Ny Wizz Air-base: OSL og norsk innenriks - nettverk og operasjoner

Tja, det er jo mulig å kombinere flyvninger som TRD-OSL og TRD-GDN eller tilsvarende? Fly på vei til Øst-Europa kan vel mellomlande? Og Wizz har ganske stort volum her i landet allerede.

Ikke spesielt gunstig å ha en kombinasjon innland/utland på en flight. F.eks TRD-GDN må fly TRD-OSL-GDN, kanskje i siste minutt på grunn av innstilling TRD-OSL, det vil bli problematisk med blant annet boarding da noen passasjerer reiser innland og andre utland. Den kan boardes som innenlands, men da må alle som skal til GDN av flyet i OSL og boarde på nytt med etterfølgende delayer som kommer til å følge flyet resten av dagen.

DY/SK roterer mye fly/crew på tunge vinterdager og av og til har man ikke annet valg enn å innstille. Da det snødde forrige dagen hadde alle fly inn til OSL slot rundt 30 minutter etter rutetid, og man opplevde opptil én time fra pushback til takeoff på grunn av deicekø. (Jada, første dagen med snø, de som jobber med winter OPS er ikke helt inne i det, det var 0 grader, lav bemanning osv)

Uansett, DY/SK har mye mer redundans i forhold til hva Wizz kommer til å ha. Jeg er veldig spent på hvordan de kommer til å løse IROPS på f.eks værtunge dager.

Last edited:
Kommentarfeltet på facebook leverer... «tror dette blir bra, hvorfor skal sjåfører og servitører i lufta tjene mer». This is why we can’t have nice things.

En annen ting jeg er spent på er hvordan de kommer til å takle en del av disse flyplassene i skikkelig dårlig vær. Bare kansellere før de i hele tatt våger seg? Eller er noen vågale nok til å prøve seg på TRD en skikkelig møkka vinterdag når vinden kommer i den verste retningen? :8:

Hva har de gjort tidligere? Hverken TRD eller TOS er jo nye flyplasser for Wizz

Re: Wizz Air OSL base og norsk innenriks - nettverk og operasjoner

Det som overrasker enda mer, er at eksperten E24 har hentet inn, er professor i geografi ved NTNU. Og han mener prikken for Bodø ligger sør for Mo i Rana... det stemmer ikke helt. :D

Og det som overrasker ENDA mer er at de i det hele tatt kontakter en slik fyr....dette kan hvem som helst sjekke med Google Maps.

En ting jeg har lurt ganske mye på i forbindelse med dette inntoget.

Hvordan vil dette påvirke tynnere innenriksruter som SAS og NAS har drevet mindre lønnsomt men kanskje allikevel opprettholdt fordi de har hatt OK inntjening på gullrutene, OSL-BGO/SVG/TRD/TOS. Vil vi se en fremtidig rasering av tilbudet fra OSL til flyplasser som EVE, ALF, KKN, MOL osv? Må disse rutene settes opp med mindre materiell og videre innleie av ymse selskaper på norsk innenriks? Snakker nå om post-koronatid.

Nå er det sikkert enkelte variasjoner, men tok for meg programmet fredag 9 januar og får da følgene

Maskin #1 (OSL): OSL-BGO-OSL-TOS-OSL-AES-OSL-TOS-OSL

Maskin #2 (OSL): OSL-BOO-OSL-BGO-OSL-TRD-OSL-BGO-OSL-BGO-OSL

Maskin #3 (TRD): TRD-OSL-TRD-OSL-BOO-OSL-BOO-TRD

Maskin #4 (TRD): TRD-TOS-BOO-TOS-TRD-SVG-TRD-OSL-TRD

Nå kommer det ikke frem om/når maskinene slinges ut av norsk innenriks, men i blant må de jo på vedlikehol. De to TRD maskinen har et likt mønster ved at de starter litt etter 07 og har således et tett program før de avslutter kvelden relativt tidlig mellom 20:40 og 21:30.

Den andre OSL maskinen brukes tett og intensivt fra 06:20 til 22:35. Mens den første holder på fra 06:10 til 23:35, men ser ut som det ligger inne en "pause" på 1:45 på OSL etter AES turen, så kan enten innhente noen forsinkelser eller rekke byttes ut med et fly fra utlandet? Den har også en 60 minutters turn-around etter TOS turen, ellers er det 35-40 minutters bakkestopp

Rent kapasitetsmessig så tilsvarer jo kapasiteten på OSL tilsvarende 3 fly, 2 baserte og 1 fra TRD som stadig er innom OSL

Bare i den "daglige driften" går dette med 8 crew set (2 + 4 på A320 og 2 + 5 på A321), samt de må vel kanskje ha noe back-up? Og det er vel begrenset hvor mange dager man kan fly dette programmet før man går ut på timer og manglende hviletid?

