Nye Norwegian - etter rekonstruksjonen

Da er norwegian over på ny bestillingsløsning. Litt knirking i starten da prisene i lavpriskalenderen var annerledes enn når man gikk videre, men det går seg vel til. Også patetisk at «tidligste først» ikke er dafault når liste med flygninger vises, på de høyfrekvente rutene blir det da lite oversiktlig.
Savner sammendraget på høyresiden som følger med under hele prosessen, men man vender seg vel til det :)

Dette betyr vel at de da er inne i Amadeus? Så får vi håpe at kombinasjonsreiser og rene WF-flighter også blir tilgjengelige på norwegian sine sider snart (førstnevnte har de vel snakket om siden 2018….)

Ser også ut som at de er tilbake på gammel løsning i dag. Så flere ting som ikke ser ut til å ha gått helt som planlagt.

Allianse utelukkes, men (mer) interline og lounger vurderes.

https://www.dn.no/luftfart/norwegia...keku-har-narmet-oss-konkurrentene/2-1-1779434

Det kan bli en egen Norwegian-lounge på Gardermoen?
– Vi får se hva vi gjør med det, sier han, og smiler.

På et annet spørsmål kommer svaret kontant.

– Vil du også inn i en flyallianse – Star Alliance eller Oneworld?
– Nei, det står ikke på agendaen. Det har vi vurdert flere ganger, men det er ikke aktuelt for oss, sier Karlsen.

Vil ikke overraske meg om Lufthansa-gruppen banker på så fort løsningene er oppe og går. Plutselig er de inne på eiersiden med 10% og…

Någon som har något bra svar på detta?

Vissa flighter från ARN utförs blandat på DY-flightnr och D8-flightnr. Till exempel ARN-FAO, ARN-AMS, ARN-BER, ARN-SFT flygs med blandning av DY/D8 flightnr. Men det är ändå D8-maskiner som utför alla flighter.

Finns det någon anledning att man vill flyga med DY-flightnr på vissa flighter från ARN? Behålla några slotar eller liknande?
Annars är det väl i regel bara flighter till/från Norge som går på DY-flightnr?

Norwegian innløser de evigvarende obligasjonslånene som ble utstedt som endel av rekonstruksjonen. For Staten sin del så betyr det at Norwegian kjøper ut halvparten av gjelden, mens den andre halvparten konverteres til aksjer. Dette gir Staten en eierandel på 6.37% av selskapet, selv om målet er å selge seg ut etterhvert. Uansett, en ganske pen gevinst for både Staten og de andre som ble med på rekonstruksjonen av selskapet her.

Det betyr også at Norwegian kan starte utbetale utbytter.

https://newsweb.oslobors.no/message/645976

The Company has today notified Nordic Trustee AS that it will exercise the call option to redeem all outstanding bonds under the FRN perpetual subordinated convertible bond loan with ISIN NO 0010996440, ISIN NO 0010996432, ISIN NO 0011157331 and ISIN NO 0011157356 in the aggregate outstanding amount of NOK 1,501,015,057 (the "Bonds").

https://www.regjeringen.no/no/aktue...d-i-konvertibelt-lan-til-norwegian/id3100015/

Norwegian vil innfri deler av det konvertible lånet i selskapet og etter forhandlinger selger staten nå 50 prosent av sine andeler.

https://newsweb.oslobors.no/message/645976

12 May 2025 – Reference is made to the stock exchange notice regarding the exercise of the call option to redeem all outstanding bonds under the FRN perpetual subordinated convertible bonds with ISIN NO 0010996440, ISIN NO 0010996432, ISIN NO 0011157331 and ISIN NO 0011157356 in the aggregate outstanding amount of NOK 1,501,015,057 (the "Bonds").

Legger man på folketrygdfondet sin del er vel den totale delen staten eier ca 12%…?

I disse litt urolige tider vil det ikke overraske meg om staten ser det som hensiktsmessig å ha litt kontroll på samfunnskritiske funksjoner, som jo norwegian-konsernet i aller høyeste er med på å tilby.

I disse litt urolige tider vil det ikke overraske meg om staten ser det som hensiktsmessig å ha litt kontroll på samfunnskritiske funksjoner, som jo norwegian-konsernet i aller høyeste er med på å tilby.

Jeg ser ikke for meg det, og til det er uansett eierandelen for liten.

Såvidt meg bekjent kan ikke Norwegian betale utbytter før det andre lånet på 2,4 milliarder som ble gitt i 2020 er tilbakebetalt. Dette har to frister september 25 og september 26. evt kan de betale inn første del i år og sette av 2. del på sperret konto, og slik da være ute i september?

Har staten gjort en god deal ved å dele opp hybridobligasjonen 50/50,

Såvidt meg bekjent kan ikke Norwegian betale utbytter før det andre lånet på 2,4 milliarder som ble gitt i 2020 er tilbakebetalt. Dette har to frister september 25 og september 26. evt kan de betale inn første del i år og sette av 2. del på sperret konto, og slik da være ute i september?

Forstår det slik selv, så i første omgang å setter de av utbytte for 2024, på samme måte som for de foregående årene, i det fondet som vel snart passerer milliarden og er plassert finansielle instrumenter.
Tolker eller forstår jeg Norwegian rett, så virker det som de forsøke komme frem til en løsning rundt dette innen eller rundt tidspunktet første halvdelen av lånet tilbakebetales, det vil si i september i år.

Kult at Norge igjen eier deler av et flyselskap…selv om Kjos kanskje ikke er enig.

Back