Nye Recaro-stoler til SAS 737-800

Re: Rykte: Nye Recaro-stoler til SAS 737-800

Jeg hadde NEK seter t/r MUC-TBS 4 timer hver vei midt på natten. Ikke noe å anbefale.

For oss som har overlevd en time eller mere i LN-RRG (vil ikke kalle det en flyreise) kan det kun bli mye bedre - Recaro, Ryanair, Meksikansk Nattbuss, Trabant alle fantastiske forbedringer opp fra LN-RRG

De nye stole, som SAS tester i øjeblikket er LHs nye Recaromodel. Og i SAS' kommende 737-800, installeres der i øvrigt 181 sæder. Dette bliver højst sandsynlig standard på alle SAS -800, ligeledes 141 sæder i -700.

De nuværende stole af typen Sicma Aero Seats, som findes i SAS 320 og de fleste 737 synes jeg, er frygtelige. Noget rigtig lort, for at sige det lige ud! Det er også de tilbagemeldinger SAS får fra mange kunder. Derimod har Lufthansa fået positiv feedback på deres nye Recarostole. Alle ville nok ønske sig stole som i gamle dage, men med en stol der sikrer bedre living space og plads til knæerne og i øvrigt sparer SAS flere hundrede kg vægt ved hver take off (=brændstof) så er disse stole fremtiden, folkens! Og den nye stol er faktisk meget innovativ i forhold til sin forgænger (DY, Swiss, Finnair), når det kommer til netop vægt. Komforten er en svær ting, da det er meget individuelt, hvordan folk oplever sædekomfort. Det læses tydeligt herinde.

Og lige en mulig kommende nyhed: SAS smider ordre på 30 Airbus 320NEO. SAS har endnu ikke bekræftet, men muligvis sker det på det kommende Paris AirShow. Som sagt, kun et rygte, der florerer i medierne!

Da lurer jeg virkelig på hvem de har spurt:

http://www.flyertalk.com/forum/mile...rtners/1120018-nek-die-neue-europakabine.html

Kritikken er knusende, og nesten enstemmig. Gjør SAS den samme feilen og bestiller så dårlige seter, blir det minimalt med flighter over 45 minutter på meg med SAS for meg i fremtiden.

Igen, det er meget individuelt, hvordan sædekomfort opleves. Utroligt at nogle synes de er en forbedring mens andre det modsatte. Samme "presse" er den forrige model (DY) nok også gået igennem. Hvis du spørger mig, er det en forbedring ifht vores nuværende sæder i 320 og fleste 737.

Igen, det er meget individuelt, hvordan sædekomfort opleves. Utroligt at nogle synes de er en forbedring mens andre det modsatte. Samme "presse" er den forrige model (DY) nok også gået igennem. Hvis du spørger mig, er det en forbedring ifht vores nuværende sæder i 320 og fleste 737.

Nå er det jeg og en haug med andre passasjerer som betaler lønna di, så jeg håper at SAS hører på passasjerene og ikke de ansatte.
Hvis du tar deg tid til å lese hva som står i flyertalk-tråden så vil du kanskje se hvorfor dette er et forferdelig tiltak.

Da lurer jeg virkelig på hvem de har spurt:

http://www.flyertalk.com/forum/mile...rtners/1120018-nek-die-neue-europakabine.html

Kritikken er knusende, og nesten enstemmig. Gjør SAS den samme feilen og bestiller så dårlige seter, blir det minimalt med flighter over 45 minutter på meg med SAS for meg i fremtiden.

Med da LH, SK og DY med de omtrent samme setene blir det med andre ord lite flygning på deg fremover?

Setene er helt greie etter min mening, og det finnes langt værre i bransjen

Jeg er 193 cm og sier ja takk til alle ekstra mm som kommer. Min verste opplevelse noen gang var Braathens back, nest bakerst i en -500. Hadde to volumiøse mennesker på hver side, og knærne i ryggen på han framfor. For å siter Oluf, " æ satt fast som i ei revsaks".

Forøvrig har WF fortsatt det flyet med best benplass innenriks. Klarer du å kapre midtsete helt bakerst i E-seksjonen, så har du minst 10 meter med benplass framfor deg :)

Jeg synes ikke de nye setene er så ille, men er helt enig i at sitteputen kunne vært mykere, det er tross alt der det meste av vekten er når man sitter, og høyden på sitteputen gjøre heller ikke noe med benplassen. Ryggen min overlever helt fint at ryggstøtten er hard, det er tross alt ikke mange kg vekt man presser mot den, og at jeg kan plassere meg i en mer behagelig sittestilling pga at jeg faktisk har plass til å ha knærene i mer enn en låst posisjon gjør at jeg synes de nye setene er en klar forbedring.

Folk med ryggproblemer (som meg), bør iallefall unngå disse setene om mulig.
For mitt vedkommende er det så ille at jeg må ta smertestillende både før, under og etter en flytur i et av disse setene.
Jeg håper virkelig at flyselskapene hører på kritikken og gjør noe med det. Mykere seter burde det være mulig å få til uten at det går på bekostning av vekt.

Jeg syns setene er gode, og gir god stoette om man sitter ordentlig og ikke som en sekk poteter. Den potensielle gevinsten paa beinplass overveier paa langt litt hardere seter for min del.

Har man nok fett på røven, så er det ikke noe problem å sitte på en treplanke :)

Joa, men da sliter man både med setebredde og beinplass også, så akkurat det er vel ikke noe fordel

*ta det fra en med BRED erfaring :P*

Nå er det jeg og en haug med andre passasjerer som betaler lønna di, så jeg håper at SAS hører på passasjerene og ikke de ansatte.
Hvis du tar deg tid til å lese hva som står i flyertalk-tråden så vil du kanskje se hvorfor dette er et forferdelig tiltak.

SAS, og Lufthansa hører på kundene sine.
De tilbakemeldingene jeg har lest er ene å alene fra kundeundeundersøkelser Lufthansa har kjørt. De har hatt flere etter innstallering, for både business og economy pax.
De aller fleste tilbakemeldingene som er kommet inn til selskapet er positive. Selvfølgelig noe negativt.
Flyertalk og dette forum består utelukkende av flyinteriserte mennesker og eventuelt journalister etc. At det vil komme endel annerledes reaksjoner er ganske normalt.
Så når du går ut så ekstremt brått som du gjør her, snakker du faktisk mot bedre vitende. At enkelte (deg innkludert) er missfornøyd med disse setene er naturlig da smaken er delt, men Lufthansa har kommet til sin konklusjon om at disse setene er en success, og det er etter å ha snakket med sine kunder.
Jeg har selv prøvd disse setene flere ganger, og jeg synes de var helt ok. Ikke så bra som Lufthansa skal ha det til, men heller ikke så forferdelig som du og enkelte andre mener.

Støtter dette etter flere turer med LH. Totalt sett tror jeg dette er de beste setene man kan få i dag. Håper de tar de meksikanske nattbussene først (RRF/G/H).

Tror imidlertid man må være obs på at putene kanskje må skiftes oftere enn de må med 'gamle' seter ..

Back