Ny Wizz Air-base: OSL og norsk innenriks - nettverk og operasjoner

Re: Wizz Air med norsk innenriks

Husk at en stor andel av butikken til Wizz i Norge er etnisk trafikk, spesielt arbeidspendlere, og dette markedet er langt mindre rammet av korona. De 200 koronarammede på verftet i Hyllestad er bare toppen av isfjellet... Østeuropeere som jobber skift finnes på hver nes på kysten, og mange har rett til hjemreise betalt av arbeidsgiver... og de betaler ikke 199,- hver vei.

At Wizz kan kvele DY i samme slengen er nok bare en hyggelig bieffekt.

Re: Wizz Air med «overraskende satsing» i Norge

Ja, de vet hva de driver med. Les igjennom de seneste kvartalspresentasjonene, legg merke til netto margin, kostnadsnivå, cash i banken etc og sammenlign for all del med DY for noen år siden, så vil du mest trolig lande på noen helt andre konklusjoner. Apropos risiko - ingenting slår vel DYs satsninger på Argentina og spansk innenriks (for å nevne noe).

https://wizzair.com/nb-no/informasjon-og-tjenester/investor-relations/results-calendar

Det er jo flot at henføre til nogle økonomiske nøgletal, men for at bidrage til debatten kunne man da overføre dette til det resterende arbejdsmarked. Hvis du kunne åbne en virksomhed i Norge og ikke betale social sikring, løn under sygdom, barsel, dine medarbejdere betaler ikke indkomstskat eller bidrager til fælleskassen på nogen måder, og ejer ikke arbejdstager rettigheder som ferie med løn, eller ret til at organisere sig engang. Da vi havde Ryanair basen i Billund, gik CC rundt om vinteren og samlede flasker på gaden. Vi er nede på dette niveau. Wizz kan fremføre flotte regnskaber, cash i banken og en solid bundlinje. Men jeg kalder det snyd, bedrag og at snylte på det nordiske velfærdssamfund. EU har fri bevægelighed for arbejdstagerne, og det er en fin tanke, men det skal følges op med lovgivning der beskytter medarbejderne. Idag rammer det min branche, imorgen er det din. Der skal være konkurrence, men det skal være på lige vilkår, ellers underminerer vi vores nordiske model.

Last edited:

Det er jo flot at henføre til nogle økonomiske nøgletal, men for at bidrage til debatten kunne man da overføre dette til det resterende arbejdsmarked. Hvis du kunne åbne en virksomhed i Norge og ikke betale social sikring, løn under sygdom, barsel, dine medarbejdere betaler ikke indkomstskat eller bidrager til fælleskassen på nogen måder, og ejer ikke arbejdstager rettigheder som ferie med løn, eller ret til at organisere sig engang. Da vi havde Ryanair basen i Billund, gik CC rundt om vinteren og samlede flasker på gaden. Vi er nede på dette niveau. Wizz kan fremføre flotte regnskaber, cash i banken og en solid bundlinje. Men jeg kalder det snyd, bedrag og at snylte på det nordiske velfærdssamfund. EU har fri bevægelighed for arbejdstagerne, og det er en fin tanke, men det skal følges op med lovgivning der beskytter medarbejderne. Idag rammer det min branche, imorgen er det din. Der skal være konkurrence, men det skal være på lige vilkår, ellers underminerer vi vores nordiske model.

Dette blir lett litt illusorisk. FR flyver i dag fortsatt på BLL og CPH, med mindre ruter til AAL og AAR også. I praksis flytter man bare ut arbeidsplassene.

Jeg er helt enig i at ansatte skal ha ordentlige forhold, på tvers av Europa, men da må man ta kampen på europeisk nivå. Å klage på selskaper for at de benytter seg av mulighetene fremfor seg faller meg noe naivt. Man må bruke de våpenene man har, ikke de man ikke har.

Det bør ikke være uoverkommelig å få på plass minstekrav til flyvende mannskap på tvers av landegrensene i EU -- dette bør ha ganske god støtte hos mange land, og man har mye samme problemstillingen i andre EU-land også (dette er ikke noe sær-nordisk fenomen).

