Nye prosedyrer på OSL, strore forsinkelser pga. manglende oppdateringer

Re: Kaos på OSL!

Da kom pressemeldingen fra Avinor .. Men problemet er vel kanskje også når dataene ble levert fra provider til selskapet .. Tydeligvis har det ikke vært noen testing for det gikk i produksjon, og det er alltid farlig når man er avhengig av å kommunisere med andre systemer ... Etter hva jeg kan se er det #fail til Navtech for mangler ved levering og #fail til SAS/DY for manglende kvalitetssikring.

----

Mangler oppdaterte navigasjonsdata – skaper forsinkelser

7. mars 2013 kl. 15:16 av Kristian Løksa
Det ble i dag tidlig innført nye innflygningsrutiner ved Oslo Lufthavn, Gardermoen. De nye innflygningsrutinene, utarbeidet i samarbeid med flyselskapene, skal gi kortere og mer effektive innflygninger til lufthavnen.

Ved innføring av nye rutiner, må programmeringen i flyene oppdateres. Oppdateringen har gått bra hos de fleste selskapene, men SAS og Norwegian har opplevd problemer med sine systemer. Derfor må trafikken til SAS og Norwegian håndteres manuelt inn til Oslo Lufthavn, Gardermoen.

- Det er flyselskapenes ansvar å ha navigasjonsutstyret i orden. Når selskapene har fått på plass sine systemer, vil vi kunne øke kapasiteten på Gardermoen. Vi venter nå på tilbakemelding fra selskapene på når deres systemer er klare. Samarbeidet mellom flykontrollen og operasjonssentrene i SAS og Norwegian har vært svært bra gjennom dagen, og bidratt til at forsinkelsene ikke har blitt enda større, sier flysikringsdirektør Anders Kirsebom i Avinor.

Last edited:

Så får sas og dy dette på plass i løpet av dagen, eller vil dette ta flere dager å fikse?

Vi har fått vite at de jobber med å få lagt inn på enkelte fly i kveld, men må forvente en mix av begge deler også i morgen.

Det går bedre operativt nå, så vi ligger med CFMU flow rett under det nivået vi ville vært på uansett grunnet omleggingen. Det er dog en del momenter som gjør det vanskelig å operere helt som planlagt: Høyere radiobelastning fordi NAX/SAS ++ må radarledes mye av veien, og at det er vanskeligere å få ankomster til å følge ønsket vertikal profil. Det viser seg (igjen) at besetninger kan ha problemer med å beregne nedstigning manuelt basert på kun trackmiles. Siden STAR systemet støtter seg tungt på høyderestriksjoner, fører det til mye overvåkning av profiler.

Jeg vet også at du ikke har lest den, derav ;)

Det er litt for mye informasjon som stopper hos flyselskapets support avdeling.
Ikke helt enig. Ihvertfall ikke ift. nevnte AIP-SUP etter å ha lest den....

Det var egentlig ingenting som stod der det var virkelig nødvendig å vite for min del. Slik sett har vår Ops gjort sitt.

Det som er ganske provoserende er at kapteinen på et NAX' fly fra VA til GM i morges gikk på PA-anlegget og sa "Forsinkelsen skyldes syke flygeledere i tårnet på GM".

En av mine flygelederkollegaer var på nettop dette flyet og ringte både tårn VA og GM og fikk bekreftet at det ikke var noen som helst redusert kapasitet knyttet til sykdom/personellmangel.

Han konfronterte deretter kapteinen med dette, og vedkommende "snakket seg så bort" og unskyldte seg med at han måtte ta en telefon.

Det at profesjonelle aktører i bransjen velger å legge skylden på en allerede stigmatisert faggruppe er under enhver kritikk. Saken følges forøvrig opp mot selskapet, for slik kan vi ikke ha det!

Fikk servert en litt annen variant av kapteinen på SK4026 SVG-OSL i ettermiddag: "OSL har innført nye innflygingsrutiner i dag, men har glemt å informere oss som flygende personell om endringne. Om dere som er passasjerer er irritert over forsinkelsene, kan jeg forsikre dere om at vi piloter er ekstremt irritert".
Vet ikke om denne kapteinen var dårlig informert, eller om det er bevisst "politikk" å klandre Avinor når forsinkelser oppstår blandt den yrkesgruppen. I dette tilfelle burde han tydeligvis heller rette skytset internt i SAS.

