Ny Wizz Air-base: OSL og norsk innenriks - nettverk og operasjoner

Re: Wizz Air med «overraskende satsing» i Norge

Det som er den første....dessverre :p

Var rett før jeg hev meg på, men er visst utenlands i de dager.
Får heller prøve å representere på TXL et par dager senere.

Fra midten av desember (sjekket den 14.) så er man oppe i 4x TRD/BGO 2x TOS

Og man klarer seg med ett fly.

Code:
OSL 0640 TRD 0735
TRD 0810 OSL 0905
OSL 0940 BGO 1035
BGO 1110 OSL 1205
OSL 1240 TRD 1335
TRD 1410 OSL 1505
OSL 1550 BGO 1645
BGO 1720 OSL 1815
OSL 1850 TOS 2045
TOS 2120 OSL 2315

Kun i starten

Ser f.eks OSL-TRD øker til 3x daglig fra 23 (?) november, og 4x daglig fra 14. desember.

Når jeg ser på 14 desember er også TOS 2x daglig og BGO 4x daglig

Dette skriver E24

Selskapet skal nå etablere seg med en base med to fly i starten på Oslo Lufthavn Gardermoen.

Derfra vil de fly ruter til Bergen fire ganger daglig, til Tromsø fire ganger daglig og til Trondheim to ganger daglig.

Så det blir heftig konkurranse får en si!

"Bare 4 seter igjen til denne prisen" på første flighten til Trondheim.

Hvor sannsynelig er det at Wizz samler seg på OSL? Kommer de til å flytte rutene fra Torp?

Med priser på 199 på OSL-TOS er dette 1/4 av hva DY ligger på i hele november (i store deler av okt ligger de derimot på 479). Jeg kjenner mange prisbevisste som bor i TOS for tiden som sikkert vil hive seg på disse lilla flyene, personlig kommer jeg aldri til å sette meg inn i de maskinene der.

Dette blir blodig, hverken DY eller SK vil kunne overleve dette på sikt. Det at det nå kommer en ny norsk aktør inn minsker også dessverre grunnlaget for å verne om DY (Selv om jeg er generelt positiv til en ny norsk aktør).

Norsk innenriks var kanskje det siste, ihvertfall et av få, lønnsomme og sunne markeder igjen i Europa uten elendige arbeidsvilkår, kultur som satte sikkerheten på prøve osv. Jeg ønsker ingen debatt, og kall meg gjerne patriotisk og gammeldags, men jeg tørr å påstå at dette er den mørkeste dagen i norsk luftfart på veldig mange år.

Kritikk av flybillettpriser i 2020:
"Du vet det er noe galt når det koster mer å ta toget til flyplassen kjøpe en pakke medisinsk munnbind som du må ha på deg på flyturen, enn selve flybilletten"

Last edited:

Ser ut som at de øker til 3x daglige OSL-BGO/TRD og til 2x daglige OSL-TOS fra 23. november, og videre til 4x daglige OSL-BGO/TRD fra 14. desember.

EDIT: Ser jeg var litt treig :D

Jeg tror de har bommet litt på sine markedsundersøkelser og ikke har så stor forståelse på det norske markedet. De har satt opp 2 flyvninger , en tidlig og en sen, OSL-TOS på 24. og 25. desember. Kanskje flere merkelige turer også som jeg ikke har sett på enda.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Wizz Air med «overraskende satsing» i Norge

Hvor sannsynelig er det at Wizz samler seg på OSL? Kommer de til å flytte rutene fra Torp?

Interessant spm. Jeg vil tro endel blir igjen paa TRF, som ruter til mindre polske byer hvor det er lite konkurranse og WIzz har nok gode vilkaar paa TRF. Der hvortil de har ruter baade fra OSL og TRF kan det vel hende at noen forsvinner om markedet er for lite for begge i disse tider. Om DY gaar under eller kutter ruter massivt beholdes sikkert begge flere steder. Frekvensen er jo ofte ikke allverden.

Forsvinner DY paa OSL-WAW tror jeg ikke Wizz er sen med å rykke inn der, enten ved aa flytte fra TRF eller beholde begge.

Last edited:

Hvordan blir det med mannskapet som skal fly dette, får de også base her? Og hvilke betingelser er disse ansatt på, om noen vet?

TOS/OSL har vært 14 daglige med SAS/DY og aldri priser under 599 fordi det er bra med passasjerer og fin vekst. Wizz har også hatt direkteruter TOS/GDN så ingen overraskelse at de er tilstede i Tromsø. Men fire daglige, det er litt heftig.

Med en utfordrer fra Ungarn ser forhåpentligvis Stortinget nødvendigheten av å verne norsk luftfart og sørge for at SAS og spesielt Norwegian kommer seg greit gjennom pandemien.

Ellers har jeg flydd med Wizz og det var helt greit. Samme modell som Norwegian med moderne fly som er topp. Riktig nok helt rett å velge Airbus og grusom tabbe å velge Boeing, men det visste ikke Norwegian da de valgte MAX og Dreamliner. Og foruten en nødlanding som gikk fint så har ikke Wizz hatt noen incidents. De har ikke drept noen passasjerer eller skrotet noen fly. Historikk bare til 2011, men likevel bra.

Last edited:

"Bare 4 seter igjen til denne prisen" på første flighten til Trondheim.

1 nå....så får man se hvilket nivå prisen spretter opp til. Men går vel gradis oppover etterhvert som flyet fylles

Jeg tar en for laget, så har booket meg inn på første flighten OSL-TRD :p

Lenge siden jeg har vært med på slik galskap. Jeg er på samme flyet. Eller... Jeg har i hvert fall billett.

Wizzair med norsk innenriks

Liten tvil om hva hensikten er. Dette er de eneste rutene DY har no særlig med inntekter. Lett måte å dytte konkurrenten ned i graven. De har jo allerede brukket rygg.

Re: Wizzair med norsk innenriks

Dette var interessant.

Jeg og damen har snust på å ta noen dager i Tromsø i November siden det er en relativt kjedelig måned, og vi vil se nordlys.

SAS skal ha nærmere 4000kr T/R for en slik tur. Wizzair, 1616kr med en bagasje pluss en ekstra håndbagasje.

Bookingprosessen var verre en Ryanair sin med tillegg for alt mulig rart, og jeg ser ikke for meg at de har de mest behagelige flyene, men til en slik pris er det vanskelig å forsvare å reise med SAS.

Javel, så selger de noen Billetter til kr 199 hvor du bare kan ta med deg en tynn veske under setet . Skal du ha med deg en koffert så kostet det kr 713 . Et raskt søk gir kr 699 for samme type billett hos SAS men DY skal ha kr 879 for en slik billett.
Dette blir litt Ryanair opplegg over disse prisene.

Det er vel bare å spenne seg fast. Dette blir blodig!

230 seter T/R OSL-BGO-OSL 09:40 og retur 11:10 kommer nok til å ha stor tilgang på billige billetter. På de få avgangene som går i dag er det knapt folk (les: 20-30% fulle seter), så jeg blir overrasket om det plutselig skulle komme 200+ ekstra passasjerer hver vei til november på dette tidspunktet.

Back