Nye redningshelikoptere

Fire gode kandidater. Vi må høre med våre naboland og høre hva som fungerer. Vi får lære av danskene slik vi gjorde på slutten av 60 årene da det ble fortgang av kjøpet av Seaking.
:fly

Den danske forsvarsminister informerer Norge om at de danske redningshelikopterene har behov for mye vedlikehold. Det er bl.a problemer med motorene. Ifølge artikkelen vil ikke problemene gå ut over redningstjenesten i Danmark, men kan sette bom for å sende tre helikoptere til Afghanistan.
Agusta-Westland har et team på 130 mann som jobber med utfordringene.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/forsvaret/problemer-i-koe-for-danskenes-nye-helikoptre/a/10147808/

Canada bruker samme helikoptertype, har de samme utfordringer med vedlikeholdet og driftssikkerhet?

Vidar

Danskene har vel helikopter i henhold til britisk Merlin-standard og da snakker vi om Rolls-Royce Turbomeca RTM322-motorer. Tilbudet fra Agusta Westland for det norske forsvaret er med GE CT7-8-motorer. De kanadiske CH-149 Cormorant har samme GE-motorer og har ikke hatt noen motorproblemer. Problemene med tail rotor hub cracking er uavhengig av motortype og er funnet på begge sider av Atlanteren.

Danskene har vel helikopter i henhold til britisk Merlin-standard og da snakker vi om Rolls-Royce Turbomeca RTM322-motorer. Tilbudet fra Agusta Westland for det norske forsvaret er med GE CT7-8-motorer. De kanadiske CH-149 Cormorant har samme GE-motorer og har ikke hatt noen motorproblemer. Problemene med tail rotor hub cracking er uavhengig av motortype og er funnet på begge sider av Atlanteren.

Takk for svaret. Da er det å håpe på at problemene med tail rotor hub blir løst til de norske maskinene skal leveres. Og det er ennå noen tid til det skjer.

Vidar

Følger ikke så mye med. Hadde ikke ventet på avgjørelse så fort!
Er glad for at det endelig er tatt en avgjørelse. Så den dokumentaren i NRK om disse helikoptrene. Sea King har gjort en fantastisk jobb. Vær gang jeg ser disse flotte maskinene så er det mange tanker som strømmer rundt i hodet samtidig. Det så mange historier rundt dette ikonet som fremdeles er i aktiv bruk. Ikke ofte jeg ser maskinene men, kan nok erindre de fleste møtene med denne flotte maskinen. Enten fra barndomen da den fløy forbi til en aksjon i all slags vær. Eller i voksen alder da jeg har møt den i luften, eller sett den på flyplassen, eller lander og tar av like ved. Og ikke minst alle bildene jeg har sett av maskinen i aviser og fjernsyn. Har alltid vært ett møte som ikke har gått i glemselen. Sist jeg så en Sea King var rett før påske. På de dagene har det nok vært mange ulykkelige skjebner og ikke minst glede med maskinene. Glad det er tatt en avgjørelse for nytt helikopter!

Flere enn meg som begynner å gå lei av AW101 betegnelsen? Helikopteret heter jo også Merlin, høres jo mye bedre ut? Men det er vel litt det samme som da media skreiv seg inn i et hjørne og konstant kalte Lightning'en (F-35) for Joint Strike Fighter.

Blir vel uansett ikke feil å kalle den AW101, da det er den offisielle betegnelsen fra Leonardo-Finmeccanica?

Blir vel uansett ikke feil å kalle den AW101, da det er den offisielle betegnelsen fra Leonardo-Finmeccanica?

Ikke feil men den vil jo ikke bli kalt AW101 på folkemunne. Så kunne man likegodt introdusert Merlin-navnet i artikkelen.

Ikke feil men den vil jo ikke bli kalt AW101 på folkemunne. Så kunne man likegodt introdusert Merlin-navnet i artikkelen.
Hvorfor ikke? Der den skal brukes (les 330) går den under betegnelsen AW101, og har vel aldri vært benevnt Merlin i Norge i versjonen vi får, så vidt jeg vet. En bokstav- og tallkombinasjon klarer vi, jfr f.eks F-16 :)

Tja, du kan jo se på at F-16 opperativt kalles Viper ;) F-16 sitter dog litt lettere på tungen og er mer kortfattet enn AW101, samtidig, F-104 var offisielt kalt Starfighter, men lokalt var Vestfjordoksen, eller bare Oksen vanlig i bruk, i tillegg høres da Merlin ganske mye råere ut enn AW101.

Har ikke Forsvaret også luftet navnet/betegnelsen SARKing for disse helikopterne?

Sent from my iPad using Tapatalk

Back