Nye redningshelikoptere

Med tanke på norges havområder så virker Merlin som et smart valg, men Merlin har et dårlig rykte på seg for å være et kaos av i reservedelsverden. Det finnes like mange modder av Merlin som det finnes produserte Merlin-helikoptre, kan man si om man velger en flåsete måte å si det på :-)

Veldig spennende og definitivt på tide at vi får en avklaring på Norges fremtidige flåte av redningshelikoptre. Sea King har vært en solid bærebjelke i Norsk redningsvirksomhet og det er viktig at med en solid etterfølger som kan bære arven videre.

Jeg tenker at offshore-miljøet har gode erfaringer med S-92 og EC-225 burde være en fordel og veie opp. Det går an å hente inn ekspertise fra heli-miljøet på f.eks Sola ifm. vedlikehold osv.

EC-225 har jo visst seg å være en god SAR-maskin på sokkelen. Så det burde vel kanskje også veie opp?

S-92 ville nok blitt romsligere innvendig i forhold til EC-225. Jeg vet ikke.

Mange momenter å ta stilling til.

Hva er grunnen til at man ekskluderer Seahawks / Jayhawks?

Ja, disse burde også være med i vurderingen.

Første prioritet ved valg av et... redningshelikopter burde være redningskapasitet; og det til sjøs. Ute i havet er helikopter tross alt den eneste reelle redningskapasiteten. Da ser det mørkt ut for -92 (om tu-artikkelen stemmer)

Det finnes like mange modder av Merlin som det finnes produserte Merlin-helikoptre, kan man si om man velger en flåsete måte å si det på :-)

Et ikke helt ukjent konsept for Westland helicopters...... ;)

De anses förmodligen som för små som ersättare till Sea King. Är det Sikorsky eller Westland som byggt Norges Sea King?

I Sverge kommer den "tunga" helikopterflottan bestå NH-90 & UH-60 i framtiden.
CH-46 Boeing Vertol pensionerades nyligen efter 48 års tjänst i svenska försvaret.

Et vesentlig moment er om dette skal være et sjøredningshelikopter eller et redningshelikopter. Er det et sjøredningshelikopter trenger det "bare" store fueltanker, en heis eller to, søkeutstyr for å finne nødpeilesendere og folk i overlevningsdrakter og en høy lastekapasitet ved hover for å få med flest mulige nødstedte.

Skal helikopteret også finne og redde mennesker på land, som ved søk sommer og vinter, flyging ved bratte fjellsider, trange juv og i dårlig sikt og høy vind, og landing på vei e.l. ved trafikkulykker trenger den også egenskaper til dette.

Mye av diskusjonen har fokusert på hvor langt til havs treskeverket skal kunne fly, mens det kanskje har vært fokusert mindre på på bredden av ambulanse-, søk- og redningsoppdrag en slik tjeneste skal utføre. Det er også en utbredt frykt for at helikopteret skal veie mye mer enn normalt dersom det skal kunne bidra i anti-terroroperasjoner. Til det kan man si at man bør kunne regne med at en del av slikt utstyr er modulbasert på samme måte som mobile brannpumper o.l. som man ikke flyr rundt med til daglig. Skulle jeg eller noen av mine bli utsatt for en terrorhandling ville jeg sette stor pris på å bli "reddet", og da kan jeg love at jeg ikke er kresen på helikoptertypen bare soldatene/politiet og helikopteret deres er generøst utstyrt og utrustet til å løse oppdraget ;)

Forsvaret har nok også en egeninteresse med NH-90. Det egner seg best til å redde soldater såret i strid, såkalt combat search and rescue. NH90 er sikkert best egnet til taktisk flyvning, det har militære systemer, forholdsvis lav radar- og IR signatur osv.

Har brukt fire år på å velge redningshelikopter, dette melder e24.no

En prosjektgruppe opprettet av regjeringen i 2007 har hittil brukt 112 millioner kroner – men har ennå ikke klart å bli enig om hvilken helikoptertype som skal erstatte dagens redningshelikoptere.

ap.no har overskriften "Helikopterkjøp uten bakkekontakt".

