Re: Kaos på OSL!
Da kom pressemeldingen fra Avinor .. Men problemet er vel kanskje også når dataene ble levert fra provider til selskapet .. Tydeligvis har det ikke vært noen testing for det gikk i produksjon, og det er alltid farlig når man er avhengig av å kommunisere med andre systemer ... Etter hva jeg kan se er det #fail til Navtech for mangler ved levering og #fail til SAS/DY for manglende kvalitetssikring.
----
Mangler oppdaterte navigasjonsdata – skaper forsinkelser
7. mars 2013 kl. 15:16 av Kristian Løksa
Det ble i dag tidlig innført nye innflygningsrutiner ved Oslo Lufthavn, Gardermoen. De nye innflygningsrutinene, utarbeidet i samarbeid med flyselskapene, skal gi kortere og mer effektive innflygninger til lufthavnen.
Ved innføring av nye rutiner, må programmeringen i flyene oppdateres. Oppdateringen har gått bra hos de fleste selskapene, men SAS og Norwegian har opplevd problemer med sine systemer. Derfor må trafikken til SAS og Norwegian håndteres manuelt inn til Oslo Lufthavn, Gardermoen.
- Det er flyselskapenes ansvar å ha navigasjonsutstyret i orden. Når selskapene har fått på plass sine systemer, vil vi kunne øke kapasiteten på Gardermoen. Vi venter nå på tilbakemelding fra selskapene på når deres systemer er klare. Samarbeidet mellom flykontrollen og operasjonssentrene i SAS og Norwegian har vært svært bra gjennom dagen, og bidratt til at forsinkelsene ikke har blitt enda større, sier flysikringsdirektør Anders Kirsebom i Avinor.
Da kom pressemeldingen fra Avinor .. Men problemet er vel kanskje også når dataene ble levert fra provider til selskapet .. Tydeligvis har det ikke vært noen testing for det gikk i produksjon, og det er alltid farlig når man er avhengig av å kommunisere med andre systemer ... Etter hva jeg kan se er det #fail til Navtech for mangler ved levering og #fail til SAS/DY for manglende kvalitetssikring.
----
Mangler oppdaterte navigasjonsdata – skaper forsinkelser
7. mars 2013 kl. 15:16 av Kristian Løksa
Det ble i dag tidlig innført nye innflygningsrutiner ved Oslo Lufthavn, Gardermoen. De nye innflygningsrutinene, utarbeidet i samarbeid med flyselskapene, skal gi kortere og mer effektive innflygninger til lufthavnen.
Ved innføring av nye rutiner, må programmeringen i flyene oppdateres. Oppdateringen har gått bra hos de fleste selskapene, men SAS og Norwegian har opplevd problemer med sine systemer. Derfor må trafikken til SAS og Norwegian håndteres manuelt inn til Oslo Lufthavn, Gardermoen.
- Det er flyselskapenes ansvar å ha navigasjonsutstyret i orden. Når selskapene har fått på plass sine systemer, vil vi kunne øke kapasiteten på Gardermoen. Vi venter nå på tilbakemelding fra selskapene på når deres systemer er klare. Samarbeidet mellom flykontrollen og operasjonssentrene i SAS og Norwegian har vært svært bra gjennom dagen, og bidratt til at forsinkelsene ikke har blitt enda større, sier flysikringsdirektør Anders Kirsebom i Avinor.
Last edited: