Ny rute: Oslo - Moskva

Vel Staten ga god drahjelp til DY ved å ta bort muligheten til å tjene Eurobonus poeng i Norge (Vi er eneste land i verden som har en slik særordning).

I tillegg eier Staten 2/5 av SAS, men ga likevel storkundeavtalen for statsansattes flyreiser, til Norwegian.

Det er sikkert mer, men jeg gidder ikke å lete frem.

*Ja jeg vet konkurransemyndighetene har lignende tiltak i Sverige, men da kun på enkeltruter, ikke med totalforbud som vi har i Norge.

Originally posted by Tommy777

Jeg valgte DY når de er vanvittig mye dyrere enn det SAS var og når de har ruter som passer mine tidspunkt.

Slik snakker gode kunder som vil fly dyrest mulig! ;)

Originally posted by LN-AFG

*Ja jeg vet konkurransemyndighetene har lignende tiltak i Sverige, men da kun på enkeltruter, ikke med totalforbud som vi har i Norge.

Jeg har heller heller noe sterkt ønske om å starte denne diskusjonen på nytt igjen, men her har SAS gjort dårlig arbeid i Norge. Det er mulig at de ikke trodde at norske konkurransemyndigheter faktisk ville gå til det skrittet, men de argumenterte altså, såvidt meg bekjent, ikke for en svensk eller tysk løsning.

Hvis det å gi statsavtalen til SAS er drahjelp så betyr det altså at den norske stat gir drahjelp til SAS der de har avtaler med SAS....? Er det ikke konkurranse om å tilby de beste avtalene for kundene....? Gi meg et eksempel på et annet land som er sammenliknbart med Norge i topografi og alternative reisemåter, så skal jeg fortelle deg hvorfor vi har en "særordning" i Norge...

Nå er SASBraathens sure på Luftfartstilsynet fordi DY får lov til å fly på Russland og ikke de. (hangar.no)

Ja har SAS hatt interesse av å fly til Russland selv da? Har de ikke hatt muligheten tidligere til å starte opp da? Det har jo i alle år vært slik at skal du med SAS til Russland så må du innom ARN eller CPH. Trodde det var tanken til SAS jeg, å få nordmenn via der for å komme til Russland. Vet om mange som har valgt å reise med SK via ARN/CPH fordi de ikke våger seg ombord i Aeroflot (selv om SU har vært betydelig billigere!).

Så en ny DY- rute rammer nok også SK og ikke bare SU, som definitivt kommer til å merke dette mest. Også akkurat nå når de endelig kommer med A320 til OSL da...:lightbulb

Det er selvsagt kritikkverdig om SAS har blitt forskjellsbehandlet ift DY om ruter til Russland. Men det kan jo ikke være sånn at hver gang en ny operatør våger å satse på et nytt område nonstop fra Norge så kommer SAS og sier "dit vil vi også fly".:cry:

Det er jo uansett besynderlig at Norge med sin nærhet til Russland ikke har hatt direkterute til den russiske hovedstaden med sitt nasjonale selskap. Uansett grunn.

Markedet mellom Norge og Russland er i bra vekst, tror det er plass til både SU og DY på OSL-Moskva, det er mye forhandlinger innen olje og gassbransjen mellom Norge og Russland. Fordelen for SU er at de faktisk har en del norske transferpax via SVO spesielt til BKK og India.

Originally posted by amatør

Nå er SASBraathens sure på Luftfartstilsynet fordi DY får lov til å fly på Russland og ikke de. (hangar.no)

http://www.hangar.no/articles/2288/1/SAS-Braathens-skuffet-over-myndighetene/Mener-departementet-forskjellsbehandler.html

He he, da kan vi bare ønske SAS velkommen til den andre siden av gjerdet. I gode gamle dager kunne SAS avgjøre hvor andre skulle få lov til å slippe til. "Fly gjerne til Billund, med hold dere borte fra Køben".

