Danskene har vel helikopter i henhold til britisk Merlin-standard og da snakker vi om Rolls-Royce Turbomeca RTM322-motorer. Tilbudet fra Agusta Westland for det norske forsvaret er med GE CT7-8-motorer. De kanadiske CH-149 Cormorant har samme GE-motorer og har ikke hatt noen motorproblemer. Problemene med tail rotor hub cracking er uavhengig av motortype og er funnet på begge sider av Atlanteren.
Har startet å bygge norske AW101-helikoptre.
Norges nye redningshelikopter ble avduket under en seremoni hos Leonardo-Finmeccanica (tidligere Agusta Westland) på anlegget i Yeovil i Somerset i Sørvest-England i dag.
Blir vel uansett ikke feil å kalle den AW101, da det er den offisielle betegnelsen fra Leonardo-Finmeccanica?
Hvorfor ikke? Der den skal brukes (les 330) går den under betegnelsen AW101, og har vel aldri vært benevnt Merlin i Norge i versjonen vi får, så vidt jeg vet. En bokstav- og tallkombinasjon klarer vi, jfr f.eks F-16Ikke feil men den vil jo ikke bli kalt AW101 på folkemunne. Så kunne man likegodt introdusert Merlin-navnet i artikkelen.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.