Re: Nye Bodø Lufthavn
Avkjørslene på OSL er kritisert på faglig hold fordi de fremstår som high-speed exits, men kurven blir krappere etterhvert som man beveger seg gjennom svingen. Veritas har (i følge en representant for dem på Flyoperativt Forum for noen år siden) gått god for dem, og hevder at beregningene viser at man kan bremse ned gjennom svingen.
Det virker sikkert fint på en prosessor, men på et fly er det normalt ikke anbefalt å bremse og svinge markant samtidig - av flere grunner, men bl a fordi man da lettere kan miste feste til underlaget. Flere fly har vært utfor i svingene på Gardermoen, selv ved lav hastighet, og det har til slutt, etter den "erkjennelsen" at det kan være noe forskjell på teori og praksis være lurt å skrive følgende på ENGM sin NOTAM:
REF AIP NORWAY ENGM AD 2.22 CHAPTER 8 - USE OF EXIT TAXIWAYS
WITH CURVATURE AT ENGM. PLS NOTE THAT WHEN EXITING AT A4 A5 A6
B3 B4 B6 OR B7, EXIT SPEED MUST BE ADJUSTED TO ALLOW FOR A
GRADUALLY INCREASING CURVATURE. EXCESSIVE SPEED THROUGH THE
CURVE MAY INCUR A RISK OF TWY EXCURSION UNDER LOW-FRICTION COND.
01JAN10 0859 - 23JAN10 2359EST (EN/1/A0012/10)
Historien sier at Norsk Flygerforbund (trolig med IFALPA i ryggen) protesterte på utformingen av avkjørslene, men at utbyggeren hevdet at "flygerne hadde gått god for dem". Sistnevnte ved at en nærmest tilfeldig ruteflyger hadde testet dem i simulator og etter mange forsøk uttalt noe slik som at "det går vel greit"... Det er mange måter å få alibi til sine beslutninger på, men om denne historien er riktig er det vel et eksempel på at man leter til man til slutt finner noen som gir inntrykk av å være enig, og så ser man bort fra dem som er uenige.
Når det er sagt, er i det minste brøyte- og avisningstjenestene på OSL i verdensklasse. Aldri så gale at det ikke er godt for noe, bare man har lest NOTAM og bremser ordentlig ned før man svinger av banen, selv om det ligger fly på short final.