Ny rekord igjen for oljeprisen og dollaren

Man må ikke glemme at det er staten som stikker av med mesteparten gjennom avgifter.
Vår kjære statsminister Stoltenberg sto frem i Stortinget igår og utøvet statskapitalisme av beste/verste sort ; de har ingen intensjoner om å senke oljeprisen med begrunnelse i en rekke svada-uttalelser.

Nå er det jo flere faktorer som virker inn da. Men et tankeekspriment: Regjeringen reduserer avgiftene, hva skjer da? Jo, etterspørselen vil stige og prisene vil stige som følge av økt etterspørsl. Og man er like langt. Dette gitt at alle andre faktorere er uendret.
 
Nå er det jo flere faktorer som virker inn da. Men et tankeekspriment: Regjeringen reduserer avgiftene, hva skjer da? Jo, etterspørselen vil stige og prisene vil stige som følge av økt etterspørsl. Og man er like langt. Dette gitt at alle andre faktorere er uendret.

I teorien ja, dessverre er drivstoff noe de fleste ikke kjøper for gøy og det viser seg at etterspørselen etter drivstoff i Norge er relativt stabil. Undersøkelser viser også at prisen må nå nærmere 25kr literen før nordmenn i stort omfang vil begynne å redusere kjøringen, og for de fleste utgjør fortsatt bensin kun en liten del av kostnadene vel bil i Norge
 
Last edited:
I teorien ja, dessverre er drivstoff noe de fleste ikke kjøper for gøy og det viser seg at etterspørselen etter drivstoff i Norge er relativt stabil. Undersøkelser viser også at prisen må nå nærmere 25kr literen før nordmenn i stort omfang vil begynne å redusere kjøringen, og for de fleste utgjør fortsatt bensin kun en liten del av kostnadene vel bil i Norge

Dersom prisen dobles paa kort tid sier det seg selv at etterspoerselen vil falle. Til og med de med god raad tenker seg om flere ganger foer de bruker bilen i en slik situasjon
 
Nedgangen fortsetter i dag. Akkurat naa 127,89. Holder pusten og haaper paa at det fortsetter. USD-EURO ogsaa sterkere, 1,544 naa, mot NOK 5,11
 
Typisk.. dollarkursen går oppover igjen nå som jeg snart skal over igjen.. :rolleyes:
 
Last edited:
Typisk.. dollarkursen går oppover igjen nå som jeg snart skal over igjen..

Da kjøper du bare dollar nå før den stiger mer. Du kan sikkert betale både det ene og det andre med kontanter der borte. Men det som er typisk når man nettopp har kjøpt en del dollar (eller en annen valuta) er at den synker rett etterpå :rolleyes:
 
Da kjøper du bare dollar nå før den stiger mer. Du kan sikkert betale både det ene og det andre med kontanter der borte. Men det som er typisk når man nettopp har kjøpt en del dollar (eller en annen valuta) er at den synker rett etterpå :rolleyes:


Tja.. jeg gidder vel ikke akkurat å ta ut en drøss med dollar nå.. Og om kursen ligger på 5 eller 6 kroner når jeg reiser over i Juli, er ikke det noen big deal for min del.. Mitt forrige innlegg var ironisk ment.. Om kursen skulle stige såppass før 9. Juli at jeg ikke får råd til å dra, så tror jeg det snør tett nede i "kjelleren"..
 
Tja.. jeg gidder vel ikke akkurat å ta ut en drøss med dollar nå.. Og om kursen ligger på 5 eller 6 kroner når jeg reiser over i Juli, er ikke det noen big deal for min del.. Mitt forrige innlegg var ironisk ment.. Om kursen skulle stige såppass før 9. Juli at jeg ikke får råd til å dra, så tror jeg det snør tett nede i "kjelleren"..

