Ny SAS-annonse?

Re: Ny SAS annonse?

Vel for meg høres det ut som om Skjeldam prøver å gjøre èn fjær til fem høns, men det er bare min mening.. SAS dreit seg ut med datoen, too bad!

Gjesp, uansett hva reklamene forteller - så er SAS billigst for studentlommeboka mi mellom TOS-OSL-TOS i 25 av 33 tilfeller (opp og ned telles hver for seg) de siste årene. Så får man nå bare kjatle om reklamer og ditt og datt, er glad til for at det er sånn :)

Det kan i hvertfall sies at Norwegian neppe kunne lage en bedre kampanje for å formidle at det ER Norwegian som er billigst. VG's oppslag og saken i Forbrukerrådet videre vil ha mye større opinionsimpact enn selve reklamen. Og SAS betaler for det hele. Tror Kjos humrer lenge av dette.

Det kan i hvertfall sies at Norwegian neppe kunne lage en bedre kampanje for å formidle at det ER Norwegian som er billigst. VG's oppslag og saken i Forbrukerrådet videre vil ha mye større opinionsimpact enn selve reklamen. Og SAS betaler for det hele. Tror Kjos humrer lenge av dette.

Problemet er at det ikke stemmer, og det er det som er poenget i hele SAS sin kampanje. Ja her har det skjedd en grov tabbe. Men kampanjen som helhet viser noe helt annet, så også mange menneskers erfaring.

Om Kjos humrer av dette er jo det flott for han, godt med noe å smile av. Har jo vært endel utfordringer i det siste for å si det slik.
Men jeg tror ikke dette vil ha den effekten, men det vil kanskje bidra til at folk blir flinkere til å faktisk sjekke priser flere steder.

Men jeg tror ikke dette vil ha den effekten, men det vil kanskje bidra til at folk blir flinkere til å faktisk sjekke priser flere steder.

Tja, folk som ikke gidder å sjekke to ulike sider, eller kanskje en side samlet, for å finne billigst flybillett, gidder kanskje heller ikke lese annonser i A-magasinet?

Godt mulig det har en effekt, selvsagt. Personlig stiller jeg meg noe undrende til påstandene om at mange bare sjekker DY, fordi man tror det er billigst.

Tja, det siste du undrer deg til, tror jeg stemmer. Jeg har sjøl opplevd andre som ikke har sjekket det. Sist nå før påskeferien, noen som klagde på at Widerøe ikke hadde flere billige billetter fra HOV til OSL, og Norwegian hadde heller ikke billige billetter fra AES til OSL. Da ba jeg henne sjekke SAS, og hun fant seks eller sju avganger samme dag, med billetter som var halvparten av DYs pris.

Hun ble glad etterpå.

Et annet eksempel var at noen påpekte at det var dyrt å komme seg fra AES-TRD, fordi DY ikke fløy denne ruta. Men SK gjør det, og jeg har aldri betalt over 460 (eller noe slikt) per vei, og har flydd den ruta noen ganger de siste sju-åtte månedene.

Tja, folk som ikke gidder å sjekke to ulike sider, eller kanskje en side samlet, for å finne billigst flybillett, gidder kanskje heller ikke lese annonser i A-magasinet?

Godt mulig det har en effekt, selvsagt. Personlig stiller jeg meg noe undrende til påstandene om at mange bare sjekker DY, fordi man tror det er billigst.

Det kalles flere år med missledende reklame.
Eller å få frem en sannhet med modifikasjoner, altså at DY har vært utrolig dyktige til å virke skambillige, og fått frem en tro om at de er billigst. Så det er ingen grunn til å sjekke andre.
Men den tiden er forhåpentligvis over.
Jeg håper folk nå begynner å sjekke skikkelig, først da finner man det beste tilbudet på pris om det er det man er ute etter.

Det gjør jeg også. Det og anta noe slikt vil være å nedgradere folks intelligens.

Nå har jeg ikke vært her i Norge lenge, men antallet ganger jeg har hørt om nettopp dette er overraskende stort både i vennekretsen og blant familie. Nettopp et tilfelle hvor en bekjennt måtte reise for å assistere sin far som hadde blitt syk på kanariøeyene, og han stod opprodd over at det ikke fantes billige billetter - han hadde kun sjekket Norwegian - og var oppriktig overrasket over at SAS kunne tilby nettopp det han ønsket (Han hadde ikke sjekket SAS før vi foreslo det).

"Dere fløy/flyr med Norwegian da..." har jeg nesten uten unntak hørt når vi har snakket om våre turer....så jeg antar ikke noe, ei tror jeg det har noe med noens intelligens, det er bare et budskap som sitter godt inne i store deler av markedet....

Nå har jeg ikke vært her i Norge lenge, men antallet ganger jeg har hørt om nettopp dette er overraskende stort både i vennekretsen og blant familie. Nettopp et tilfelle hvor en bekjennt måtte reise for å assistere sin far som hadde blitt syk på kanariøeyene, og han stod opprodd over at det ikke fantes billige billetter - han hadde kun sjekket Norwegian - og var oppriktig overrasket over at SAS kunne tilby nettopp det han ønsket (Han hadde ikke sjekket SAS før vi foreslo det).