En ting jeg har lurt ganske mye på i forbindelse med dette inntoget.

Hvordan vil dette påvirke tynnere innenriksruter som SAS og NAS har drevet mindre lønnsomt men kanskje allikevel opprettholdt fordi de har hatt OK inntjening på gullrutene, OSL-BGO/SVG/TRD/TOS. Vil vi se en fremtidig rasering av tilbudet fra OSL til flyplasser som EVE, ALF, KKN, MOL osv? Må disse rutene settes opp med mindre materiell og videre innleie av ymse selskaper på norsk innenriks? Snakker nå om post-koronatid.

Men er de tynnere rutene mindre lønnsomme, eller har de rett og slett bare mindre volum? Endel av disse tynnere rutene har jo hatt mindre konkurranse og kanskje vel så god inntjening per passasjer?

Men er de tynnere rutene mindre lønnsomme, eller har de rett og slett bare mindre volum? Endel av disse tynnere rutene har jo hatt mindre konkurranse og kanskje vel så god inntjening per passasjer?

Jeg vet virkelig ikke, har bare hatt inntrykk av at de har hatt et frekvensnivå tidligere som har minnet mer om samfunnsansvar enn ren profitt. Selvfølgelig har de ikke vært noe tapssluk, men jeg kan ikke skjønne annet enn at dette til en viss grad har vært finansiert av kremrutene. Jeg tar svært gjerne feil her, altså[emoji6]

Nå er det sikkert enkelte variasjoner, men tok for meg programmet fredag 9 januar og får da følgene

Nå kommer det ikke frem om/når maskinene slinges ut av norsk innenriks, men i blant må de jo på vedlikehol. De to TRD maskinen har et likt mønster ved at de starter litt etter 07 og har således et tett program før de avslutter kvelden relativt tidlig mellom 20:40 og 21:30.

Den andre OSL maskinen brukes tett og intensivt fra 06:20 til 22:35. Mens den første holder på fra 06:10 til 23:35, men ser ut som det ligger inne en "pause" på 1:45 på OSL etter AES turen, så kan enten innhente noen forsinkelser eller rekke byttes ut med et fly fra utlandet? Den har også en 60 minutters turn-around etter TOS turen, ellers er det 35-40 minutters bakkestopp

Rent kapasitetsmessig så tilsvarer jo kapasiteten på OSL tilsvarende 3 fly, 2 baserte og 1 fra TRD som stadig er innom OSL

Bare i den "daglige driften" går dette med 8 crew set (2 + 4 på A320 og 2 + 5 på A321), samt de må vel kanskje ha noe back-up? Og det er vel begrenset hvor mange dager man kan fly dette programmet før man går ut på timer og manglende hviletid?
Maskinene må slinges ut/inn av norsk innenriks produksjon. Det er, så vidt jeg vet, ikke søkt om teknisk base i Norge. Er det noen av de andre rutene fra utlandet som kommer inn i de to pausene som er? Noen av rutene utenfra med lang nok turnaround til et flybytte?

Man regner som regel rundt 5 crew per fly. Avhengig av hvor ofte crew får komme hjem klarer kanskje Wizz seg med noe mindre.

-eggs

Maskinene må slinges ut/inn av norsk innenriks produksjon. Det er, så vidt jeg vet, ikke søkt om teknisk base i Norge. Er det noen av de andre rutene fra utlandet som kommer inn i de to pausene som er? Noen av rutene utenfra med lang nok turnaround til et flybytte?

Tja, ja, egentlig ikke :p Nå er jo svakheten at jeg så på enkelt dager, men med januar programmet så ser det ut som det akkurat ikke går med maskinene fra VIE og BUD, KRK ikke, trolig ikke med LED, mens maskinen fra GDN er på OSL samtidig som #2 fra OSL, men misser akkurat #3 fra TRD. Så der kan det eventuelt byttes, selv om det ikke er lagt inn noe slakk i programmet. Jeg har ikke sjekket mulighet for bytte på TRD inn fra Baltikum

Hvor lange kan maskinene gå før de må sjekkes mer enn bare "overfladisk" på OSL og TRD?

Ellers akkurat i disse dager så flyr jo heller ikke Wizz med 100% kapasitet, slik at de jo uansett kan ha fly stående "her og der" i backup?

Man regner som regel rundt 5 crew per fly. Avhengig av hvor ofte crew får komme hjem klarer kanskje Wizz seg med noe mindre.

-eggs

Samtidig, skal de ikke være baserte på OSL/TRD etter loven, så må de jo begynne arbeidsdagenslingen med å flys aktivt eller passivt inn først. Og det øker jo behovet litt.....samt noe jeg har inntrykk av Luftfartstilsynet relativt enkelt kan kontrollere

Ikke spesielt gunstig å ha en kombinasjon innland/utland på en flight. F.eks TRD-GDN må fly TRD-OSL-GDN, kanskje i siste minutt på grunn av innstilling TRD-OSL, det vil bli problematisk med blant annet boarding da noen passasjerer reiser innland og andre utland. Den kan boardes som innenlands, men da må alle som skal til GDN av flyet i OSL og boarde på nytt med etterfølgende delayer som kommer til å følge flyet resten av dagen.

