Ny rute: Oslo - Moskva

At SAS er skuffet er forståelig men at de "gjerne skulle sett en mer likefordeling mellom de to store flyselskapene" er jo litt merkelig å komme med når avtalen ikke åpner for det. Ingen vits å bli sur for det når mann ikke for tildelt rutene.

Hilsen,
Laurenz

AFL med daglig med nightstop fra 29. oktober!

Ja Andy, du kan tro jeg ble glad når jeg hørte om det for litt siden. Det er vel det eneste vi ikke trenger, nemlig flere fremmede selskaper på nighstops :D Til natten begynner forøvrig Finnair med sin nattstopp med E-jet'en (E-170)

:colgate:

Dette begynner å bli en skikkelig katteknipe å få løst...

:clap

Og ja, helt enig med det som noen skriver her i denne saken, i alle år har SAS nærmest diktert og styrt hvem som får fly hvor...så på tide de fikk seg denne rett over fingrene...

Og de har jo frontet veldig i flere år at reis gjerne til Moskva med dem, bare du reiser via ARN & CPH

:mol

Men blir det Tupolev eller A 320 med SU?? De ligger inne med Tupolev igjen på widerø.no. Mens på aeroflot.ru ligger ruten inne med a buss??

Ifølge Worldspan så blir det kun 320 fra 03JUL, og frem til det blir det en miks avhengig av dag. Men det går ikke alltid å stole på hva selskapene legger inn som equipment i schedules i GDSene.

Hvilken av flyplassene i Moskva er det Norwegian kommer til å benytte? Har hørt mye rart om de alle, men hvilken hadde gitt det beste produktet? For jeg mener at flyplassen selskapene opererer på er en av de viktigste delene av reisen. Mest med tanke på tilgjengelighet.

Med Norwegians Paris Beauvais med skrekk i minnet...

Originally posted by MartinL

Originally posted by Tommy777

Beste opplegget? Dette er jo ikke en anbudsrute så det er jo ikke noen økonomiske aspekter for tilsynet å vurdere her..

Opplegget til DY er vel: 3 timer i en trang gammel 733 uten noen som helst service uansett hvor mye du betaler.. Og når flyene er fulle på ruter som DY ikke konkurrerer med SAS, blir prisen deretter..

Nå er det ikke akkurat imponerende belegg forran gardinen hos SAS. Så hoveddelen av reisende er utvilsomt de som sitter på economy. Og der koster det penger å kjøpe servering like mye som hos Norwegian. (om det ikke er en morgen avgang) Dessuten vet du også godt at det blir mindre og mindre forskjell på benplassen mellom DY og BUSK..... Så jeg klarer faktisk ikke helt å se forskjellen her. På meg høres det ut som Singapore airlines vs Ryanair, men forskjellen er ikke VELDIG stor mellom Economy produktet til BUSK og DY. Norwegian har dessuten flere fly som er yngre enn BUSK sine fly og noen av de eldre -300 til Norwegian er ikke utstyrt med sveiv foran og trebenker av teak!

Vel, der tar du nok feil. SAS har et økende belegg på de dyrere klassene og med de siste endringene, tipper jeg at det blir mange fler som finner veien til Extra klassen, særlig intra skandinavisk. En typisk business destinasjon (som feks. LHR) har 4-5 rader med business og 3-6 rader med ekstra. Det gjør at ca. 1/3 av flyet er forretningsreisende på dyrere klasser. Og Moskva er en business destinasjon.

DY har også passasjerer som betaler dyrt for fleksible/refunderbare billetter. De får aldri noe igjen for at de betaler mye mer, ikke en gang dedikert innsjekkingsskranke..

På SAS får forretningsreisende masse igjen for pengene fra starten til slutten av reisen, skulle bare mangle, de betaler masse penger for turen.. Når det gjelder flåten til SASBraathens kontra DY, tror jeg du er på rimelig tynn is... De eneste flyene som er av litt alder er noen få -400 og -500. NGene til SAS 85% av flåten) er fresh inni og passasjerer som reiser på business har midtsetet ledig. Benplassen er MYE bedre enn det DY har å skilte med og selv om de setter inn imiterte sky seter, er kabinen langt fra fresh.. Mange av DYs maskiner har også seterygger som er vanvittig lave. La meg si det sånn: Jeg har til nå aldri vært komfortabel på et DY fly dersom jeg har havnet på alle rader enn rad 1..

Det er klart at M klassen på SAS Europa/Skandinavia er likere DYs klasse, men bonus poeng og andre fordeler for de som reiser mye, gjør at SAS er et soleklart førstevalg, ihvertfall for meg..

Originally posted by ENGM RAMP

Og ja, helt enig med det som noen skriver her i denne saken, i alle år har SAS nærmest diktert og styrt hvem som får fly hvor...så på tide de fikk seg denne rett over fingrene...

Og de har jo frontet veldig i flere år at reis gjerne til Moskva med dem, bare du reiser via ARN & CPH

:mol

Det er ikke SÅ lenge siden luftfarten i Europa var regulert ned til den minste detalj. Myndighetene bestemte, ikke SAS..

Vil påstå at SAS har fått nok smekk over fingrene fra diverse Skandinaviske myndigheter dette årtusenet, noe man ikke kan si for DY som har fått tidenes drahjelp på alle mulige måter..