"Dere fløy/flyr med Norwegian da..." har jeg nesten uten unntak hørt når vi har snakket om våre turer....så jeg antar ikke noe, ei tror jeg det har noe med noens intelligens, det er bare et budskap som sitter godt inne i store deler av markedet....

Desverre er det blitt slik, å det er negativt for alle på sikt.
Men nå vil kanskje flere få øyne opp for at SAS også har billige billetter om det er kun pris man er ute etter.

SAS tatt med buksene nede igjen med andre ord. Så var det altså bare bløff og atter bløff.

:naughty:

Nåja. Kaller ikke dette bløff:

30. juni til 3. juli. SAS to voksne og to barn Oslo-Palma 11.376,-

Den samme helgen har Norwegian en mellomlanding på turen ned, men flyr direkte tilbake. Prisen for to voksne og to barn er da 13.846 uten avgifter, og 15.166 inkludert avgifter for fire kofferter, sitte sammen og betale med kredittkort.

Nåja. Kaller ikke dette bløff:

30. juni til 3. juli. SAS to voksne og to barn Oslo-Palma 11.376,-

Den samme helgen har Norwegian en mellomlanding på turen ned, men flyr direkte tilbake. Prisen for to voksne og to barn er da 13.846 uten avgifter, og 15.166 inkludert avgifter for fire kofferter, sitte sammen og betale med kredittkort.

Og det du skriver her er (nesten) sitat fra den nevnte VG-artikkelen (for dem som ikke gadd lese helt ned). Det interessante er jo at SAS er billigst selv FØR man legger på DYs gebyrer. Dermed forvitrer argumenter som "man må ikke nødvendigvis ha med koffert" osv.

Nå har VG oppdatert artikkelen litt, og jeg forstår det slik at sammenlikningen og alt er riktig - men at det er trykket feil datoer pga at de har blandet sammen med en annen annonse. Ikke profesjonelt, men heller ikke "bløff".

Det er selvsagt pinlig at detaljene ikke stemmer, men det er neppe en bevisst bløff. I tillegg er det, som mange påpeker, nok slik at iallefall en del potensielle reisende ikke tenker over muligheten at SAS eller andre selskaper kan være billigere alternativer enn DY. Jeg er imidlertid usikker på hvor mange det er snakk om.

Jeg tror nok at det stemmer at mange forventer å finne billigere billetter på DY og som en gjennomsnittsbetraktning så er nok det også sikkert riktig, men som vi alle vet så er det ikke en pris for en gitt flygning (men et utall ulike prisvarianter) så derfor bør man sjekke alternativene.

Det jeg etterhvert har reagert på i annonsen er dette med å sitte sammen. Etter sigende så er man jo heller ikke garantert å få sitte sammen på SAS, men sjansen er selvsagt mye større om man sjekker inn tidlig nok. Er folk klar over dette, mon tro? Jeg visste det ikke, og jeg reiser relativt mye.

Det jeg etterhvert har reagert på i annonsen er dette med å sitte sammen. Etter sigende så er man jo heller ikke garantert å få sitte sammen på SAS, men sjansen er selvsagt mye større om man sjekker inn tidlig nok. Er folk klar over dette, mon tro? Jeg visste det ikke, og jeg reiser relativt mye.

Kan ikke tenke meg det skal være noe problem? Om det så var litt "lotto" over å få sitte sammen med reisefølge sitt, så hadde Ola Nordmann forlengst ringt til VG eller noen andre ;) Har aldri hatt noen problemer med det med SAS eller Norwegian. Men Ryanair var det litt mere "lotto" :rolleyes:

Kan ikke tenke meg det skal være noe problem? Om det så var litt "lotto" over å få sitte sammen med reisefølge sitt, så hadde Ola Nordmann forlengst ringt til VG eller noen andre ;) Har aldri hatt noen problemer med det med SAS eller Norwegian. Men Ryanair var det litt mere "lotto" :rolleyes:

Nå tenker jeg mest på annonsen, hvor det fremstilles som et problem for folk å få sitte sammen når de flyr DY og at de derfor må legge på setereservasjonsgebyret. Så er kanskje ikke nødvendigvis tilfellet (og garanti for å sitte sammen får man vel strengt tatt heller ikke hos SAS)?;)

Men SAS sammenligner vel bare direkte hva de inkluderer i sin pris kontra Norwegian? Så får vi flisespikkerne her inne argumentere for og i mot om man trenger setereservasjon, kofferter osv ;)

Jeg tror målet med annonsen nok mer er budskapet om at det kan lønne seg å sjekke rundt framfor å gå rett til DY. Dermed blir enkelteksempler egentlig irrelevant. Fakta er at n0oen ganger er SAS billigst og noen ganger er Norwegian billigst. Det vet SAS og det vet Norwegian. Så hva er da vitsen med å hyle og skrike med mindre man har vært på markedsføringskurs i Dublin?

Jeg syns egentlig at SAS kommer godt ut av denne artikkelen. Knut Morten Johansen slipper til med flere gode sitater og til og med i VG's eksempel 30 juni - 3 juli kommer SAS best ut. Kan det tenkes at SAS med vilje begikk denne lille glippen med dato slik at VG skulle lage en slik stor sak?^_^

Back