Nye oppstillingsplasser på TRD

MartinL

ScanFlyer Dusty
Nye oppstillingsplasser på TRD

Kapasiteten økes på Værnes

Det skal bygges seks nye flyoppstillingsplasser ved Trondheim lufthavn Værnes, vedtok styret i Avinor fredag 19. februar. Investeringen er i tråd med lufthavnens masterplan for oppgradering av kapasiteten fra dagens 3,6 millioner til fem millioner passasjerer.

- Dette er en milepæl for Trondheim lufthavn, Værnes, og for Trøndelag, sier lufthavnsjef Lasse Bardal om Avinorstyret vedtak.

Trondheim lufthavn Værnes har betydelige behov for oppgradering av infrastrukturen innen flyoppstillingsplasser, baggasjefasiliteter og terminalanlegg. Gjennom beslutningen om utbygging av sek nye flyoppstillingsplasser gir det lufthavnen langt bedre vilkår for utvikling av nye flyruter.

De nye flyoppstillingsplassene bygges vest for dagens terminal, delvis over nordlandsbanen. Det er planlagt en mindre terminal i dette området som skal betjene alle fly til regionalnettet. Terminalen blir knyttet sammen med innlandsterminalen for effektiv overgang til andre fly, tog og buss.

Jernbaneverket planlegger i samarbeid med Avinor et oppgradert stasjonsområde på Værnes med sikte på å gi togpassasjerene en direkte forbindelse inn i flyterminalen. Flytting av regionalflyene vil bidra til bedre plass og utviklingsmuligheter for utlandstrafikken ved Trondheim lufthavn Værnes.

Det vil foregå detaljprosjektering og konkurranseutsetting i 2010 , og byggearbeidene vil foregå i perioden 2011 til medio 2013. Prosjektet har en kostnadsramme på noe over 250 millioner kroner.

http://boarding.no/art.asp?id=40513

Re: Nye oppstillingsplasser på TRD

Yess....det var på tide :D Dette var diskutert litt på Scanair avd. Trøndelag sitt møte. Mangler bare skikkelig oppgradering av utland også nå....:D

Trenger vel flere stander for større maskiner og.
Er vel oppfyllt alle når nextjet begynner med flyvninger og nattstopp søndag

Endelig sier jeg bare, dette blir flott. WF regional flyttes vestover da ser det ut til. Man skulle bygd om gatene 36 og 37 til skikkelige brogater også da disse er bare halvveis, pax må ut for å komme til flyene.

Endelig sier jeg bare, dette blir flott. WF regional flyttes vestover da ser det ut til. Man skulle bygd om gatene 36 og 37 til skikkelige brogater også da disse er bare halvveis, pax må ut for å komme til flyene.

Har dette noe å gjøre med at disse gatene ble bygget bak tårnet?
Nå er jo tårnet borte, så det burde jo være mulig å bygge skikkelig gater her?

Dette er bra, at man tenker litt fremover, litt langsiktig og ligger litt i forkant av neste fremtidige boost i passasjerveksten...Da vil man trenge dette..

Kan jeg få noen ekstra gater på "Min" flyplass og takk ? Nååå, med en gang? :)

Har dette noe å gjøre med at disse gatene ble bygget bak tårnet?
Nå er jo tårnet borte, så det burde jo være mulig å bygge skikkelig gater her?

Her har du helt rett MartinL. Jeg mener også det burde være mulig og bygge skikkelige gater, plassen er ikke et problem lenger.

Bardal har kommentert dette på Tl.net:

"-Bardal nevner også at det kan bli aktuelt å sette inn ordentlige gangbroer på gate 36 og 37. Per dags dato er det kun halve gangbroer som medfører at passasjerene må ut for å komme inn i terminalen."

Med andre ord er dette med i framtidsplanene til Bardal, men det blir ikke gjort noen endringer med det første.

I tillegg til nye flyoppstillingsplasser, kommer det også flere butikker til Terminal A.

Noen som vet hvilke planer Avinor har for dagens "commuter-gater"? Tenker da spesielt på gate 38-41 :) Både 40 og 41 er vel daglig i bruk av 737 i de mest hektigste timene.. Gleder meg som en liten unge til de nye oppstillingsplassene er ferdigstilte :D

1319374138000_V_rnes_h_yt_4020542728x1000r.jpg

Nå har Avinor begynt å bygge ut Værnes... :)

http://www.bladet.no/nyheter/article5780711.ece

Må også opplyse om at dette bildet er Sandfærhus parkering sitt forslag til utbyggingen.

Bare for info, så er dette planene for "fremtiden". Det som skal bygges i årene fremover inkluderer ikke brotilknytning på Terminal B. Ser på dette bildet at også hangaren er fjernet. Tviler på at det skjer med det første

Jeg er klar over det, men samtidig viser bildet mye av det Avinor nå har begynt å jobbe med. Da tenker jeg på kulvert over jernbanen, flyoppstillingsplasser på Apron vest, tre nye gater med bro og utbygging av terminal A og B...

Nei, dette er Avinors framtidsplaner; Avinor Airport City

Beklager! jeg mener at det sto at det var Sandfærhus parkering sitt forslag, i papirutgaven av Stjørdalens Blad den 18.oktober.

Beklager! jeg mener at det sto at det var Sandfærhus parkering sitt forslag, i papirutgaven av Stjørdalens Blad den 18.oktober.

Du tar nok feil her myhrair. Papirutgaven sa at også at det var Avinor sitt utkast til Avinor Airport City. Det stod også nevnt at Sandfærhus parkering ikke var med i denne planleggingen...

Du tar nok feil her myhrair. Papirutgaven sa at også at det var Avinor sitt utkast til Avinor Airport City. Det stod også nevnt at Sandfærhus parkering ikke var med i denne planleggingen...

Der ser du, jeg har med mine skrove og lysekunskappper :D

Back