Originally posted by litt-amatør

Ja har SAS hatt interesse av å fly til Russland selv da? Har de ikke hatt muligheten tidligere til å starte opp da? Det har jo i alle år vært slik at skal du med SAS til Russland så må du innom ARN eller CPH. Trodde det var tanken til SAS jeg, å få nordmenn via der for å komme til Russland. Vet om mange som har valgt å reise med SK via ARN/CPH fordi de ikke våger seg ombord i Aeroflot (selv om SU har vært betydelig billigere!).

Så en ny DY- rute rammer nok også SK og ikke bare SU, som definitivt kommer til å merke dette mest. Også akkurat nå når de endelig kommer med A320 til OSL da...:lightbulb

Det er selvsagt kritikkverdig om SAS har blitt forskjellsbehandlet ift DY om ruter til Russland. Men det kan jo ikke være sånn at hver gang en ny operatør våger å satse på et nytt område nonstop fra Norge så kommer SAS og sier "dit vil vi også fly".:cry:

Det er jo uansett besynderlig at Norge med sin nærhet til Russland ikke har hatt direkterute til den russiske hovedstaden med sitt nasjonale selskap. Uansett grunn.
Nja, nå har jo Russlands nasjonale selskap hatt direkterute SVO-OSL i en årrekke, og de har vel dekket det som var av direktemarked fram til nå.

Jeg tviler på om markedet akkurat nå har blitt modent for flere aktører. I så fall burde jo SAS kjent sin besøkelsestid før DY. Tror nok det har vært greit for SAS med mye norske transferpax på flyene til Moskva via ARN og CPH.

Merkelig, nå ligger plutselig SU inne på Amadeus med Tupolev 154m også etter sommeren, etter at de har ligget inne med A 320 en god stund nå ??? Er det luftfartstilsynet i Norge som ikke har godkjent flybyttet allikevel ??
Og på Aeroflot.ru ligger ruten inne med A 320..

LT har ikkenoe aa si naar det gjelder flytyper. 320-familien kommer i sommer me-e-e-en:

Daglig med nightstop fra 29. oktober!

1 SU 211 /JCD SVOOSL 2140 2220 TU5 0 D 28OCT29MAR

1 SU 212 /JCD OSLSVO 0900 1340 TU5 0 L 29OCT30MAR

Naa ble nok ENGM_RAMP og kollegene hans glade!!! :colgate:

Originally posted by TG923

Jeg valgte DY når de er vanvittig mye dyrere enn det SAS var og når de har ruter som passer mine tidspunkt.

Slik snakker gode kunder som vil fly dyrest mulig! ;)

he he, skulle være omvendt, ja.. Jeg redigerer for å ikke forvirre folk som leser posten;)

Originally posted by intransfer

http://www.hangar.no/articles/2288/1/SAS-Braathens-skuffet-over-myndighetene/Mener-departementet-forskjellsbehandler.html

He he, da kan vi bare ønske SAS velkommen til den andre siden av gjerdet. I gode gamle dager kunne SAS avgjøre hvor andre skulle få lov til å slippe til. "Fly gjerne til Billund, med hold dere borte fra Køben".

Vel, nå skal det jo være fri konkurranse og jeg er soleklart enig med SAS her

Originally posted by intransfer

Vel, nå skal det jo være fri konkurranse og jeg er soleklart enig med SAS her

Skal man velge det selskapet som tilsynet mener har det beste opplegget, eller skal man forfordele et av selskapene (les: SKBU)...?

"-Vi registrerer at departementet har tildelt Norwegian alle de tre attraktive rutene fra Oslo til Russland. Vi skulle gjerne sett en mer likefordeling mellom de to store flyselskapene i Norge sier Midteide."

Av og til virker det som om at dersom SAS ikke når frem i konkurransen så er det drahjelp til konkurrenten til SAS. Likevel virker det som om enkelte mener at SAS burde få noe de ikke har klart å hevde seg i konkurransen om. Det ville i såfall ikke være drahjelp...? (nå har ikke jeg lest noen av søknadene fra SKBU eller DY, eller sett kriteriene man prioriterer etter, så jeg tar et lite forbehold...):wink

Beste opplegget? Dette er jo ikke en anbudsrute så det er jo ikke noen økonomiske aspekter for tilsynet å vurdere her..

