Nya besparingar för SAS

Re: Nya besparingar för SAS

Det er vel bare et helt normalt spil ifm. overenskomstforhandlingerne som kører her. Tror ikke der skal lægges meget mere i det.
 
Re: Nya besparingar för SAS

Jaha då var det tydligen dags igen då....Finns det verkligen inget annat sätt?

Ehhh ... Alle selskaper må se på muligheter for å kutte kostnader. Er det noe Bjørn Kjos er åpen om, så er det viktigheten av hele tiden å arbeide for å ha en lavere kostnadsbase. Han har gjentatt gang etter gang det siste året at Norwegian har for høye kostnader. Og det vet vi jo at SAS også har. Så at kostnadskutt alltid forstås som noe negativt eller bare et SAS-fenomen, synes jeg er ganske rart.
 
Re: Nya besparingar för SAS

Ehhh ... Alle selskaper må se på muligheter for å kutte kostnader. Er det noe Bjørn Kjos er åpen om, så er det viktigheten av hele tiden å arbeide for å ha en lavere kostnadsbase. Han har gjentatt gang etter gang det siste året at Norwegian har for høye kostnader. Og det vet vi jo at SAS også har. Så at kostnadskutt alltid forstås som noe negativt eller bare et SAS-fenomen, synes jeg er ganske rart.

Du har selvsagt helt rett i at alle selskaper må/bør jobbe for å finne besparelser der det er mulig. SAS har, som kjent, hatt betydelige utfordringer på det området vis a vis nesten hvilken som helst konkurrent/flyselskap man sammenlikner med.

Det som kanskje er et SAS fenomen er at det ikke synes å resultere i overskudd i regnskapet nesten uansett hvor mye som kuttes (for mitt inntrykk er vel at SAS har vært i en kontinuerlig omorganiserings-/effektiviseringsfase i bortimot 10 år nå). 2011 blir i så måte litt interessant å se resultatet av, for nå må vel den fulle effekten av Core SAS snart slå inn.
 
Re: Nya besparingar för SAS

Bra med kontinuerlig jobbing med kostnadene. Man har nok sett dette for lenge siden.
Og jeg tviler sterkt på at det er på grunn av lønnsforhandligene, slik enkelte SAS medarbeidere gjerne vil ha det til. Hvert år sier de samme ansatte det samme, men det viser seg at kostnadskuttene faktisk har vært nødvendig, og faktisk for små.

IMM
 
Re: Nya besparingar för SAS

I den tiden SAS har holdt på med Core 2011 har f.eks. Norwegian kuttet kostnader med 20 %. Gapet til konkurentene har ikke blitt mye mindre, kanskje ikke mindre i det hele tatt.
 
Re: Nya besparingar för SAS

Ingen som jobber i private bedrifter kommer til å oppleve at sjefen sier "Ahhh, endelig er vi ferdige å kutte kostnader!".

Forskjellen fra tidligere spareprogram er at det kan virke som om SAS nå har litt større handlingsrom og har fått hodet litt nærmere vannflate, og at de kan satse og vokse samtidig som kostnader kan kuttes.
 
Re: Nya besparingar för SAS

Vel, det er en helt naturlig fenomen som heter fordelings-kamp. Sa snart som en bedrift kommer a vise overskudd, sa snart vil alle ansatte kreve sitt andel av dette.

For SAS er spare-programmen "CoreSAS" ikke avslutted. De som leser arsrapporten ser at det strekker seg enda lengre fremover. Og nödvendig er dette. Presset fra lavpris-aktörer vil kommer a öke, og det er ikke bare Norwegian, men ogsa easyJet som vil komme og presse SAS hard.

Om dette likevel betyr nye besparinger eller om man kanskje pröver a forbedre produkt slik at man hever inntekter, dette far bare fremtida a vise. Den strategi a forverre tilbud og senke priser ble ikke sa saerlig vel-lykked de siste 3-5 arene...
 
