Litt historikk, fra Steinars sider om 719 skvadron:
http://www.719skvadron.no/719hist_skv.htm
Men allerede etter "Skagerak"-ulykken i september 1966 ble det klart at Bell redningshelikoptrene i Norge hadde klare begrensninger i rekkevidde og kapasitet.
Under "Skagerak" ulykken hadde danske Sikorsky S-61 helikoptere reddet et stort antall passasjerer fra det synkende skipet,
uten at Norge hadde noen helikoptere som hadde kapasitet til å hjelpe.
Dette åpnet folkets øyne for behovet for helikopter-redningstjeneste, og avisene krevde at også den norske redningstjenesten
måtte få tilsvarende helikoptere som de danske.
Myndighetene satte ganske raskt ned et utvalg som skulle vurdere de forskjellige helikoptertypene på markedet,
men først i november 1969 ble det bestillt 3 Westland Sea King helikoptere av Justisdepartementet,
en ordre som i 1970 ble øket til 10 stykk.
Disse helikoptrene skulle opereres av Luftforsvaret.
”Suppa” begynte da det ble tale om utskifting av de trofaste SeaKingene.
Sterke krefter ønsket en privatisering av Redningstjenesten.
Private selskaper (som selvsagt alltid ønsker en utvidelse av virksomheten) begynte, med hjelp av enkelte politikere ”å stikke kjepper i hjulene” på planene.
(Privatiseringen som ble gjennomført i Storbritannia og Irland har hatt blandet suksess, og remilitarisering er sansynlig – hvis forsvarsbudsjettene tillater det)
Dagens ”tautrekking” slik jeg ser det:
Justisdepartementet:
Vil gjerne slippe å belaste sitt budsjett med innkjøp av nye helikoptre.
Har fått mye pepper etter 22.07., og vil ikke helt gi slipp på sin innflytelse.
Helsevesenet:
Skulle Merlin bli valgt, så betyr dette store utgifter på de fleste sykehus/landingsplasser for å oppgradere disse.
Hovedfokus her er også de ”daglige” hendelser, fremfor å tenke på evt kommende ”katastrofer” på f.eks en oljeplatform.
Forsvaret:
Med valget av ”Dunderklumpen” som fremtidig kampfly, så innser de at midler til fornyelse av annet materiell ligger langt frem i tid.
Behovet av et større helikopter enn B412 gjør at valget av type har mye å si hvis redningshelioptrene også skal brukes ”militært”.
Å samordne sprikende krav/hensikter er nok ikke lett, men å bruke millioner på ”papirflytting” høres utrolig ut.
En annen sak i denne forbindelse:
LTRs AW139ere har fått innstallert redningsheis.
Her krangles det (så vidt jeg vet) om hvem som skal betale for trening/opplæring i bruk av denne.
Min mening (som mangeårig offshorearbeider):
Merlin operert av Luftforsvaret bør være avløseren til SeaKingene.
Så får ”innlandsbeboerne” krangle om hvordan basehoppere, forvillede turgåere og vegtransportulykker best kan hjelpes.