Å koble dette 1-1 til fagforeninger synes jeg blir litt ekstremt likevel. Det er godt mulig å ha akseptable vilkår uten å ha en fagforening til å forhandle for seg.

Det kan fort bli komplisert, men si at vi kan begrense dette til en minstelønn i % i forhold til gjennomsnittslønn i landet de er basert i på en dag-til-dag basis men ikke lavere enn gjennomsnittslønn i landet de er mest basert i i løpet av siste år.

Altså, en polsk ansatt som er mest i Polen vil da få bonus for en dag da hun opererer i Norge. Dette vil også jevne ut kostnadsforskjeller på flyvninger mellom Polen og Norge mellom polsk- og norskbaserte selskaper.

Samtidig vil samme polske ansatte ikke bli straffet for å flyve til Moldovia f.eks.

Man må se dette litt fra andre siden også -- om Wizz har tenkt å rullere mannskap inn og ut av Norge, UK, etc. fra forskjellige plasseringer i øst-Europa så kan man ikke sette årslønnen utifra dyreste land de arbeider i...

Ja, de vet hva de driver med. Les igjennom de seneste kvartalspresentasjonene, legg merke til netto margin, kostnadsnivå, cash i banken etc og sammenlign for all del med DY for noen år siden, så vil du mest trolig lande på noen helt andre konklusjoner. Apropos risiko - ingenting slår vel DYs satsninger på Argentina og spansk innenriks (for å nevne noe).

https://wizzair.com/nb-no/informasjon-og-tjenester/investor-relations/results-calendar

Som sagt er jeg ingen økonom, tallene de siste årene til Wizz er sikkert gode, men den ekspansjonen de nå driver med koster også ekstremt mye penger. I denne perioden der etter all sannsynlighet selv ikke de tjener penger tærer dette på beholdningen. INGEN vet hvordan markedet ser ut om 2, 5 eller 10 år, selv ikke Wizz, så uansett hvordan man vrir og vender på det er det å satse så mye som de gjør i disse tider ekstremt risikofylt.

Argentina og spansk innenriks så lyst ut for DY i starten, og det å nærmest påstå at de ikke visste hva de gjorde er ganske søkt. Da de gjorde sin inntreden var det potensial, men situasjonen endret seg, og i etterpåklokskap basert på erfaringene man gjorde var det kanskje ikke den beste satsningen. Abu Dhabi-prosjektet til Wizz ser kanskje bra ut nå, men hvem vet, kanskje det også går til helvette om 2-3 år?

Kan timingen til Wizz her være drevet av rykte om at Ryanair var i ferd med å «åpne» for søknader til base på blant annet OSL? Og det derfor potensielt hastet å starte opp, for å i praksis blokkere for Ryanair?

Kan timingen til Wizz her være drevet av rykte om at Ryanair var i ferd med å «åpne» for søknader til base på blant annet OSL? Og det derfor potensielt hastet å starte opp, for å i praksis blokkere for Ryanair?

Ryanair har aldri åpnet for søknader til baser i den forstand. Når de har åpnet nye baser, har de bare plassert de ansatte der på kort varsel. Har de ikke fått nok interne søkere, blir de ansatte tvangsplassert dit. Mange cabincrew på RYG-basen som overhodet ikke ønsket å være der. Piloter var det derimot nok å ta av

Litt rundt prisstrukturen, da det på avganger hvor 199 billettene er utsolgt (gjelder TRD og BGO), finner jeg på de avgangen flighter hvor billigste billett nå ligger på 219, 279, 349, 449 og 569 (og rundt der). De med høyere priser er primært ettermiddagsavganger på fredager og søndager, så tydeligvis endel helgeturister som har sikret seg billige billetter

Re: Wizzair med norsk innenriks

D
230 seter T/R OSL-BGO-OSL 09:40 og retur 11:10 kommer nok til å ha stor tilgang på billige billetter. På de få avgangene som går i dag er det knapt folk (les: 20-30% fulle seter), så jeg blir overrasket om det plutselig skulle komme 200+ ekstra passasjerer hver vei til november på dette tidspunktet.