Ok. Alt for trøtt etter en lang arbeidsdag så jeg tok ikke ironien
 
Bruttoverdien av den gjenværende norske oljen og gassen har økt fra 2,5 millioner kroner til 7,5 millioner kroner per nordmann de siste fire årene, viser regnestykket Gunnar J. Torgersen i Holberg-Fondene har gjort for Dagens Næringsliv. Han har basert seg på Oljedirektoratets anslag på gjenværende petroleumsreserver og ganget med spotprisen på olje.

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1414373.ece?jgo=pos_bl&WT.svl=nederstenergi
 
Håper den er på vei ned til under 100 dollar fatet snarlig....har fylt 30 liter diesel til 400kr idag :( (Det skulle vel tilsvare $10/gallon)
Heldigvis bruker min 320d bare 0.55 l pr mil :)
 
200$ per fat vil betyr at alle mellom-store aktörer forsvinner i Europa. De store vil overleve fordi de har langdistanse-nettverk hvor de kan melke sine pax. Mens med sa hoye priser vil Austrian, SAS, SN, TAP, LOT og Malev ikke kunne overleve. Legg litt merke til hvor mye drivstoff-tillegg er pa langdistanse og kortdistanse e.g. hos BA eller LH...

Av de Lavpris-aktörer vil 4-5 overleve i Europa.
Mange darlige selskaper vil bli lukked, og man har ganske god excusi for dette.

I tillegg til dette vil noen nisje-aktörer overleve som er istand a prise sitt produkt til det som det koster. Mens, som sagt, mange selskaper vil ikke overleve dette.

I USA vil bare en selskap overleve 200$ per fat.

Problemet er jo ikke at selskaper ikke kan regne, mens mange har ruinert sitt marked i pris-slakter med lavpris-aktörer og ikke tjent nok penger i de gode arene. Dermed vil de ikke overleve de darlige... Per idag er publikum preget av en visst Lidl-mentalitet. Det skal vaere billig og bare billig...
 
Veldig lettvint analyse, Richard.

De selskapene som vil overleve, er de som har kapital til aa staa imot noen aars motgang samt tilbud kundene vil benytte til tross for hoeyere pris. Saa hva blir borte? Mye av 'lystflyvingen' .. altsaa kortere point-to-point reising .. vil prise seg ut av markedet. Dette er en stor del av livsgrunnlaget til selskaper som Norwegian, easyJet, Ryanair osv. Da disse selskapene i tillegg ofte har hoeyere kapitalkostnader enn mange av nettverksselskapene, er de ytteligere saarbare. Jeg vil tippe at charterturer vil 'komme tilbake' som det rimeligste og mest brukte feriealternativet. Man faller tilbake til 'en flyreise i aaret'.

Man maa ikke glemme at LCC'ene's hovedmarkeder er der de kan skumme floeten av markedet, og naar floeten forsvinner, vil ogsaa mange av disse 'lettvekterne' forsvinne.

Her i USA er det lit annerledes ettersom 'LCC'ene' har mer til felles med legacy-selskapene, men de har fortsatt hoeyere kapitalkostnader, lavere risikokapital og mindre eiendeler. Det vil bli en viss utrenskning i markedet - selskaper som Southwest, CO og DL/NW vil garantert klare seg .. jeg er litt mer usikker paa UA og US. Spirit blir trolig neste 'LCC' som ryker, Frontier og jetBlue maa finne seg i aa ligge i faresonen, men jeg tror f.eks. Allegiant og Airtran overlever.
 
Oljen fortsetter nedover i dag. For foerste gang paa to uker ser vi 125 tallet. La oss haape at de store meglerhusene kan slutte aa prate opp prisen saann at vi kommer under 100 lappen om kort tid
 
Sto en artikkel i Finansavisen idag at Airbus-sjefen mente at smertegrensen ligger på 200$ fatet. En interessant artikkel. Et høy pris vil (heldigvis) føre til økt fokus på effektivisering.

Noen som vet hva en B787 vil bruke iforhold til det som finnes nå?
 
Back
Top