Som du nevner har jeg inntrykk at det øker med på Y (Eco extra) hos SAS. Selv om jeg har litt tynt sammenligningsgrunnlag har det på mine 2 flygninger mellom Oslo og Køben, begge med MD-81, vært henholdsvis 12 og 14 FULLE rader med flex

Originally posted by The Ticketor

Ifølge Worldspan så blir det kun 320 fra 03JUL, og frem til det blir det en miks avhengig av dag. Men det går ikke alltid å stole på hva selskapene legger inn som equipment i schedules i GDSene.
Blir Tupoleven forbudt i EU (og da også Norge) fra sommeren ?? Tu 154 er vel et av de siste flyene som slipper ut herlig svart røyk fra motorene ??

.. og naa ligger det igjen Tu5 inne i SITA Res ogsaa .... Saa da blir det russisk staal denne sommeren ogsaa. Enjoy!

Originally posted by LN-MOW

.. og naa ligger det igjen Tu5 inne i SITA Res ogsaa .... Saa da blir det russisk staal denne sommeren ogsaa. Enjoy!

Blod keen på å ta Tupoleven via Moskva med en hissig Il-96 til Bangkok i Oktober. Føler jeg MÅ få gjort dette strekket i disse maskinene før det er for sent!

Blod keen på å ta Tupoleven via Moskva med en hissig Il-96 til Bangkok i Oktober. Føler jeg MÅ få gjort dette strekket i disse maskinene før det er for sent!

Vurderer selv en runde med IL96. Tror ikke de forsvinner med det første uansett. Litt OT, MEN trenger man transittvisum i Moskva for flybytte:question:

jepp. you do! i alle fall står det påkrevet ved russer'n i drammensveien. Dog tror jeg ikke du trenger invitasjon men kun dokumentasjon eller kopi av billett!

Tupoleven er moro en gang, den er trang og ukomfortabel på turist, DY er business i forhold for å si det sånn..:drunk:

Dette er en monopolrute, som tildeles av det norske samferdselsdepartementet. På samme måte har Aeroflot monopol andre veien. Dvs. at når DY blir tildelt alle tre ruter mellom Oslo og Moskva, St. Petersburg og Murmansk så kan ikke SAS gi dem konkurranse på disse rutene. Når både SK og DY har vært interessert i de samme rutene er det mange som reagerer på at det ene selskapet tildeles alle tre. Departementet har jo selvfølgelig rett til å gjøre det, men er det "fair"?

SAS Braathens ble bedt av departementet om å sende en formell søknad på Moskva-ruten. 5 dager etter at de ba SK om dette ga de DY konsesjon på ruten. SK rakk ikke å løpe til printeren en gang før DY-konsesjonen var gitt.

Departementet har ikke tatt hensyn til hvem som har business-tilbud etc, men det er jo helt fair.

De har vel heller sikkert tatt hennsyn til det selskapet som holder seg konfliktfritt i luften....... :p

Men fra spøk til alvor kan det vel hende at DY faktisk kunne tilby det beste produktet og det var derfor de ble valgt! Vet at SAS elskere her nå ser rødt lik en okse under tyrefektingen i Malaga. Det er jo garantert ikke uten grunn at den ble tildelt DY og ikke SAS Norge (merk ikke BUSK)....

Originally posted by Flyer

Dette er en monopolrute, som tildeles av det norske samferdselsdepartementet. På samme måte har Aeroflot monopol andre veien. Dvs. at når DY blir tildelt alle tre ruter mellom Oslo og Moskva, St. Petersburg og Murmansk så kan ikke SAS gi dem konkurranse på disse rutene. Når både SK og DY har vært interessert i de samme rutene er det mange som reagerer på at det ene selskapet tildeles alle tre. Departementet har jo selvfølgelig rett til å gjøre det, men er det "fair"?

SAS Braathens ble bedt av departementet om å sende en formell søknad på Moskva-ruten. 5 dager etter at de ba SK om dette ga de DY konsesjon på ruten. SK rakk ikke å løpe til printeren en gang før DY-konsesjonen var gitt.

Departementet har ikke tatt hensyn til hvem som har business-tilbud etc, men det er jo helt fair.

Men nå har ikke SAS startet noen rute Oslo-Moskva i alle år men sluset passasjerene via ARN/CPH. Er det virkelig slik at de ikke har hatt lov til dette i motsetning til i DK/SE hvor det tydeligvis har gått. Har aldri hørt at SAS har ønsket dette før DY nå kom på banen. Men det er selvsagt "urettferdig" hvis SK har ønsket en rute i mange år og nå DY får den med en gang de vil. Men hvis SAS bare vil til SVO fordi DY nå skal synes jeg det er greit at de mister muligheten.

Om SAS virkelig har hatt lyst til å åpne denne ruten tidligere så skjønner jeg ikke hvorfor de ikke har lagt press på myndighetene tidligere. Jeg ser ikke helt hvorfor det skulle ha vært et problem da både ARN og CPh har hatt to selskaper på ruten i veldig lang tid.

Om dette er å sutre fordi Norwegian var først, ber jeg SAS om å ta en titt på sine tidligere ruter de har sjokk åpnet etter Norwegian. Ikke EN rute som jeg kan erindre har de gått av med seieren på!
Berlin og Praha friskt i minne!

Back