Opplegget til DY er vel: 3 timer i en trang gammel 733 uten noen som helst service uansett hvor mye du betaler.. Og når flyene er fulle på ruter som DY ikke konkurrerer med SAS, blir prisen deretter..

Beste opplegget? Dette er jo ikke en anbudsrute så det er jo ikke noen økonomiske aspekter for tilsynet å vurdere her..

Opplegget til DY er vel: 3 timer i en trang gammel 733 uten noen som helst service uansett hvor mye du betaler.. Og når flyene er fulle på ruter som DY ikke konkurrerer med SAS, blir prisen deretter..

Som sagt, jeg har ikke lest hverken SAS eller DY sine søknader. Jeg antar at tilsynet har noen kriterier å velge ut i fra, og at de har gjort den jobben etter "forskriften". Om DY skrur opp prisen når flyene er fulle og det ikke er konkurranse så er det vel ikke annet å vente - det ville også alle andre selskap gjort. Det er jo ikke DY sin "feil" at tilsynet har "gitt" rutene til DY.

Hva mener du burde vært gjort, Tommy? Jeg antar at russiske myndigheter har endel restriksjoner på hvor mange som fåt lov til å operere, eller er det slutt på de tider?

Originally posted by TOS

Av og til virker det som om at dersom SAS ikke når frem i konkurransen så er det drahjelp til konkurrenten til SAS.

Lika så är det draghjälp för SAS när bolaget får fördelar istället för DY eller andra bolag.

Originally posted by TOS

Som sagt, jeg har ikke lest hverken SAS eller DY sine søknader. Jeg antar at tilsynet har noen kriterier å velge ut i fra, og at de har gjort den jobben etter "forskriften". Om DY skrur opp prisen når flyene er fulle og det ikke er konkurranse så er det vel ikke annet å vente - det ville også alle andre selskap gjort. Det er jo ikke DY sin "feil" at tilsynet har "gitt" rutene til DY.

Hva mener du burde vært gjort, Tommy? Jeg antar at russiske myndigheter har endel restriksjoner på hvor mange som fåt lov til å operere, eller er det slutt på de tider?

Nå har jeg heller ikke innsyn i tilsynets dokumenter eller søknadene. Jeg ville dog kanskje gitt SAS Moskva fordi SAS tilbyr et produkt som er rettet mot forretningsreisende noe DY ikke har, så kan DY få dille med resten av Russland?

Husk at du må ha visum for å komme inn i Russland, et visum jeg betalte 6-700 spenn for sist gang jeg var der. Det gjør det mer vanskelig/mindre attraktivt for ferie/weekendreisende som ikke ønsker å bruke tid/penger på slikt.

Nå er det ikke akkurat imponerende belegg forran gardinen hos SAS. Så hoveddelen av reisende er utvilsomt de som sitter på economy. Og der koster det penger å kjøpe servering like mye som hos Norwegian. (om det ikke er en morgen avgang) Dessuten vet du også godt at det blir mindre og mindre forskjell på benplassen mellom DY og BUSK..... Så jeg klarer faktisk ikke helt å se forskjellen her. På meg høres det ut som Singapore airlines vs Ryanair, men forskjellen er ikke VELDIG stor mellom Economy produktet til BUSK og DY. Norwegian har dessuten flere fly som er yngre enn BUSK sine fly og noen av de eldre -300 til Norwegian er ikke utstyrt med sveiv foran og trebenker av teak!

SAS opplever såvidt jeg har skjønt det en økning i biz og eco extra som fortrinnvis fylles av forretnings reisende. På mine intra-scand siden konseptet ble endret har ca 1/3 av paxen reist i extraklassen.

Dessuten er ikke alderen på flyet noe argument. Det som spiller noen rolle er hvordan det er vedlikeholdt. Blant mine favorittfly på innen Europa er SAS sine inntill 22 år gamle MD-80 (Så sant man ikke sitter heeelt bakerst) som er langt mer behagelig både 737NG og 32x

Back