Nye redningshelikoptere

Jeg foreslo St.Bernard i en intern konkurranse, men det ble Merlin gitt. Alle som kommer tilbake fra England og kurs er veldig opptatt av å kalle den ved sitt nye navn om dagen.
 
Nå har jo britene kalt AW101 for Merlin i alle år, på lik linje med WS-61, bedre kjent her på berget som Sea King ;)
 
4 milliarder billigere, bak betalingsmur på Aftenbladet, men flott bilde i alle fall :

http://www.aftenbladet.no/innenriks/-Forsinket-redningshelikopter-blir-4-mrd-billigere-541583b.html



Jøss, er det mulig å få det billigere flybransjen[emoji6].

Dette ser jo positivt urt, helikopteret har vel fungert i de fleste andre land også. Selv om Danmark har hatt litt snagg?
Litt utsatt, så får håpe det er snakk om få uker/mnd..

Synes de skulle revurdert fargeskjema, når de først skal lakkere, er jo klassisk, men på tide med fornyelse synes jeg.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Last edited:
Første AW101 til Norge skal etter planen ankomme SVG i morgen som endel av flyshowet der, selv om det fortsatt ikke formelt er overlevert
 
Sist av alle. Planen er vel at det skal gå 7 måneder mellom innføringsfase. Ørland neste, så Bodø, Banak og evt. Florø før Rygge.
 
Si ikke det :

Politikere og Offiserer som helst vil bo, eller har hytte og båt på Hvaler; finner fort argumenter for andre prioriteringer. :)

ref: Bell 412.
 
Si ikke det :

Politikere og Offiserer som bor eller helst vil bo på det "sentrale Østland" , eller har hytte og båt på Hvaler;
finner fort argumenter for andre prioriteringer. :)

ref: Bell 412.
 
Omgivelsene rundt helipadene på sykehusene sliter når de nye SAR Queen helikopterene skal lande og ta av.

Hva kan man gjøre for å fikse problemet?
- bygge nye helipader noen hundre meter borte, der det er mulig, pasient i ambulamse siste stykket?
- lande på egnet sted laste om pasient til mindre hocus eller bil?
- selge alle SAR Queen og kjøpe mindre helikopter?
- Annet forslag?

Hva gjør de i andre land med AW101?
 
Omgivelsene rundt helipadene på sykehusene sliter når de nye SAR Queen helikopterene skal lande og ta av.

Hva kan man gjøre for å fikse problemet?
- bygge nye helipader noen hundre meter borte, der det er mulig, pasient i ambulamse siste stykket?
- lande på egnet sted laste om pasient til mindre hocus eller bil?
- selge alle SAR Queen og kjøpe mindre helikopter?
- Annet forslag?

Hva gjør de i andre land med AW101?

De prøver vel å sikre områdene bedre, mer obs på at ambulanser ikke står så utsatt til ved helikopter bevegelser? De nye helikoptrene er jo flotte og skal nok brukes.
 
Da byttes Sea Kingen på Ørland ut med SAR Queen fra og med i morgen, som den andre basen etter Sola
 
Back
Top