Nick Figaretto
ScanFlyer Silver
Re: Nya besparingar för SAS
Kjapp regning: I perioden fra 2001 til 2011 har total brutto lønnsvekst for piloter i SAS vært på ca 15 %. I følge SSB ligger tilsvarende tall i andre industrier i samme periode i gjennomsnitt på ca 45 %.
Tallene spriker (selvfølgelig) relativt mye: "Kraftforsyning" ser ut til å være lønnsvinnere i perioden, med en oppgang på ca 60 %, mens "Hotell- og restaurantvirksomhet" ser ut til å være taperne blant de SSB fører statistikk over i perioden, med en oppgang på ca 37 %. Men det duger som en grov sammenligning av lønnsveksten i Norge i perioden.
Legger man til en svært høy produktivitetsøkning i form av antallet tjenestetimer (som også har resultert i en stor vekst i antallet blokktimer pr. pilot), og en fleksibilitet (for arbeidsgiver) som andre turnusarbeidende hadde ledd seg skakke av om arbeidsgiver i det hele tatt hadde foreslått (som for eksempel inntil 7 uker mellom hver frihelg), i tillegg til en haug med andre sparetiltak, har prisen for en SAS-pilot sunket kraftig de siste ti årene.
Selvfølgelig vil det alltid være områder å "spare mer" på. Men tiden hvor pilotkostnader kan kuttes med øks er over for SAS. Skal SAS få ned pilotkostnadene pr produserte blokktime i noen større grad fremover, må pilotkorpset "fornyes", slik at gjennomsnittsalderen blir lavere enn 50 år og gjennomsnittsansienniteten (og lønnsansienniteten) kryper under 20 år. I tillegg kan det produseres smartere, slik at det er mulig å få ut flere blokktimer i gjennomsnitt pr. pilot innenfor eksisterende arbeidstidsavtaler.
Til sammenligning "sliter" DY med det motsatte: En eventyrlig ekspansjon de siste årene gjør at man rekrutterer så rakst at gjennomsnittsansienniteten på DY-piloter kun er på noen få år, i tillegg til at ekspansjonen gjør at overhead-kostnadene smøres stadig tynnere ut over en større og større produksjon.
Velvel. Fritz Schur må få lov til å si hva han vil til pressen for min del. Men det er synd at SAS sin ledelse alltid skal kommunisere med sine medarbeidere gjennom tendensiøse oppslag i media. Også etter at avtaler er underskrevet og i boks - uten noen form for konflikter.
Reallønns-nedgangen til SAS-pilotene siste ti år har vel rett og slett vært ekstrem, og neppe noe man ser i andre bransjer eller selskaper.
Forsåvidt riktig, men dette viser jo nettopp hvilket ekstremt nivå pilot-lønningene lå på og tildels fortsatt ligger på i SAS. Og personalkostnadene generelt er jo nettopp hovedårsaken til at SAS har havnet der de er idag, så det skulle da bare mangle!
I 2007-2008 fikk også pilotene en ikke ubetydlig lønnsøkning på 100.000,-
så om de har hatt en real lønnsnedgang de siste årene er vel ikke sikkert?
http://www.boarding.no/art.asp?id=31304
Kjapp regning: I perioden fra 2001 til 2011 har total brutto lønnsvekst for piloter i SAS vært på ca 15 %. I følge SSB ligger tilsvarende tall i andre industrier i samme periode i gjennomsnitt på ca 45 %.
Tallene spriker (selvfølgelig) relativt mye: "Kraftforsyning" ser ut til å være lønnsvinnere i perioden, med en oppgang på ca 60 %, mens "Hotell- og restaurantvirksomhet" ser ut til å være taperne blant de SSB fører statistikk over i perioden, med en oppgang på ca 37 %. Men det duger som en grov sammenligning av lønnsveksten i Norge i perioden.
Legger man til en svært høy produktivitetsøkning i form av antallet tjenestetimer (som også har resultert i en stor vekst i antallet blokktimer pr. pilot), og en fleksibilitet (for arbeidsgiver) som andre turnusarbeidende hadde ledd seg skakke av om arbeidsgiver i det hele tatt hadde foreslått (som for eksempel inntil 7 uker mellom hver frihelg), i tillegg til en haug med andre sparetiltak, har prisen for en SAS-pilot sunket kraftig de siste ti årene.
Selvfølgelig vil det alltid være områder å "spare mer" på. Men tiden hvor pilotkostnader kan kuttes med øks er over for SAS. Skal SAS få ned pilotkostnadene pr produserte blokktime i noen større grad fremover, må pilotkorpset "fornyes", slik at gjennomsnittsalderen blir lavere enn 50 år og gjennomsnittsansienniteten (og lønnsansienniteten) kryper under 20 år. I tillegg kan det produseres smartere, slik at det er mulig å få ut flere blokktimer i gjennomsnitt pr. pilot innenfor eksisterende arbeidstidsavtaler.
Til sammenligning "sliter" DY med det motsatte: En eventyrlig ekspansjon de siste årene gjør at man rekrutterer så rakst at gjennomsnittsansienniteten på DY-piloter kun er på noen få år, i tillegg til at ekspansjonen gjør at overhead-kostnadene smøres stadig tynnere ut over en større og større produksjon.
Velvel. Fritz Schur må få lov til å si hva han vil til pressen for min del. Men det er synd at SAS sin ledelse alltid skal kommunisere med sine medarbeidere gjennom tendensiøse oppslag i media. Også etter at avtaler er underskrevet og i boks - uten noen form for konflikter.