Vet ikke om denne kapteinen var dårlig informert, eller om det er bevisst "politikk" å klandre Avinor når forsinkelser oppstår blandt den yrkesgruppen. I dette tilfelle burde han tydeligvis heller rette skytset internt i SAS.

SAS sentralt tar i hvertfall selvkritikk, selv om noen av de flyvende legger delvis skyld et annet sted

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10101372
- Absolutt. Det er ingen tvil om at dette er vårt ansvar. Vi kjøper tjenesten. Men hvor ansvaret for feilen ligger, gjenstår å finne ut, sier Sandstø.

Fikk servert en litt annen variant av kapteinen på SK4026 SVG-OSL i ettermiddag: "OSL har innført nye innflygingsrutiner i dag, men har glemt å informere oss som flygende personell om endringne. Om dere som er passasjerer er irritert over forsinkelsene, kan jeg forsikre dere om at vi piloter er ekstremt irritert".

SAS hadde fått nye kart, men ikke korrekt data fra sin leverandør. En kaptein bør være godt kjent med at kartverk og databaser mottar oppdateringer hver AIRAC cycle som betyr hver fjerde torsdag, år etter år. Det er i tillegg selskapets egen ops som plikter å informere egne flygere om større endringer av typen vi hadde i dag. Når vedkomne så blottlegger sin manglende innsikt i den luftfartsverden han opererer, samt sviktende forberedelse for dagens flygninger til passasjerene så blir det i mine øyne som å avfyre skuddet i egen fot.

Nå er vist dataene i ferd med å lastes opp i flyene etterhvert som SAS/NAX har mulighet og forhåpentligvis vil problemene forsvinne i løpet av natten. Krysser fingrene for at leveransen av ny data ikke har vært en hastesak uten god nok kvalitetskontroll på innholdet.

Er dette patetisk og lite profesjonelt av denne kapteinen...? Håper vi at dette blir tatt videre med rette etater...? ;)

Last edited:

En kaptein bør være godt kjent med at kartverk og databaser mottar oppdateringer hver AIRAC cycle som betyr hver fjerde torsdag, år etter år.

Hvis piloten aldri har blitt fortalt/kurset i hva som skjer hver fjerde torsdag hver måned, år etter år, så vet han ikke det. Sånn er livet. Piloter forholder seg bare til exipred date på FMS-databasen, og noe mer er det ikke mulig å sjekke eller gjøre . Som pilot må man kunne stole på at dataene i databasen er korrekt. Databasen kan altså inneholde feil data (som i dag), men likevel ha gyldig dato.

En flygeleder bør være godt kjent med dette ;)

Er dette patetisk og lite profesjonelt av denne kapteinen...? Håper vi at dette blir tatt videre med rette etater...? ;)

Patetisk er vel ikke et passende uttrykk.
Profesjonaliteten kan man nok sette spørsmålstegn ved for alle som skyter fra hofta. Uansett hvilket selskap man jobber for.

Om vedkommende faktisk har sagt at man ikke har fått noe som helst informasjon om at det kom endringer så vil jeg si at det er feil. Kartene har ligget klar i flyene. Hva som har skjedd vet jeg ikke, men om det er slik at kart og database ikke stemmer får man jo et problem. Og det skyldes som kjent noe annet enn at beskjed ikke har blitt gitt.

Problemet synes å være at mange ikke har visst hvor problemet ligger. Da skal man være veldig varsom med å rette noen pekefinger.

Så avslutningsvis: Ja, slike ting bør taes videre. Om det er bevisst, uaktsomt eller skyldes mangel på kunnskap så må man sørge for å rydde opp i det.

Last edited:

Patetisk er vel ikke et passende uttrykk.
Profesjonaliteten kan man nok sette spørsmålstegn ved for alle som skyter fra hofta. Uansett hvilket selskap man jobber for.

Om vedkommende faktisk har sagt at man ikke har fått noe som helst informasjon om at det kom endringer så vil jeg si at det er feil. Kartene har ligget klar i flyene. Hva som har skjedd vet jeg ikke, men om det er slik at kart og database ikke stemmer får man jo et problem. Og det skyldes som kjent noe annet enn at beskjed ikke har blitt gitt.

Så avslutningsvis: Ja, slike ting bør taes videre. Om det er bevisst, uaktsomt eller skyldes mangel på kunnskap så må man sørge for å rydde opp i det.

