Nye prosedyrer på OSL, strore forsinkelser pga. manglende oppdateringer

C130

ScanFlyer Gold
Nye prosedyrer på OSL, strore forsinkelser pga. manglende oppdateringer

Store forsinkelser og fullst kaos på OSL i morgentimene i henhold til Bergens Tidende :

Nye innflygningsrutiner til Gardermoen skaper problemer i morgentrafikken over hele landet - kun bare for SAS og Norwegian.

Årsaken er et nytt datasystem som ble innført torsdag morgen, sier kommunikasjonsrådgiver Kristian Løksa i Avinor1 i BT.

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Flyene-star-pa-Flesland-2857333.html

Re: Kaos på OSL!

Kaos er vel å ta i for rundt en times forsinkelser og en håndfull kanselleringer?

Men hva er det som er lagt om i trafikksystemet? Kan det forklares enkelt for en økonom?

Kaos er vel å ta i for rundt en times forsinkelser og en håndfull kanselleringer?

Men hva er det som er lagt om i trafikksystemet? Kan det forklares enkelt for en økonom?

Nye inn og utflygningsprosedyrer. Database leverandøren til SAS/NAX har gjort en feil og levert gammel data men nye kart.

Treffer vel ikke bare SAS/NAX. Vi har iallefall en knapp halvtimes slot oppover til OSL idag.

Flow er det uansett grunnet innføringen. (Du har vel lest AIP SUP? ;))

Men: SAS og NAX fører til både taktiske og strategiske forsinkelser for andre kunder.

Jeg mener dette er av de groveste f*** u* flyselskaper har gjort operativt i Norge i senere år.

Men: SAS og NAX fører til både taktiske og strategiske forsinkelser for andre kunder.

Jeg mener dette er av de groveste f*** u* flyselskaper har gjort operativt i Norge i senere år.

Rolig med uttalelsene nå. SAS/NAX/NVR er her blitt felt av ekstern leverandør av FMS database og bør nok ansees som uskyldig i denne saken. Tror ikke leverandøren får julekort fra sine norske kunder i år.

Last edited:

Ja flyvelederne er jo de som bør rope høyest, når det gjelder andres fuck up's innen luftfarten....

Det som er ganske provoserende er at kapteinen på et NAX' fly fra VA til GM i morges gikk på PA-anlegget og sa "Forsinkelsen skyldes syke flygeledere i tårnet på GM".

En av mine flygelederkollegaer var på nettop dette flyet og ringte både tårn VA og GM og fikk bekreftet at det ikke var noen som helst redusert kapasitet knyttet til sykdom/personellmangel.

Han konfronterte deretter kapteinen med dette, og vedkommende "snakket seg så bort" og unskyldte seg med at han måtte ta en telefon.

Det at profesjonelle aktører i bransjen velger å legge skylden på en allerede stigmatisert faggruppe er under enhver kritikk. Saken følges forøvrig opp mot selskapet, for slik kan vi ikke ha det!

Ja flyvelederne er jo de som bør rope høyest, når det gjelder andres fuck up's innen luftfarten....

Men gidd å dra den diskusjonen inn her. Det er jo helt irrelevant for topic. Provider til SAS/NAX har fucket opp, ferdig med den saken.

Men gidd å dra den diskusjonen inn her. Det er jo helt irrelevant for topic. Provider til SAS/NAX har fucket opp, ferdig med den saken.

Nettopp, provider har bæsjet på leggen! Da blir dette direkte feil:

Hvem er det som lever FMC Database til SAS/NAX/NVR?

Er det Jeppesen eller er det EAG som leverer?
Siden de har fått feil database men riktige kart?

Det som er ganske provoserende er at kapteinen på et NAX' fly fra VA til GM i morges gikk på PA-anlegget og sa "Forsinkelsen skyldes syke flygeledere i tårnet på GM".

En av mine flygelederkollegaer var på nettop dette flyet og ringte både tårn VA og GM og fikk bekreftet at det ikke var noen som helst redusert kapasitet knyttet til sykdom/personellmangel.

Han konfronterte deretter kapteinen med dette, og vedkommende "snakket seg så bort" og unskyldte seg med at han måtte ta en telefon.

Det at profesjonelle aktører i bransjen velger å legge skylden på en allerede stigmatisert faggruppe er under enhver kritikk. Saken følges forøvrig opp mot selskapet, for slik kan vi ikke ha det!

Wow. Patetisk av nax-kapteinen.

Bra at det følges opp. Veldig lite profesjonelt.

Niks, og jeg er nesten helt sikker på at det har ingen av de andre pilotene i selskapet gjort heller :)

Jeg vet også at du ikke har lest den, derav ;)

Det er litt for mye informasjon som stopper hos flyselskapets support avdeling.

Nettopp, provider har bæsjet på leggen! Da blir dette direkte feil:

Quote:

Jeg står ved kommentaren, SAS og NAX er fortsatt ansvarlig for at de har tilgjengelig grunnlagsdata. Når det er sagt, så er manglende kontroll av grunnlagsdata i fly ett sort hul tilsynsmessig. (Ikke første gangen denne typen problemer oppstår, men har ikke sett så stor OMFANG ennå. Det var ikke bare Oslo sine endringer i AIRAC som manglet).

Back