Nye Norwegian - etter rekonstruksjonen

I følge konsernsjefen skal Norwegian øke flåten med inntil 20 fly i løpet av 2022. Er dette "gamle DY-fly som står rundt omkring" eller er det snakk om å gjøre nye leasing-avtaler på nytt materiell?

https://e24.no/naeringsliv/i/oW7vM0...fly-i-2022?referer=https://www.aftenbladet.no

– Vi skal nå utnytte flåten vår maksimalt gjennom vinteren, men vi er fortsatt litt for små. Planen er derfor at vi mot neste sommer øker antall fly til mellom 60 og 70, sier Norwegian-sjef Geir Karlsen til Aftenbladet/E24.

Han forteller om et svært godt billettsalg i september og oktober.

– Du er fornøyd?

– Nei, ikke fornøyd, for det er fortsatt er et stykke igjen før vi selger like mange flybilletter som vi gjorde før pandemien. Men i løpet av 2022 skal vi innenriks opp til samme nivå som før krisen.
 
Nei, og de maskinene som står er jo ikke akkurat Norwegian sine

Ellers var de jo nylig ute og mer eller mindre direkte nevnte at MAX trolig kommer tilbake, på et eller annet tidspunkt
 
10 av deres gamle -800'er er merket som lagret. Det kan være fler - orket ikke å gå inn på hvert enkelt eksemplar av de 85 eks-maskinene.

Ellers er det god tilgang på det meste på bruktmarkedet ...
 
Etter en million klikk på planespotters fant jeg ut dette om NAX maskiner som ikke har gått til andre selskaper:

Lagret WOE:
EI-FVR
EI-FVT

Lagret GBA:
LN-DYT
LN-DYU
LN-NGD
LN-NGN
LN-NGP
LN-NHC
LN-NHD
SE-RPX
SE-RRH

Lagret MPL
LN-NIC
LN-NID

13 maskiner totalt. Noen av disse kan jo være på vei til steder selvfølgelig.
 
Re: "Nye" Norwegian - nye tider

Interessant at DY CEO sier det å åpne basene i SVG, BGO og TRD gir de høyere effektivitet, mens SAS legger ned SVG og TRD av samme årsak…

Det er fordi SAS slinget all trafikk ut fra OSL, og fløy TRD- og SVG-basert crew passive inn til OSL i starten av hver arbeidsperiode, og passive hjem igjen på slutten. Resultatet ble at OSL-crew lå på stopp i SVG og TRD og fikk diett og kostet selskapet hotell og transport, mens TRD-crew lå på hotell i Oslo og medførte samme kostnader. Denne måten valgte altså selskapet selv å gjøre det på. Det ble også brukt som argument at SVG- og TRD-crew var lite effektive, og at basene derfor måtte stenges. Forstå det den som kan, det er så langt hinsides enhver logikk at hodet koker over av å tenke på det.
 
Re: "Nye" Norwegian - nye tider

Det er fordi SAS slinget all trafikk ut fra OSL, og fløy TRD- og SVG-basert crew passive inn til OSL i starten av hver arbeidsperiode, og passive hjem igjen på slutten. Resultatet ble at OSL-crew lå på stopp i SVG og TRD og fikk diett og kostet selskapet hotell og transport, mens TRD-crew lå på hotell i Oslo og medførte samme kostnader. Denne måten valgte altså selskapet selv å gjøre det på. Det ble også brukt som argument at SVG- og TRD-crew var lite effektive, og at basene derfor måtte stenges. Forstå det den som kan, det er så langt hinsides enhver logikk at hodet koker over av å tenke på det.

Så DY crew slipper pendler kostnader, mens SAS crew fra de nedlagte basene må komme seg på jobb i OSL for egen regning..? Det er litt spesielt
 
Re: "Nye" Norwegian - nye tider

Så DY crew slipper pendler kostnader, mens SAS crew fra de nedlagte basene må komme seg på jobb i OSL for egen regning..? Det er litt spesielt

Ikke for egen regning, de flyr passive første og siste leg.. men det blir mange passive legs på et år, og mindre effektivitet!
 
Re: "Nye" Norwegian - nye tider

Det er fordi SAS slinget all trafikk ut fra OSL, og fløy TRD- og SVG-basert crew passive inn til OSL i starten av hver arbeidsperiode, og passive hjem igjen på slutten. Resultatet ble at OSL-crew lå på stopp i SVG og TRD og fikk diett og kostet selskapet hotell og transport, mens TRD-crew lå på hotell i Oslo og medførte samme kostnader. Denne måten valgte altså selskapet selv å gjøre det på. Det ble også brukt som argument at SVG- og TRD-crew var lite effektive, og at basene derfor måtte stenges. Forstå det den som kan, det er så langt hinsides enhver logikk at hodet koker over av å tenke på det.

Minner vel mest om dårlig disponering av crew?
 
Re: "Nye" Norwegian - nye tider

Minner vel mest om dårlig disponering av crew?

Situationen er vel ikke helt så enkel.

SAS ops er fordelt på 737, A320 og CRJ900 og Crew ansat under flere AOC'er (både egne og wet lease). Dette gør det sværere at planlægge rosters for en lille crew base.

Norwegians ops er anderledes simpel med kun 1 flytype og 1 AOC i Norge.
 
Nei, og de maskinene som står er jo ikke akkurat Norwegian sine

Ellers var de jo nylig ute og mer eller mindre direkte nevnte at MAX trolig kommer tilbake, på et eller annet tidspunkt

"Maxarna" SE-RTB, RTC, RYC, RYF, RYG, RYH, RYJ & RYK är fortfarande "aktiv" i Transportstyrelsens register. Hade ju varit kul om dessa kom tillbaka i trafik :)
 
Re: "Nye" Norwegian - nye tider

Situationen er vel ikke helt så enkel.

SAS ops er fordelt på 737, A320 og CRJ900 og Crew ansat under flere AOC'er (både egne og wet lease). Dette gør det sværere at planlægge rosters for en lille crew base.

Norwegians ops er anderledes simpel med kun 1 flytype og 1 AOC i Norge.

I Norge gikk det utelukkende med 737, så SÅ vanskelig er det ikke. Spesielt når de først går over til å schedulere på en lite effektiv måte på eget initiativ, og så klager på at basene er lite effektive. Forklar meg gjerne hvor billig og effektivt det er å fly crew til en av de andre basene og legge dem på hotell der, fremfor å bruke de lokale. Typisk eksempel: Tredagersslinge der man flyr noe innenriks med utgangspunkt OSL og ender opp i TRD. Dagen etterpå flyr man TRD-LPA-SVG og ligger på hotell der. Så flyr man noen legs innenriks på dag tre og ender opp på OSL, gjerne med en passiv leg hjem på slutten. Da har altså en OSL-pilot ligget to netter på de to andre crewbasene, mens crew fra TRD og SVG har fløyet inn til OSL for å fly produksjon ut derfra. Dobbelt opp med diett, transport og hotell. Kan ikke bare være jeg som ser galskapen i å holde på sånn.
 
"Maxarna" SE-RTB, RTC, RYC, RYF, RYG, RYH, RYJ & RYK är fortfarande "aktiv" i Transportstyrelsens register. Hade ju varit kul om dessa kom tillbaka i trafik :)

Det er gjerne en grunn til at man ikke lenger kan se flytype når man bestiller billett hos DY. 737 MAX8 kan være dempende på reiselysten fremdeles.
 
Last edited:
Är DY piloterna som flög Boeing 787 välkomna tillbaka till ”nya Norwegian”?
Bekostar Norwegian Boeing 737 rating för dem?
 
Back
Top