Re: Nya besparingar för SAS

Det er for tiden ikke forhandlinger for hverken piloter eller kabin i SAS. De er avsluttet. Men om det skulle komme som en overaskelse på noen at det skal spares mer, og at det er potensiale for å kunne spare mer er i så fall ganske komisk.
Det er masse fortsatt i SAS som bør gjøres noe med, mange områder hvor besparelser bør gjøres osv.

Nei, dette er helt greit og ingen overraskelse for noen.
 
Re: Nya besparingar för SAS

Det er masse fortsatt i SAS som bør gjøres noe med, mange områder hvor besparelser bør gjøres osv.

Nei, dette er helt greit og ingen overraskelse for noen.

Hvorfor har ikke da SAS allerde satt igang med de besparelsene og inkludert det i Core 2011? Hva venter de på? Skjønner de ikke at det er alvor og at det haster?
 
Re: Nya besparingar för SAS

Hvorfor har ikke da SAS allerde satt igang med de besparelsene og inkludert det i Core 2011? Hva venter de på? Skjønner de ikke at det er alvor og at det haster?

Man bygger om bilen mens den kjører, man kan ikke gjøre alt på likt, noe fordere at enkelte elementer er på plass før nest trinn er mulig , så kommer det ogsp nye muligheter underveis.

Dette er vel vanlig for alle oss som jobber i bolag av en viss størrelse globalt (?)
 
Re: Nya besparingar för SAS

Håper SAS nå klarer å ha to tanker i hodet samtidig. Å senke kostnadene er viktig - men en viktig årsak til DYs minkende kostnader er også ekspansjon. Skal man få ned kostnaden pr. setekilometer (CASK) må det også satses. SAS har forsøkt i lang tid å både kutte kostnader og produksjon samtidig. Og det funker kun til et visst punkt.

Samtidig må også produktet forbedres slik at inntjeningen pr setekilometer kan økes - eller i alle fall holdes stabilt.
 
Re: Nya besparingar för SAS

Hvorfor har ikke da SAS allerde satt igang med de besparelsene og inkludert det i Core 2011? Hva venter de på? Skjønner de ikke at det er alvor og at det haster?

Ehhh????
Fordi i alle spareprogrammer så vil,det oppstå nye områder som man definerer underveiser og som man legger til.
Eventuelt så venter man til et opplegg er feridg for så å gå gjennom alle avdelinger å se på status for så å identifisere nye områder og steder hvor man kan spare og effektivisere.
Hadde man vist om alt med en gang vill det naturligvis vært med. Men litt vanskelig i alle firmaer det av litt størrelse.

Er det et firma som har forstått alvoret er det SAS, og SAS` ansatte, derfor kommer hellr ikke dette som noen overraskelse.
Det er også mange forslag fra ansatte som sannsynligvis nå ligger på bordet og skal gåes gjennom.
 
Re: Nya besparingar för SAS

Er det et firma som har forstått alvoret er det SAS, og SAS` ansatte,

Fritz er tydligvis ikke enig med deg.

Fritz Schur säger också, enligt SvD, att det i nuvarande situation inte finns något utrymme
för det lönepåslag på 3 procent som pilotfacken kräver.

Pilot-fagforeningene i SAS mener åpenbart at SAS har råd til å gi dem en lønnsøkning nå :old
(ekstra kostnad på ca 50.000,- pr pilot)

Fagforeningene viser igjen sitt sanne ansikt :up:

W
 
Re: Nya besparingar för SAS

Etter at pilotene har gått ned i lønn de siste ti sammenhengende årene, og stod for en innsparing på 1.000.000.000 kroner i forrige kollektivavtaleforhandling, er det kanskje greit å få lov til å følge "normal" lønnsvekst. Ett år. Uten å bli limt til veggen for det. Av styrelederen i SAS.

IMHO.

Så får vi se hva tiden videre bringer.
 
Re: Nya besparingar för SAS

Etter at pilotene har gått ned i lønn de siste ti sammenhengende årene, og stod for en innsparing på 1.000.000.000 kroner i forrige kollektivavtaleforhandling, er det kanskje greit å få lov til å følge "normal" lønnsvekst. Ett år. Uten å bli limt til veggen for det. Av styrelederen i SAS.