DY/SK roterer mye fly/crew på tunge vinterdager og av og til har man ikke annet valg enn å innstille. Da det snødde forrige dagen hadde alle fly inn til OSL slot rundt 30 minutter etter rutetid, og man opplevde opptil én time fra pushback til takeoff på grunn av deicekø. (Jada, første dagen med snø, de som jobber med winter OPS er ikke helt inne i det, det var 0 grader, lav bemanning osv)

Uansett, DY/SK har mye mer redundans i forhold til hva Wizz kommer til å ha. Jeg er veldig spent på hvordan de kommer til å løse IROPS på f.eks værtunge dager.

Med kombinere mente jeg da heller at de kan gjøre ting som å sette passasjerer til GDN på et fly til f.eks. OSL og transportere dem videre med nytt fly derfra -- på den måten slår de sammen to avganger og frigjøre et fly som kan dekke for en annen rute.

Nå kjenner jeg bare EVE inngående, og det er nok ikke tilfelle at det er en smal rute med lav inntjening. Her er det ofte fulle fly i normale tider, og høye priser. Er nok heller en myte at OSL-BGO/SVG/TRD er rene cashmaskiner. Både SK og DY har mange avganger her som ofte har langt under gjennomsnittlig belegg.

Jeg vet virkelig ikke, har bare hatt inntrykk av at de har hatt et frekvensnivå tidligere som har minnet mer om samfunnsansvar enn ren profitt. Selvfølgelig har de ikke vært noe tapssluk, men jeg kan ikke skjønne annet enn at dette til en viss grad har vært finansiert av kremrutene. Jeg tar svært gjerne feil her, altså[emoji6]

Nå snakker vi selvsagt pre-korona, men jeg tror det er lenge siden flyselskapene i Norge drev noen ruter med samfunnsansvar som et argument. Som man ser de siste årene har jo alle selskapene vært flinke til å både kutte og justere kapasiteten for å sørge for god lønnsomhet. Det er ting som tyder på at det aller meste innen norsk innenriks har vært ganske så lønnsomt de siste årene, og det som har gått dårlig har mer vært opportunistiske forsøk som har feilet, selv om jeg primært tenker på Widerøe her.

Det vil alltid finnes unntak og sesongvariasjoner ikke minst, men de siste årene kan jeg ikke se at noen konkrete ruter innenriks har vært spesielt hardt rammet av prispress, og dermed implisert overkapasitet.

Dette er forresten en dag uten de 3x ukentlig TOS-SVG. Jeg har ikke studert hvordan den passer inn i programmet, men kan det stemme den går TRD-SVG-TOS-SVG-TRD, og kapasiteten hentes ved å droppe en OSL-BOO rotasjon de dagene?

Hei. Leste i lokal avisen Fremover i dag at Wizz Air vil også satse fra EVE til Oslo. Oppstart den 17 des. Men Avinor vet ingenting om dette. Hvordan vet fremover om dette man tro?? Det må vel komme en bekreftelse fra Wizz Air selv da. Om di kommer også til Evenes. Og tar opp kampen med SAS og Norwegian om Oslo ruten. Ja for min del er Wizz Air velkommen, Billige flybilletter da. Men tiden vil vise om Wizz Air kommer til EVE. Håpe det er grunnlag for Wizz Air på EVE.

Destinasjonen finnes ikke på Wizz’ nettsider. Så enten avisen som har bommet eller så har de vært litt tidlig ute.

Link til artikkelen (krever abo):

https://www.fremover.no/wizz-air-me...-evenes-men-avinor-har-sporsmal/s/5-17-771557

Fredag fikk iharstad.no tips fra en leser om at du på Avinors side over flyavganger finner daglige avganger med lavprisselskapet Wizz Air til og fra Evenes fra og med 17. desember.
...

Leder for forretningsutvikling og administrasjon i Avinor på Evenes, Monica Gundersen, sier at hun ikke hadde ikke hørt om flyvningene før iharstad tok kontakt fredag.

– Da vet du mer enn meg, sier hun

Vi forteller henne at man på Avinors egen nettside kan lese at det klokken 1610 skal lande et Wizz Air fly fra Oslo 17. desember før det gjør vendereis klokken 1645. På de samme tidspunktene er det ført opp flyreiser med lavprisselskapet hver dag i uken fram til april måned neste år.

– Wizz Air er veldig på nå om dagen. Først lanserte de tre destinasjoner før det kom enda flere, så det kan godt hende at det stemmer, sier Gundersen.

Back