Ny Norwegian-base: Helsinki

Re: DY med ny base i Helsinki, basert på innleid crew.

Er en grunn til at jeg flyr DY kun når jeg må. ;) Syns ikke noe om dette i det hele tatt.

Er en grunn til at jeg flyr DY kun når jeg må. ;) Syns ikke noe om dette i det hele tatt.

Da regner jeg med at selskaper som Qatar også er uaktuelt for deg?
De er jo kjent for å rekruttere crew fra den tredje verden på absolutte minimumslønninger, og hel uten rettigheter.

Kjos har allerede antydet at han vil satse på asiatisk crew for denne ops'en.

Da lurer jeg på hvor de kommer fra og hvordan de skal fristes?

De siste utslysningene fra PARC og WASINC tilbyr nå i over 195,000USD(Netto) for A330/340 crew og øker nesten daglig. Å trekke piloter til Asia koster flesk... Expat benefits, Travel allowance, Accomodation allowance, Schooling, etc etc...

Hainan, Air China, Hong Kong Airlines, Korean... for ikke å nevne de mindre selskapene i regionen... har akutt mannskapsproblemer. De store satser på enorme cadet programmer for å få nok crew. Og det er før man i det hele tatt nevner den kommende ekspasjonen til Emirates, Qatar og Ethiad.

Asia er ikke regionen hvor man finner erfarne crew for en billig penge; og det har vel heller aldri vært det.

Last edited:

Å sette arbeid til utlendinger har jo vært gjort lenge allerede, bare ikke i lufta. På bakke derimot... men det har jeg aldri hørt noe bråk om.
Selv mistet jeg jobben på CLC fordi man la avdelingen til Riga.
SAS har lagt en del arbeid til land i Asia (for å nevne noe). Nå står de flyvende for tur. Velkommen etter.

I bunn og grunn koker det ned til hva vi er villige å betale, og vi vil jo helst betale minst mulig. Så da blir det opp til selskapene å presse kostnadene nedover. Og mulighetene for selskapene til å ansette folk over landegrensene er vel en av de fire frihetene (eller hva det nå var...)

Og mulighetene for selskapene til å ansette folk over landegrensene er vel en av de fire frihetene (eller hva det nå var...)

Det er korrekt. Fri bevegelse av arbeid, kapital, varer og tjenester. Nå har imidlertid EU, som noen ynder å kalle et sosialistisk prosjekt..., også begrensninger i forhold til sosial dumping så det er ikke fritt frem for alle mulige disposisjoner over landegrensene. Jeg er vel nokså i tvil om DYs stunt i Finland/Estland kommer inn under kategorien sosial dumping som sett fra EU.

Hva er egentlig forskjellen om Estonia Air flyr i finland med personell fra Estland og om Norwegian gjør det?

Utenlandsk arbeidskraft vil konkurrere med nordisk arbeidskraft uansett. Og bedre at det er styrt av selskaper vi leder og til dels eier selv.

Da regner jeg med at selskaper som Qatar også er uaktuelt for deg?
De er jo kjent for å rekruttere crew fra den tredje verden på absolutte minimumslønninger, og hel uten rettigheter.

Hæ? Hvor har du dette fra?

Da lurer jeg på hvor de kommer fra og hvordan de skal fristes?
-----
Asia er ikke regionen hvor man finner erfarne crew for en billig penge; og det har vel heller aldri vært det.

Kjos synes visst fortsatt å tro det. Dette fra DN torsdag.

Og så må vi ha lavkostbaser ute. Ved å opprette for eksempel en ny base i Bangkok fremfor i Skandinavia, sier det seg selv at alt blir mye billigere å drifte. Slik kan vi presse kostnadene ytterligere ned, sier Bjørn Kjos.

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2145620.ece

Det er kanskje forskjell på crew til F/D og til kabinen?

Det er kanskje forskjell på crew til F/D og til kabinen?

Det skulle man tro og jeg mener ryktene før har vært norsk eller europeisk flight deck og asiatisk kabin.

Det stemmer, men han snakker naa om 'base'. Det er en ny variant. Vi faar vel bare vente og se...

Base i Bangkok ja. Kanskje under navnet Krabi Air da. Syns navnet Norwegian forplikter til å være så hel norsk som brunost og bunad jeg.

Hva med Norwegian Cruise lines. Det er ikke mye som minner om brunost og bunad der heller.

http://www2.ncl.com/about/leadership-team

Fra andre land er det mange eksepler på at en merkevare med nasjonalnavn er internasjonalisert. Ta for eksempel BP (British Petroleum) eller HSBC (Hong Kong & Shanghai bank, verdens største bank).

Hvordan går dette prosjektet i Finland?

Re: DY med ny base i Helsinki

Ser ut som Norwegian fortsetter bygge HEL som en 737-8MAX base, og ende flere avganger blir med -8MAX fra W18/19 sesongen. Inkludert HEL-OSL. Aner ikke om det vil være flere -800 basert igjen der etter det? Men kan i hvertfall ikke være mange

https://www.routesonline.com/news/3...s-expanded-w18-737-max-8-network-in-helsinki/

Helsinki – Alicante eff 01DEC18 1 weekly
Helsinki – Budapest eff 28OCT18 3 weekly
Helsinki – Ivalo eff 28OCT18 1 weekly (3 weekly from 04DEC18)
Helsinki – Kittila eff 31OCT18 3 weekly (4 weekly from 02DEC18)
Helsinki – London Gatwick eff 28OCT18 8 weekly (11 weekly from 01DEC18)
Helsinki – Oslo eff 28OCT18 11 weekly (12 weekly from 07DEC18)
Helsinki – Oulu eff 29OCT18 6 weekly (up to 3 daily by 02DEC18)
Helsinki – Paris Orly eff 02NOV18 1 weekly (3 weekly from 03DEC18)
Helsinki – Rovaniemi eff 28OCT18 5 weekly
Helsinki – Salzburg eff 12JAN19 1 weekly
Helsinki – Tenerife South eff 30OCT18 3 weekly

Kommende vinter lanseres Agadir fra Helsinki, samtidig som frekvensen øker på Malaga, Marrakech, London og Krakow. malaga øker faktisk fra 9x til 16x ukentlig

Back