtiden. Så vidt jeg vet driver både British Airways og Lufthansa og infører disse eller tilsvarende lettvektsseter..

Hvor mange forskjellige utgaver av disse recaro setene finnes egentlig? Prøvd de både hos DY, BT og Germania. Men de hos Germania virka ikke så tynne og ukomfortable som hos de andre.

Back