Basert å seatmap så starter de i hvertfall opp med A320, dog ser jeg ikke om det er NEO eller CEO. Dog endrer det jo ikke så mye om det er 186 eller 230 seter som skal fylles....eller 239 hvis de setter inn A321NEO

Det er nok liten tvil om at første prioritet er å forhindre at DY vokser seg store igjen ..

https://e24.no/naeringsliv/i/1Bnv8J...ha-startet-priskrig?referer=https://www.vg.no

Wizz Air meldte tirsdag at det vil innta markedet for innenriksflyginger i Norge. Flyselskapet følger opp med krasse uttalelser torsdag.

– Wizz Air er glad for å ha rystet markedet i Norge ved å bringe de laveste prisene til norske reisende, skriver Wizz Air i en melding.

– Det vil være interessant å se hvordan en nær konkursrammet virksomhet kan konkurrere med Wizz Airs lave priser, uten kontanter og med dobbelt så høye enhetskostnader som Wizz Air.

Wizz hevder at Norwegian ikke har penger.

Det er nok liten tvil om at første prioritet er å forhindre at DY vokser seg store igjen ..

https://e24.no/naeringsliv/i/1Bnv8J...ha-startet-priskrig?referer=https://www.vg.no

Det er en kjensgjerning at dersom en bedrift må gå til det skritt å slenge dritt om sine konkurrenter
for å få solgt sine egne produkter, så er de åpenbart ikke gode nok til å stå på egne ben. Derfor driver
ikke seriøse bedrifter med slikt.

Slike selskaper vil i hvertfall ikke jeg ha noe med å gjøre...

Det er en kjensgjerning at dersom en bedrift må gå til det skritt å slenge dritt om sine konkurrenter
for å få solgt sine egne produkter, så er de åpenbart ikke gode nok til å stå på egne ben. Derfor driver

Europas mest lønnsomme flyselskap har jo gjort det med suksess i alle år. Og hvor mange politikere har ikke blitt valgt på grunn av dette? Så ikke si at drittslenging ikke lønner seg

Stilkarakterer i business funker dårlig. Wizz er haier og de lukter blod.

Stilkarakterer i business funker dårlig. Wizz er haier og de lukter blod.

Det er faktisk ikke helt rigtigt. Det hedder social corporate responsibility, bliver vigtigere og vigtigere i business, og der flunker wizz big time...

Europas mest lønnsomme flyselskap har jo gjort det med suksess i alle år. Og hvor mange politikere har ikke blitt valgt på grunn av dette? Så ikke si at drittslenging ikke lønner seg

De kanskje hadde vært enda mer lønnsomme og merkevaren sterkere hvis de hadde latt være...

Er det bare jeg som sitter å venter på Ryanair sitt utspill nå:old

Synes det er kjedelige tider nå innenriks i Norge. Wizzair og kanskje sier Ryanair et plutselig hallo... Det er bare trist hvis SAS og Norwegian forsvinner. Det var trist når Braathens forsvant også. Beklager trist innlegg men det er følelsen for meg angående luftfarten nå.

DY skrur ihvertfall opp frekvensen for å møte konkurransen fra ungarene på TOS. Det økes fra 3 til 4 daglige på ukedager, 1 avgang lørdager(samme som tidligere) og fra 3(?) til 5 på søndager.

Noen som husker frekvensen DY hadde på TOS før korona? (jeg kom opp hit nå i sommer så jeg husker ikke..)

Re: Wizzair med norsk innenriks

Basert å seatmap så starter de i hvertfall opp med A320, dog ser jeg ikke om det er NEO eller CEO. Dog endrer det jo ikke så mye om det er 186 eller 230 seter som skal fylles....eller 239 hvis de setter inn A321NEO

Virker som enkelte sider har hatt så hastverk med å være først at de har glemt å faktisk sjekke opp hvilken flytype som skal operere...
Som du sier er det Y186 seter på flyet som skal fly innland ut fra OSL, dermed blir det A320neo, eller de 6 A320ceo (HA-LSA/B/C,-LYW/X/Z) som har 186 seter, alle andre A320ceo har 180 seter. Har enda ikke klart å finne ut om det er 32A/32N som er planlagt på disse rutene.

Kommer Wizzair ha bussgate/remote gate på alla destinationer i Norge eller blir det gate/bridge?
På Wizzairs hammabas Budapest BUD står Wizzair aldrig på Gate/bridge

Back