Dagen før nasjonaldagen i mai 2002 var Stortingets representanter samlet for å stemme over fremtiden for redningshelikoptertjenesten i Norge.

De gamle Sea King-helikoptrene har 30-årsjubileum samme år, og det er bred enighet om at det er på tide å bytte dem ut. Som en symbolsk handling velger noen i Forsvaret å la et Sea King-helikopter kretse litt lavt over Oslo sentrum denne dagen. Det klirrer i lysekronene i Stortingssalen da vedtaket blir fattet: Sea King skal stå på bakken innen 2008 – og nye redningshelikoptre skal være på plass samme år.

Det sitter tydeligvis 32 personer på Sola og skal prøve å finne ut hvilket helikopter Norge skal gå for som erstatter for SeaKingene. Disse maskinene må vel snart begynne å synge på overtid og vel så det, iallefall må hver time i lufta føre til mange flere timer vedlikehold enn det nye maskiner ville gjort.

Tall Aftenposten har fått, viser at prosjektgruppen de siste fire årene har brukt over 112 millioner kroner – uten at det er klart hvem som skal levere helikoptrene eller nøyaktig når de vil være på plass.

- Forsvaret presser på for å få et helikopter som dekker deres behov, men det passer dårlig med egenskapene til et rent sivilt redningshelikopter. Det har endt opp med å bli en byråkratisk suppe - og en prosess som også har blitt ufattelig dyr. Det er helt utrolig å sitte på sidelinjen å se på at dette skjer. Vi har kommet i en situasjon hvor vi gambler med livet til nødstedte som fremdeles må akseptere at Redningstjenesten bruker gamle, helikoptre som går sakte, sier Gram.

Mulig jeg ikke henger helt med her, men har ikke forsvaret fått/får egne helikoptre. Altså de som er på de nye fregattene, om jeg ikke husker helt feil NH90?? Kjenner jeg er ute på en veeeeldig tynn is her nå, som noen med bedre kunnskap gjerne må komme å salte!

Litt historikk, fra Steinars sider om 719 skvadron:

http://www.719skvadron.no/719hist_skv.htm

Men allerede etter "Skagerak"-ulykken i september 1966 ble det klart at Bell redningshelikoptrene i Norge hadde klare begrensninger i rekkevidde og kapasitet.
Under "Skagerak" ulykken hadde danske Sikorsky S-61 helikoptere reddet et stort antall passasjerer fra det synkende skipet,
uten at Norge hadde noen helikoptere som hadde kapasitet til å hjelpe.

Dette åpnet folkets øyne for behovet for helikopter-redningstjeneste, og avisene krevde at også den norske redningstjenesten
måtte få tilsvarende helikoptere som de danske.
Myndighetene satte ganske raskt ned et utvalg som skulle vurdere de forskjellige helikoptertypene på markedet,
men først i november 1969 ble det bestillt 3 Westland Sea King helikoptere av Justisdepartementet,
en ordre som i 1970 ble øket til 10 stykk.
Disse helikoptrene skulle opereres av Luftforsvaret.

”Suppa” begynte da det ble tale om utskifting av de trofaste SeaKingene.

Sterke krefter ønsket en privatisering av Redningstjenesten.
Private selskaper (som selvsagt alltid ønsker en utvidelse av virksomheten) begynte, med hjelp av enkelte politikere ”å stikke kjepper i hjulene” på planene.
(Privatiseringen som ble gjennomført i Storbritannia og Irland har hatt blandet suksess, og remilitarisering er sansynlig – hvis forsvarsbudsjettene tillater det)

Dagens ”tautrekking” slik jeg ser det:

Justisdepartementet:
Vil gjerne slippe å belaste sitt budsjett med innkjøp av nye helikoptre.
Har fått mye pepper etter 22.07., og vil ikke helt gi slipp på sin innflytelse.

