Nye redningshelikoptere

Og saken ruller videre i aftenposten, vil bygge nye kontorlokaler for helikopterbyråkratene.

Helikopterbyråkratene blir stadig flere, selv om det fremdeles ikke er bestilt et eneste helikopter. Nå planlegges det å utvide bygningen der organisasjonen holder hus med 1000 kvadratmeter - for å få plass til enda flere ansatte.

Nå skal man muligens ta med i beregningen at Aftenposten tydeligvis er på krigsstien, av ukjent årsak, men det har plutselig tatt litt av her.

- Årsaken er at organisasjonen vokser, og bygningsmassen i dag blir for liten. Vi ønsker å bli værende samme sted frem til vi er ferdige med prosjektet i 2022. Justisdepartementet kom frem til at det ville være mer kostnadseffektivt å bygge ut enn å finne nye lokaler, sier prosjektleder Kjell Jacob Johannessen.

Jeg ser ikke helt greia med at prosjektet skal gå fram til 2022, hva skjer da??
Skal ikke nye helikoptre være på plass før da, eller er det noe annet jeg ikke har fått med meg.

Hvor lenge kan man klare å holde dagens SeaKing maskiner i luften, uten at vedlikeholdskostnadene tar helt av??

Det lukter jo litt farse, prinsipper og "krangling" mellom flere aktørere av hele saken..

Til sammenligning, er det noen som vet hvor mange timer Helikopterservice sine S61 som forsvant for ca. 6år siden hadde?

Kan ikke svare deg på det STARSHIP 2, men British Internationals åtte S-61N har mellom 18 000 og 45 000 timer i lufta. De åtte helikopterne har flydd mellom 550 og 1150 timer i året og de to eldste er begge i sitt 47ende år (1965-modeller). Da får vi se om det blir en av del eldste som kommer fly to her fra dette forumet i april neste år.

Forrige uke rundet en av Sea Kingene 15000 timer, og det er det visst bare 3 andre maskiner som har gjort før. Luftforsvaret kan vedlikehold i hvert fall. :)
http://www.tu.no/motor/article294468.ece

No har det seg slik at fleire av Bristow sine Sikorsky S92A har passert 10000 flytimer allerede, og det har kun vært i bruk i seks år. Det må bety ein del :D
http://www.tu.no/olje-gass/article259333.ece

Til sammenligning, er det noen som vet hvor mange timer Helikopterservice sine S61 som forsvant for ca. 6år siden hadde?

Eg veit at S61N LN-OQB S/N 61807 (bygd 1978) som no er EI-RCG har 37146:11 timer i lufta.

Last edited:
Og da var min utredning ferdig, og konklusjonen ble at det anskaffes to typer SAR helikoptere;
1. Combat SAR, NH 90
2. Offshore SAR, Merlin

Var vel ikke så vanskelig !

Last edited:
Rykte eller referanse?

Nei det er bare min konklusjon utfra denne tråden, pluss litt info fra nettet.

Da kan de som har greie på det her inne begynne motargumentene, men tida går og sea kingen blir bare eldre.

Det enkle er ofte det beste har jeg hørt!!

Men hva er snag per fly time ratio på S92 vs Sea King.

S92A (Sea Queen) må ligge godt an i forhold til Sea King.
Når dei klarer å fly rundt 2000 timer i året.

Kanskje ein tanke hadde vert å modda opp Sea King'n
med følgande:
- Carson Helicopter composite main rotor blade
- S61N tail gearbox
- Carson Helicopter composite tail rotor blade
- S61N pylon
- S61N main gearbox
- S61N main rotor head
- Ny autopilot
- Glasscockpit
- Ny AC og DC redningsheis
- Nytt Flir
- Ny motor GE T58-16 med fadec
- Nytt og lettare fiber interiør.

Men det blir vel berre ein drøm.

Spennade lesestoff om emne:
http://www.carsonhelicopters.com/news_and_events.htm

Eller rett og slett kjøpt inn slike helikopter:
http://www.flickr.com/photos/24101413@N03/4819406296/in/photostream/lightbox/

Her er det vel på tide det blir tatt en beslutning og lagt inn en order ASAP.

Jeg kan ikke fatte at det kan ta så lang tid.

AW101 er vel helikopteret som har etstattet sea kingen i flere land, så sånn sett virker det jo som et logisk valg.

NH90 er vel veldig bra på papiret, men så lenge de ikke klarer å levere som lovet, og at flere ting ikke er ferdig implentert på NH90, så er vel ikke overraskelsen så stor.

Jeg har lenge hatt et ømt hjerte for Merlin, jeg vil ikke bli skuffa over å se den komme til det ganske land. Ser ut til å være en svært kapabel maskin.

Jeg har lenge hatt et ømt hjerte for Merlin, jeg vil ikke bli skuffa over å se den komme til det ganske land. Ser ut til å være en svært kapabel maskin.

Second that, men mener å ha lest at det er mye "verkstedtid" på maskinen, delvis som følge av manglende reservedeler. Det vi trenger av et helikopter for SAR er at det er operativt i størst mulig grad. Det hjelper ikke den som trenger assistanse dersom den for øyeblikket står på verksted.
Men for all del. AW101 er vel den maskinen som har størst rekkevidde av de gjenværende konkurrentene. Og det vil være et pluss, spesielt i Nord-Norge.

Vidar

Er ikke særlig opplest på noen av kandidatene, så hva som er det beste for 330skv vet jeg ikke mye om. Jeg vet bare at om jeg ikke var bevisst på ressursene det krever, hadde jeg med overlegg gått meg vill i en eller annen fjellheim med god mobildekning om AW101 ville stått for hentinga :D

Hvis de nye lar vente på seg til 20, må det da gå an å leie evt kjøpe noen brukte som gapfillere. 40 timer skruing på hver flytime er ikke akseptabelt!

Back