IMHO.

Så får vi se hva tiden videre bringer.

Reallønns-nedgangen til SAS-pilotene siste ti år har vel rett og slett vært ekstrem, og neppe noe man ser i andre bransjer eller selskaper.
 
Last edited:
Re: Nya besparingar för SAS

Fritz er tydligvis ikke enig med deg.



Pilot-fagforeningene i SAS mener åpenbart at SAS har råd til å gi dem en lønnsøkning nå :old
(ekstra kostnad på ca 50.000,- pr pilot)

Fagforeningene viser igjen sitt sanne ansikt :up:

W

Det kan være så, men Fritz har heller aldri vært å snakket med operativt personell. Det har mannen han har ansatt for å drive skuta. Så regner med at de har snakket sammen.
Men med tanke på hvor mye de ulike arbeidsgruppene har gitt i besparelser de siste årene er det bare rett og rimelig at man for en gang skyld følger noe av den normale reallønnsvekst.

Din kommentar om fagforeningene som viser sitt sanne ansikt blir bare rett og slett useriøs.
Hadde SAS styret hørt litt på fagforeningene for noen år siden hadde Spanair aldri blitt kjøpt, selskapet ville aldri blitt delt opp, selskapet ville aldri byttet navn flere ganger(i Norge) osv.
Fagforeningene i SAS har bidratt til å holde selskapet i gang, og er en stor årsak til at selskapet er i ferd med å bli lønnsomt.

Dette vet også Fritz og hele ledelsen, så regner med de igjen vil gå i dialog med de som faktisk gjør jobben.
 
Re: Nya besparingar för SAS

Real-lønnsnedgangen til SAS-pilotene siste ti år har vel rett og slett vært ekstrem, og neppe noe man ser i andre bransjer eller selskaper.

Forsåvidt riktig, men dette viser jo nettopp hvilket ekstremt nivå pilot-lønningene lå på
og tildels fortsatt ligger på i SAS. Og personalkostnadene generelt er jo nettopp hovedårsaken
til at SAS har havnet der de er idag, så det skulle da bare mangle!

I 2007-2008 fikk også pilotene en ikke ubetydlig lønnsøkning på 100.000,-
så om de har hatt en real lønnsnedgang de siste årene er vel ikke sikkert?

http://www.boarding.no/art.asp?id=31304

SAS-Steward said:
Din kommentar om fagforeningene som viser sitt sanne ansikt blir bare rett og slett useriøs.

Hvorfor er det useriøst? Her trues det med streik hvis de ikke får kravene sine som koster 100 millioner i en
situasjon hvor bedriften går med dundrende underskudd. Uansvarlig spør du meg.

W
 
Last edited:
Re: Nya besparingar för SAS

Forsåvidt riktig, men dette viser jo nettopp hvilket ekstremt nivå pilot-lønningene lå på
og tildels fortsatt ligger på i SAS.
W

I forhold til hva? Pilotlønningene i SAS er på ingen måte høye. For ti år siden var det attraktivt å være pilot, not so anymore.
 
Re: Nya besparingar för SAS

Hadde SAS styret hørt litt på fagforeningene for noen år siden hadde Spanair aldri blitt kjøpt, selskapet ville aldri blitt delt opp, selskapet ville aldri byttet navn flere ganger(i Norge) osv.
Fagforeningene i SAS har bidratt til å holde selskapet i gang, og er en stor årsak til at selskapet er i ferd med å bli lønnsomt.

Dette vet også Fritz og hele ledelsen, så regner med de igjen vil gå i dialog med de som faktisk gjør jobben.

?.for meg høres det aldeles fantastisk ut at fagforeningene skal ha noe med dette å gjøre. Hva med om de fokuserte på operativ drift, som f.eks å styre flyene fremfor å forsøke å styre bedriften?

OBS! Ikke dermed sagt at de strategiske valgene har vært gode...
 
Back
Top