Helsevesenet:
Skulle Merlin bli valgt, så betyr dette store utgifter på de fleste sykehus/landingsplasser for å oppgradere disse.
Hovedfokus her er også de ”daglige” hendelser, fremfor å tenke på evt kommende ”katastrofer” på f.eks en oljeplatform.

Forsvaret:
Med valget av ”Dunderklumpen” som fremtidig kampfly, så innser de at midler til fornyelse av annet materiell ligger langt frem i tid.
Behovet av et større helikopter enn B412 gjør at valget av type har mye å si hvis redningshelioptrene også skal brukes ”militært”.

Å samordne sprikende krav/hensikter er nok ikke lett, men å bruke millioner på ”papirflytting” høres utrolig ut.

En annen sak i denne forbindelse:
LTRs AW139ere har fått innstallert redningsheis.
Her krangles det (så vidt jeg vet) om hvem som skal betale for trening/opplæring i bruk av denne.

Min mening (som mangeårig offshorearbeider):
Merlin operert av Luftforsvaret bør være avløseren til SeaKingene.

Så får ”innlandsbeboerne” krangle om hvordan basehoppere, forvillede turgåere og vegtransportulykker best kan hjelpes. :D

SAR-oppdrag er stort sett sjøredningstjeneste. Innlandsoppdrag er litt annerledes, men jeg klarer ikke helt å se hvorfor Norge ikke kan velge det som danskene har gått for. Men når man lar byråkrater som har vokst opp i byråkratiet og ikke vært utenfor byråkratiet mene noe om noe de definitivt kan ustyrtelig mye om - vel, da har vi grunnlaget for "an accident on its way to happen".

Har brukt fire år på å velge redningshelikopter, dette melder e24.no

Journalister nok en gang...

Sentrale myndigheter har ikke brukt fire år på å finne Sea Kingens arvtager, de har brykt adskillig lengre tid enn som så. Husker at det var hefitge debatter om dette da jeg avtjente verneplikten i 330 skv. for 16 år siden.

SAR-oppdrag er stort sett sjøredningstjeneste. Innlandsoppdrag er litt annerledes, men jeg klarer ikke helt å se hvorfor Norge ikke kan velge det som danskene har gått for.

Og i Norge har man enda mer bruk for rekkeviden til Merlin, spesielt i nordområdene der det blir mer aktivitet i fremtiden.

Min mening (som mangeårig offshorearbeider):
Merlin operert av Luftforsvaret bør være avløseren til SeaKingene.

Så får ”innlandsbeboerne” krangle om hvordan basehoppere, forvillede turgåere og vegtransportulykker best kan hjelpes. :D

Jeg støtter denne.
Så avhengig norsk økonomi er av oljenæringen, så skulle det bare mangle om det ikke var en redningstjeneste som er tilpasset denne næringen.

Og i Norge har man enda mer bruk for rekkeviden til Merlin, spesielt i nordområdene der det blir mer aktivitet i fremtiden.

Jeg støtter denne.
Så avhengig norsk økonomi er av oljenæringen, så skulle det bare mangle om det ikke var en redningstjeneste som er tilpasset denne næringen.

Er det noen hindring å ha to typer da??
Det er vel ikke slik at de som er tiltenkt nordsjøarbeid og innlandsredning ikke kan brukes om hverandre..

Neida - to typer er vel heller naturlig, dog til litt forskellig bruk.

Antallet Merlin på kort standby kan vel med den tekniske utvikling reduseres noe pr base. Med backup strategisk basert rundt kysten.

Mange innlandsoppdrag kan f.eks utføres av AW139 el.lign med heis.

Kanskje byråkratene på Sola heller burde se på organiseringen av redningstjenesten, fremfor å flytte papir, og "møtes til lunsj".

Men dette ligger selvfølgelig ikke i deres "mandat". ::colgate:

Back