Nye tynne seter, bra eller dårlig?

Re: Nye tynne seter, bra eller dårlig?

Huff, hadde heller sett LX-seter enn LH-seter.
Men klarer vel å bite meg i det 45 minutter 30-40 ganger i året.

Komforten er uansett mye dårligere med tynne seter, men det meste vil være en oppgradering fra de plankene som SAS bruker i nye fly i dag. Synes at komforten er svært mye dårligere hos både LX og LH i forhold til de gode gamle setene, men som du sier - klarer nok å bite i meg et par hundre turer i året med det.

For øvrig tok jeg et Google bildesøk for å repetere forskjellen mellom LH og LX, og "swiss seats" ga helt andre treff enn forventet. Lærte et nytt begrep der som virkelig ikke trengte nærbilder.

Dette er vel litt smak og behag. Jeg hadde gleden av å teste både nye og gamle seter på en tur til Franfurt i helgen. Turen nedover lørdagen var det en A321 med gamle seter, mens på hjemmover turen på mandagen gikk med en A321 med de nye tynne setene. Jeg synes de nye setene var helt ok å sitte i. Beinplassen var også bra. På slike korte turer foretrekker jeg heller tynne seter og litt ekstra beinplass enn de gamle setene.

Det kan ikke være samme Recaro seter som LH og AY bruker. Jeg har vært fan av disse setene etter en tur med AY når dette konseptet var helt nytt, men nå hadde jeg nettopp en australiatur, og fikk disse setene hos LH fra OSL til MUC, og det var grusomt. Sitteputen var helt uten polstring, jeg satt ved nødutgang og hadde mulighet til å titte litt under, det var remmer av typen som er rundt livet på redningsvester som var selve "bærelaget", og oppå dette var det et 2mm tynt lag med stoff. Utrolig lite komfortabelt.

Det kan ikke være samme Recaro seter som LH og AY bruker. Jeg har vært fan av disse setene etter en tur med AY når dette konseptet var helt nytt, men nå hadde jeg nettopp en australiatur, og fikk disse setene hos LH fra OSL til MUC, og det var grusomt. Sitteputen var helt uten polstring, jeg satt ved nødutgang og hadde mulighet til å titte litt under, det var remmer av typen som er rundt livet på redningsvester som var selve "bærelaget", og oppå dette var det et 2mm tynt lag med stoff. Utrolig lite komfortabelt.

Jeg tror, du blander stoletyperne lidt sammen... Den "gamle" generation af Recaro slim seats:

http://www.flickr.com/photos/26284978@N02/4999782766/

- bruges hos bl.a. Swiss, Finnair, Air Berlin, Norwegian og Iberia og en række charterselskaber.
Den nye type:

http://4.bp.blogspot.com/_ugWk-rnkq...00/Lufthansa_Europe_new_Recaro_slim_seats.jpg

- som blev introduceret for ca. et år siden, bruges i dag af Lufthansa, Austrian og Brussels Airlines. Det er denne nye type, der fremover bliver standard på SAS´mellemdistanceruter på Boeing 737 og nye 320.

Dette var interessant. Jeg tror det er mange som har blandet de nye og de gamle som SAS CC har beskrevet med bilder her. På lørdag skal jeg reise med DY OSL - AGP, 4 timer, og sist jeg fløy denne strekningen med DY, var jeg svært misfornøyd med setet. Jeg tror også det var nytt, og en DY ansatt skrøt veldig av de setene i nov 2010, men vi har bestemt oss for å ta med slike oppblåsbare nakkeputen, og bruke de som sitteunderlag i fall vi skulle få samme type 738 maskin fra DY på lørdag. Ut i fra bildene som SAS CC viser, tror jeg faktisk det var den 'gamle' typen vi hadde for et år siden. Og det er nok forskjell på om du sitter 4 timer i stolen enn 45 minutter.

Dette var interessant. Jeg tror det er mange som har blandet de nye og de gamle som SAS CC har beskrevet med bilder her. På lørdag skal jeg reise med DY OSL - AGP, 4 timer, og sist jeg fløy denne strekningen med DY, var jeg svært misfornøyd med setet. Jeg tror også det var nytt, og en DY ansatt skrøt veldig av de setene i nov 2010, men vi har bestemt oss for å ta med slike oppblåsbare nakkeputen, og bruke de som sitteunderlag i fall vi skulle få samme type 738 maskin fra DY på lørdag. Ut i fra bildene som SAS CC viser, tror jeg faktisk det var den 'gamle' typen vi hadde for et år siden. Og det er nok forskjell på om du sitter 4 timer i stolen enn 45 minutter.

Sådan er det med alle flysæder - netop fordi vi alle er forskellige, er bygget forskellige og har forskellige måder at sidde på. Kropsholdning og den slags. Er man træt eller vil man sidde ret op og arbejde på sin laptop. Personligt sidder jeg fint i den nye Recarostol - og især fordi jeg samligner med "komforten" på vores nuværende Sicma Aero Seats (IKKE Recaro):

http://www.airliners.net/photo/Scan...1514458/&sid=11f03137557d1b6df81e2b7c40828e5f

som findes i vores A320 og de fleste B737.
Så der vil altid være for og imod på denne nye generation af flysæder. Selvom man kunne ønske, at de gamle MD80 sæder ville være for evigt, så må vi nok sande, at fremtiden ligger i den maksimale vægtreduktion og dermed brændstofbesparelse ;)

Takk for bilder! De var oppklarende. Det er jo smak og behag, men på den nyeste utgaven kan man jo faktisk se alurørene jeg plages med etter drøyt en time... De nyeste ser jo mer elegante ut, men passer nok bedre for kortere turer.

De nye seter til LH er ingen forbedring.

Det stemmer at de er super-tynn og man har god beinplass. Men sittekomfort i sete er sapass darlig, at jeg vil - dersom jeg har valged - unngar dette. Utrolig hard sete, du föler like som du sitter i en "chopped oak".

God benplass selv langt bak i flyet,
Er ikke dette jevnt fordelt gjennom flyet, eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

Vil disse setene forresten også komme på langdistanse? Det ser jo ikke ut til å være plass for underholdningssystem.

Er ikke dette jevnt fordelt gjennom flyet, eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

Vil disse setene forresten også komme på langdistanse? Det ser jo ikke ut til å være plass for underholdningssystem.

De fleste/mange europeiske flyselskaper har bedre benplass jo lenger frem i flyet man kommer. Noen bare de aller fremste radene, men andre den fremste halvdelen

Og nei, de kommer ikke på langdistanse

Har selv flydd mange LH-flights innen europa de siste ukene, og synes også de nye setene er knallharde. Eneste fordelen er som flere påpeker at benplassen har blitt litt bedre, men når man sliter med ryggen fra før, er det sløettes ikke komfortabelt å sitte på en plastplanke i over 2 timer pr flight..

De nye setene er også innført i Business-class og her har LH nå som standard virker det begynt å legge puter til passasjerene i alle C-seter selv på de korteste turene.. Så spørs om de har fått noen kommentarer ja..

Da er det bedre med eldgamle Air Malta og "Ekornes"-stolen der.. Trangt, men akk så behagelig å sove i.

Back