Som du sikkert ser så har jeg bare hentet reaksjonene på NAX-kapteinens uttalelser, og lurte på om disse også gjeldt for SAS-kapteinens uttalelser. Jeg er helt enig i at patetisk ikke er dekkende - hverken for NAX-kapteinen eller for SAS-kapteinen, men en smule uprofesjonelt kan det nok sies å være (gitt at informasjonen vi har er nogenlunde korrekt).

Ellers så synes det som at vi er enige.:)

Hvis piloten aldri har blitt fortalt/kurset i hva som skjer hver fjerde torsdag hver måned, år etter år, så vet han ikke det. Sånn er livet. Piloter forholder seg bare til exipred date på FMS-databasen, og noe mer er det ikke mulig å sjekke eller gjøre . Som pilot må man kunne stole på at dataene i databasen er korrekt. Databasen kan altså inneholde feil data (som i dag), men likevel ha gyldig dato.

Sist jeg sjekket (2002) var AIRAC-sykluser en del av ATPL-teorien, hvertfall da jeg tok den.. ;)

Re: Nye prosedyrer på OSL, strore forsinkelser pga. manglende oppdateringer

Bare et lite spørsmål.

Hvorfor venter man ikke en dag eller to med å kjøre i gang dette nye systemet når det viser seg at to av de største operatørene ikke er klare enda?

Sist jeg sjekket (2002) var AIRAC-sykluser en del av ATPL-teorien, hvertfall da jeg tok den.. ;)

Da husker du sikkert også at dette var én av uendelig mange ting man "lærte" om i ATPL-teorien (jeg kan ikke huske å ha hørt AIRAC nevnt da jeg tok min utdannelse, omtrent rundt samme tid).
Vi som flyr har et praktisk forhold til flyging og alt det måtte innebære. Hvilken teori som ligger bak en nav-database er fullstendig irrelevant for oss all den tid vi kun er sluttbrukere og likevel ikke kan påvirke noe som helst.
Nettopp det gjør jo også selvsagt at man skal være ytterst forsiktig med hvor man legger skylden når man informerer kundene bak.

Da jeg brukte ordet "patetisk" om kapteinen som er omtalt i den første historien så var ikke det ment å kun beskrive hans annonsering på pa-anlegget, men hele situasjonen, som kulminerer i at han blir irettesatt av en fornærmet passasjer, tilsynelatende uten at han kan si noe til sitt forsvar (naturlig nok). Jeg kan bare forsøke å forestille meg hvor flau situasjonen han klarte å sette seg selv i må ha vært.

Det står vel nevnt i NOTAM? Så det er vel mulig å sjekke for litt relevant info der. :lol:

Bare et lite spørsmål.

Hvorfor venter man ikke en dag eller to med å kjøre i gang dette nye systemet når det viser seg at to av de største operatørene ikke er klare enda?

Fordi alle andre har gått over til det nye, inkludert LTT sine systemer.

Og hvorfor skal andre brukere lide operatvit. (Ikke bare forsinkes) pga Navtechs feil?

Da jeg brukte ordet "patetisk" om kapteinen som er omtalt i den første historien så var ikke det ment å kun beskrive hans annonsering på pa-anlegget, men hele situasjonen, som kulminerer i at han blir irettesatt av en fornærmet passasjer, tilsynelatende uten at han kan si noe til sitt forsvar (naturlig nok). Jeg kan bare forsøke å forestille meg hvor flau situasjonen han klarte å sette seg selv i må ha vært.

Vedkommende måtte bare få kverulert litt som vanlig....

Det står vel nevnt i NOTAM? Så det er vel mulig å sjekke for litt relevant info der. :lol:

Vil det hjelpe å sjekke NOTAM, dersom flyets navigasjonsdatabase ikke er riktig?
Uten at jeg kjenner detaljene i hva som er nytt og hva som er galt:
Hvis flyets database ikke inneholder riktige SID/STAR og alle navigasjonspunkter i disse, hjelper det lite å lese en NOTAM om at det er nye prosedyrer.

Man kan selvsagt legge inn en prosedyre manuelt ut fra platesene, men med 20-30 min turnaround blir det temmelig kaotisk.

Kun mine to ører, uten at jeg kjenner flere detaljer enn det som sto på et par nettaviser.

Back