Nye prosedyrer på OSL, strore forsinkelser pga. manglende oppdateringer

Re: Nye prosedyrer på OSL, strore forsinkelser pga. manglende oppdateringer

går da fint inn i rekken av endel andre kommentarer herinne...

Re: Kaos på OSL!

Vil det hjelpe å sjekke NOTAM, dersom flyets navigasjonsdatabase ikke er riktig?
Uten at jeg kjenner detaljene i hva som er nytt og hva som er galt:
Hvis flyets database ikke inneholder riktige SID/STAR og alle navigasjonspunkter i disse, hjelper det lite å lese en NOTAM om at det er nye prosedyrer.

Man kan selvsagt legge inn en prosedyre manuelt ut fra platesene, men med 20-30 min turnaround blir det temmelig kaotisk.

Kun mine to ører, uten at jeg kjenner flere detaljer enn det som sto på et par nettaviser.

Håper da kapteiner leser NOTAM inne på briefing-rommet. Bør ikke fartøysjefen merke dette med gult før flying 7.mars?

NOTAM A0461/13
A0461/13 NOTAMN
Q) ENOR/QPITT/I /BO /A /000/999/6012N01105E005
A) ENGM B) 1303070000 C) 1303212359
E) TRIGGER NOTAM - AIP AIRAC SUP 03/13 EFFECTIVE DATE 07 MAR 2013
REVISED PROCEDURES AT ENGM AIRPORT AIP AMDT 01/13 07 MAR 2013
CREATED: 08 Feb 2013 10:18:00
SOURCE: EUECYIYN
NOTAM A0460/13

Fikk servert en litt annen variant av kapteinen på SK4026 SVG-OSL i ettermiddag: "OSL har innført nye innflygingsrutiner i dag, men har glemt å informere oss som flygende personell om endringne. Om dere som er passasjerer er irritert over forsinkelsene, kan jeg forsikre dere om at vi piloter er ekstremt irritert".
Vet ikke om denne kapteinen var dårlig informert, eller om det er bevisst "politikk" å klandre Avinor når forsinkelser oppstår blandt den yrkesgruppen. I dette tilfelle burde han tydeligvis heller rette skytset internt i SAS.
Patetisk er helt greit å bruke. Her legger han skylden på OSL, og sier at de har glemt å informere. Dette har selskapene visst i flere måneder. OSL har ikke glemt noe som helst. Så istedenfor å legge skytsen på sitt egen selskap og underleverandører legger han skylden på OSL/Avinor. Patetisk.
Neste gang SAS er forsinket pga dårlig vær er det da greit at jeg legger all skyld på piloten personlig? Dette har gjentatt seg gang på gang hvor piloter legger skylden på alle andre enn seg selv og sitt eget selskap. Hørte jeg delay-code ATC...

Håper da kapteiner leser NOTAM inne på briefing-rommet. Bør ikke fartøysjefen merke dette med gult før flying 7.mars?

Hva hjelper det når
Database leverandøren til SAS/NAX har gjort en feil og levert gammel data men nye kart.

Gammel database med riktig dato og nye kart skaper et problem, selv om man har pugget NOTAM utenat.

Hva hjelper det når

Gammel database med riktig dato og nye kart skaper et problem, selv om man har pugget NOTAM utenat.

Ja, da kan jeg skjønne det. Da er vel bare for database-leverandøren å gå igjennom rutiner da.

Back