God sen kveld fra Shanghai.
De 7 flightene vi har hatt hittil har alle vært med full service selskap, med 23kg innsjekket. Nå skal vi over på low cost og må betale for innsjekket. Nå har vi fått min på 5kg over i konas på 11kg og noe over i personal item, så da skal det gå bra med en 15 kg innsjekket. Her i overvåknings samfunnet, er Gmail sperret så jeg har ikke fått lagt inn ekstra bagasje eller foretatt sete reservasjon, da jeg ikke har booking nummer tilgjengelig da det ligger på mailen, som jeg altså ikke har tilgang til. Wikipedia, Youtube, Gmail, Google maps, NRK, Finn og Aftenposten er blokkert, men VG, TV2, Nettavisen og en del mindre kjente tidskrifter er tilgjengelig. Vi tok en sen frokost på Subway, så var planen å ta en tur med sightseeing bussen, som det er masse vis av, men ikke én har sightseeing på engelsk, bare kinesisk, men de sier holdeplass navnene på Engelsk, så da droppet vi det. Vi gikk hovedgata ned til elven å så på den og skyskraperne på andre siden. Skulle vi ta sightseeing båt, måtte vi først komme oss over elven så da gadd vi ikke det heller. Vi gikk etter hvert på hotellet å slappet av, før vi dro ut for å spise. Vi dro på et kjøpesenter inntil hovedgaten, men fant ingen som hadde meny på engelsk, eller der prisen stod med tall, så da dro vi på McDonalds som lå ved siden av. Jeg hadde lest på Wikipedia at Metroen startet ved 05 tiden, og tenkte vi tok den 05.30 og den brukte 1 time til flyplassen. Nei da, den starter 06.00 og tar 90min til flyplassen. Dermed må vi ta Taxi. Vi hadde ikke nok i cash, og kort tar de ikke, bare Alipay på app, men vi har ikke tilgang til å bruke tlf og ikke Alipay, men klarte å finne en ATM så vi fikk ut noe penger, dermed kommer vi oss til Pudong for avgang 08:25 til Taipei med Spring Airlines. Normalt ville vi i dag lest oss opp på neste stopp, Taipei og Taiwan, men når alt er sperret så får vi ikke forberedt oss på morgendagen. Skikkelig irriterende. Ha en fortsatt fin dag, for dere som har noe igjen av den.